Gå til innhold

Rota det til når det gjelder medisineringen.


Villanda

Anbefalte innlegg

Nå har jeg rota det til, for både meg selv og andre.

Jeg har jo nærmest hatt en spørreundersøkelse med spørsmål til psykiatere om hvilken holdning de har til dosering av Lamictal. Først mest til privatpraktiserende som jeg fsnt kontaktinfo. til på legelisten.no. senere knekte jeg mail"koden" til ansatte i helseforetaket. Ikke så vanskelig egentlig.

Et sted i den prosessen fikk jeg kopi av en side i en lærebok av Malt (2018), som jeg videre brukte som vedlegg, "hvordan stiller du deg til dette?" Min da faste psykiater har tidligere sagt hun ikke er imot å dosere Lamictal høyere, men at hun trengte ryggdekning. Det fikk hun av den sida i Malt. Vi har en plan: Lamictal opp til serumkonsentrasjon på 20, med mindre uakseptable bivirkninger. Effekten vet jeg ikke noe om før i slutten av juli, da starter neste kritiske periode. 

Dette sendte jeg også til en av psykiaterne @kupton har omtalt som fornuftige. Han jobber på poliklinikken hvor jeg har fått TMS. Han er den eneste av respondentene som hadde samme syn som Kupton  Kvakkestad og Malt. Han svarte på mail jeg hadde sendt. 

I dag hadde jeg time med min behandler (som jeg egentlig kun har kontakt med i forbindelse med TMS. Denne psykiateren hadde informert henne om mailene mine. Hun sa  at han ikke i praksis ville fulgt det han sa seg enig i, fordi det ikke var tufta på forskning. Han hadde bare hørt det på en kongress. Og hun sa han hadde fått kjeft for å ha svart på min henvendelse, selv om jeg før han svarte skrev annet enn sitat fra Malt og spurte hvordan han tenkte rundt det. Var dum og skrev noe mer til han seinere som røpa at jeg var pasient ved poliklinikken. Så dumt at jeg gjorde slik at han fikk kjeft. 

Min lege på poliklinikken er i mot å dosere høyere, doserer ut fra antall mg. "Fordi det er det som står i felleskatalogen, og det som står der,  er utfra forskning". Og så var det faren for sjs. Vil man virkelig i de fleste tilfeller ikke merke det før man er dødssyk hvis man er veldig obs på utslett?  Er uansett villig til å ta den sjansen. Like gjerne det som å ta sjansen på nyresvikt. Fikk ikke svar på hvorfor en med 400 mg og s-lamotrigin på 10 er mer utsatt for bivirkninger enn en på 200 mg og s-lamotrigin på 20. Vet du det @kupton?

Det var jo veldig dumt av meg å spørre henne hvordan hun så på det,  for hun tar egentlig ikke stilling til medisineringen med mindre fast behandler ute ber henne om "second opinion". Nå er jeg likevel redd hun skriver om dette til min behandler ute som jo har gått med på å dosere etter s-lamotrigin og effekt/bieffekt.

Men så tenker jeg: Hva om jeg FÅR sjs. Hvordan ville det da bli for henne som gikk med på å øke dosen, hvis hun fikk vite det?Og så tenker jeg: har jeg egentlig manipulert henne til å la meg få viljen min? Jeg har argumentert og lagt fram forskningsartikkel og den teorien til Malt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meget viktige ting du tar opp her.

Kompetansen i farmakoterapi er dessverre skremmende svak hos mange psykiatere. Som pasient må du velge hvilke spesialister du velger å tro på.

Å henvise til Felleskatalogen som det eneste sanne, er direkte amatørmessig. Innholdet er korrekt nå medisinen kommer på markedet, men den oppdateres nesten aldri.  Det en hører på kongresser er basert på forskning. Offisielle anbefalinger er også basert på forskning.

Det er serumkonsentrasjonen som er viktig i alle tilfeller - også for bivirkninger. De milligram en putter inn i hodet og som forsvinner ut i avføringen har ingen betydning.

En lege som følger anbefalinger og som gjør sin jobb korrekt, må og vil tåle at en pasient får alvorlige bivirkninger. Du har ikke manipulert - heller det motsatte. Du har forsøkt å få legen til å være fornuftsstyrt og ikke følelsesstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Meget viktige ting du tar opp her.

Kompetansen i farmakoterapi er dessverre skremmende svak hos mange psykiatere. Som pasient må du velge hvilke spesialister du velger å tro på.

Å henvise til Felleskatalogen som det eneste sanne, er direkte amatørmessig. Innholdet er korrekt nå medisinen kommer på markedet, men den oppdateres nesten aldri.  Det en hører på kongresser er basert på forskning. Offisielle anbefalinger er også basert på forskning.

