Gå til innhold

Mister hun kontrollen? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)
Skrevet

Hei NHD! (og andre)

Jeg har en datter på 23 år som studerer og bor borte, men er hjemme avogtil om helgene. Hun var samboer fra hun var 19- 20 år, men denne fant seg en annen. Hun hadde dyp kjærlighetssorg, men vi fikk ikke snakke så mye ut om ting, hun og jeg. Hun forsvarte han til minste detalj, og jeg la nesten denne gutten for hat for hvor dypt han hadde såret henne. ( er klar over at det er dumt kanskje, og at det speiler egen reaksjon fra tidligere av, og prøvde å trå varsomt men tydelig frem på at hun burde ikke legge mye håp i at han kom tilbake)

Han har hatt ny samboer nå i tre år. Hun har hatt forhold , minst tre etter dette, men hun gjør det alltid slutt. ( redd for å bli forlatt på ny tror jeg)

Det har vært solide og pene gutter ( mange har misunnt henne vet jeg), med tydelig kurs for fremtid hva utdanning o.l. angår, bosted osv,og mange har undret seg over at hun ikke satser på noen av de, så også jeg og far hennes. Mye festing, og stadig jakt på bekreftelser på å få kjærlighet, så er det over og ut. Igjen og igjen.

Snakket med familierådgiver om dette, at hun som følge av festing alltid var blakk, penger er helt ute av kontroll. Bare sms og chatt når hun har tilgang på det. En innstendig jakt på å finne kjærligheten.

Hører henne si at hun ikke kommer seg i seng før bortimot to om natten, og de fleste ganger kommer hu seg på skolen, andre ganger ikke. Denne helgen hadde hun jobb hun skulle på i form av en nattevakt, men jeg tror hun tok de pengene hun fikk av meg til festing og ikke mat, for hun kom ikke hjem i dag tidlig, sendte en "softsikker" melding på at hun skulle hente noen venner fra morran av. Ettt bevis for at hun var oppe liksom, men hvor??

Jeg tror henne ikke, og vi er i gang med å finne bevis for at hun var på fest. Jeg er veldig klar for at hun er 5 år over det å være lovelig voksen og at hun må ta ansvar for eget liv. Likevel bryr jeg meg jo, jeg elsker henne jo. Hun har ikke stått på alle eksamener, og må ta igjen en del. Vi har ikke kritisert henne for det, men oppmuntret til at neste gang går det nok, for vi vet at du kan.

Mister hun kontrollen, hva er det riktig å gjøre som for henne? Vær så snill og svar meg. Kan ikke la henne lyve og skape en verden som er totalt mangelfull på sannheter snart, selv tror hun snart selv på de historiene hun serverer. Er ikke dette ett mønster som er feil psykisk sett? Vil hun ikke ta det med inn i livet fremover også?Jeg er ganske sikker på at hun ikke er misbruker av stoff eller noe, det er vin og øl og litt sprit de fester på. Jeg følger mer med enn de fleste vil jeg påstå, og jeg er under 20 år yngre enn henne.(jeg som er mamma og skriver dette) Hjelp. jeg gir snart opp, det blir bare høylytt krangling av det vi får til innomhus. Hun mister besinnelsen totalt og sjeller meg ut, selv om jeg har bevis for at hun har skulket eller er blakk. Hun tar omsorgen jeg er ute etter å vise at jeg har som kritikk, og avviser meg totalt.

.JEG ( eller noen andre i heimen)har ikke behov for kontroll over henne, så langt derifa, men jeg er bekymret, kanskje mister hun resten av skoleåret osv. Rådgiver sa til meg at hun var høyst normal, at det skyldtes bruddet , MEN at det ville gå over , men det ville kunne ta inntil 5 år. Hvor har han det fra tro? Er du enig i at jeg bør la henne være egen herre, skal jeg være likegyldig og risikere at hun tryner totalt? Vil ikke dop bli neste skritt da? Jeg er så sår innvendig av fortvilelse at du ikke aner..

Magesår snart av å bekymre meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En forelder kan aldri slutte å føle ansvar og ville sitt barn vel. Men her trenger hun kanskje mer enn moderlig omsorg og støtte.

Kan du motivere henne til å søke psykologisk hjelp? Dersom det skyldes bruddet, trenger hun psykoterapi.

Kan problemene ha vært til stede før bruddet`Var de årsak til bruddet?

Uansett, hun trenger profesjonell hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...