Det er serumkonsentrasjonen som er viktig i alle tilfeller - også for bivirkninger. De milligram en putter inn i hodet og som forsvinner ut i avføringen har ingen betydning.

En lege som følger anbefalinger og som gjør sin jobb korrekt, må og vil tåle at en pasient får alvorlige bivirkninger. Du har ikke manipulert - heller det motsatte. Du har forsøkt å få legen til å være fornuftsstyrt og ikke følelsesstyrt.

Å takk! 

Ja,  jeg vet godt hvem jeg velger å tro på, men det er verre å velge behandler utfra det. Hun jeg har gått til har jo endelig sagt ja, men hun skal slutte.

Felleskatalogen ja.. , det er som å høre "det står i bibelen". Tror mer på RELIS.

Lurer på om L må praktisere annerledes enn han ellers ville gjort etter han fortalte om den mailen. Det er jo rart om han har dosert etter mg om han er enig med at serumkonsentrasjon er det vesentlige.  Kan han ha fått forbud? Kan han det, siden det er offentlig?? Han har bare en bistilling. Hun sa at han ikke doserte etter serumkonsentrasjon. 

Offisielle anbefalinger.. lurer på når nasjonale retningslinjer blir oppdatert? Én av de mange jeg skrev til, spurte jeg om vi skulle vedde på hva som ville stå der når den en gang blir oppdatert. 

Det virker jo så logisk!! Fatter ikke at de kan være så skråsikre.

Ah.. Det var DE ordene jeg skulle brukt: Inn i hodet og ut med avføringen. Kanskje hun da hadde forstått hva jeg egentlig spurte om. Jeg ble så irritert , blant ANNA fordi hun gjentatte ganger sa det hadde med metabolisme å gjøre, det kunne blant anna ha med p-piller å gjøre. Til slutt sa hun at jeg fikk heller lese. 

Er det størst sjans for å få gjennomslag på et DPS, vet ikke hvilken psykiater, trolig en i 40-årene, tysk opprinnelse, eller privatpraktiserende, kvinne 60 år, autorisert  i 1991. Hun har svart på ventetid og at hun har refusjonsavtale, men ikke på dette med lamotrigin. Uten omtaler på legelisten.no? Er det et dårlig tegn at hun kan ta imot allerede før sommeren? 

 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Kupton kan ikke få sagt det bedre. Husker jeg lå ganske lavt på 450, men da sa psykiater der jeg var innlagt at det ikke var noe poentg i å öke fordi FK sa sånn og sånn. Det er FJAS! (Om jeg skal sitere min egen psykiater). Nå tar jeg en dose på 650mg, og ligger nokså stabilt rundt 38-40. Hjerneceller vet ikke hvor mange mg man fysisk putter i seg, de responderer på konsentrasjonen av tilgjengelig virkestoff. Det er virkelig utrolig trist at det er så mange behandlere der ute som ikke har gjort leksene sine på et srädeles viktig emne innen det jeg vil si handler om medisin generelt. Det er f.eks. En helt vanlig ting å gjöre med epilepsimedisiner. 

Når det kommer til andre medisiner som påvirker serumnivå, så må dosene justeres deretter med mindre det er kontraindisert å kombinere preparater. 

Jeg regner det for lite sannsynlig at du havner i SJS om dere trapper opp pent og forsiktig

Synes det var veldig töft av deg å innhente andres meninger. Mange tar ikke slike kjangser, og er stuck med leger de tror de kan stole på. S-Lamictal på 20 sier (for meg som ikke er lege, men Lamictalbruker) meg at du har ganske mye å gå på. 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Kupton kan ikke få sagt det bedre. Husker jeg lå ganske lavt på 450, men da sa psykiater der jeg var innlagt at det ikke var noe poentg i å öke fordi FK sa sånn og sånn. Det er FJAS! (Om jeg skal sitere min egen psykiater). Nå tar jeg en dose på 650mg, og ligger nokså stabilt rundt 38-40. Hjerneceller vet ikke hvor mange mg man fysisk putter i seg, de responderer på konsentrasjonen av tilgjengelig virkestoff. Det er virkelig utrolig trist at det er så mange behandlere der ute som ikke har gjort leksene sine på et srädeles viktig emne innen det jeg vil si handler om medisin generelt. Det er f.eks. En helt vanlig ting å gjöre med epilepsimedisiner. 

Når det kommer til andre medisiner som påvirker serumnivå, så må dosene justeres deretter med mindre det er kontraindisert å kombinere preparater. 

Jeg regner det for lite sannsynlig at du havner i SJS om dere trapper opp pent og forsiktig

Synes det var veldig töft av deg å innhente andres meninger. Mange tar ikke slike kjangser, og er stuck med leger de tror de kan stole på. S-Lamictal på 20 sier (for meg som ikke er lege, men Lamictalbruker) meg at du har ganske mye å gå på. 

Jeg er enda mer uheldig. Lå på 14-15 på 600 mg. 🤣. Er ikke på 20 nå, men har omsider fått lov av min må avtroppende behandler å ha det som mål. Effekt er selvfølgelig det egentlige mål, det vet jeg jo ikke før jeg evt blir deprimert igjen, og då er det litt seint. Økte til 700 mg for noen uker siden. Blodprøve i går som jeg regner med viser maks 17. 

Min faste har forresten kommentert at hun skriver korte epikrise Og ikke begrunner sine vurderiger, jeg er ikke alene om å tenke hun ikke forklarer tung da.

Nei satser jo på å unngå sjs. Hun sa egentlig ikke det, sjs, eksplisitt,  men protesterte på at jeg ville merke det hvis jeg fikk uakseptable bivirkninger, og hun sa jeg kunne ende på intensivavdeling. Min faste snakka også om det,  men tror hun tenkte at jeg hadde nok kunnskap til å ta et informert valg. Jeg er klar over risikoen. Jeg vet en kan dø av det. Men sjansen for det er jo liten.  Man kan også dø av depresjon. Og lithium er ikke bivirkningsfritt heller. 

Hun kommenterte at jeg skalv på hånden, så det nok då jeg skrev og tegna for å få henne til å forstå meg.  Hadde det vært nå skulle jeg tegna mage-/tarmsystemet. Vet jeg skjelver litt. Hun ville sikkert at det skulle være bivirkninger av Lamictal. Men det kan like gjerne være av Efexor eller Wellbutrin.  Uansett, det er ikke veldig plagsomt. Var spent på om det gikk, men jeg kan faktisk fremdeles ta blodprøver. 

Tja.., tøft og å ha utnytta en hypomani konstruktivt eller ukritisk og å ha dumma meg litt ut. Hadde ikke gjort det i min normaltilstand. Det er ikke meg. Har vel vært frista til det men ikke satt det ut i handling. Det er jo egentlig ikke akkurat etter boken. De fleste brevene var i alle fall med noen merkelige, eller jeg mente de var morsomme da, formuleringer. Og jeg kan nok lett ha blitt oppfatta som kvervulerende. Litt pinlig overfor folk jeg møter på, men overfor dem som ikke aner hvem jeg er er det jo greit. Men bare to svarte på spørsmålet om dosering. De hadde hver sin mening. Og han som var enig med meg har fått kjeft 🤔

Satte meg også til i resepsjonen på psyk.sykehus. Venta på at en eller annen lege jeg gjenkjente skulle gå forbi, så jeg kunne intervjue ham. Men så var jeg ikke tålmodig nok til å vente lenge nok.

Da jeg satte i gang dette var før jeg hadde fått min da faste psyk. med på leken. Nå er jeg jo redd det blir gjort om på når hun slutter. Men det skal vel mer til å tvinge til å trappe ned enn å nekte å øke?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte/Er redd for at jeg har rota det til for meg selv i tilfelle denne overlegen setter kjepper i hjulene for planen jeg og min faste behandler laga. Også rota det til for han med bistilling der som svarte på mailen min.

Men samtidig er jeg så irritert (ikke bare på grunn av dette med lamotrigin). Det er så fristende å sende en mail til, hvor jeg forklarer det med inn munnen og ut med avføringen, selv om det er vel egentlig litt mer komplekst.

Vil minne henne om at lithium bestemmes utfra blodprøver. Hun kommenterte at i somatikken tar man ikke blodprøver. Fikk lyst å minne henne om at dose Marevan bestemmes utfra blodprøver, selv om det ikke er konsentrasjon av Warfarin man måler, og selv om denne medisinen er på vei ut, og selv om det kanskje er fordi det er fare for alvorlige bivirkninger ved for høy dose. Veldig individuelt hvor mye man må putte inn, slik det også er for Lamictal. Og så har vi digitoxin, selv om både den og lithium ble målt pga smalt terapeutisk vindu og toksisitet ved for høy dose, og selv om digitoxin eller digoxin kanskje ikke er i bruk lenger.

Men nå har jeg hemninger nok til å ikke sende den mailen. Tror jeg ville stå i fare for å "få" personlighetsforstyrrelse da. 

Prøver å sette meg inn i legenes situasjon. De er jo overbevist om at deres teori er riktig. De møter sikkert mange pasienter som er uenig i medisineringen. Hvorfor skal de tro på meg framfor andre pasienter? Kanskje det er som om en pasient sa til @kupton, Malt, L eller @Psykia AS , eller andre med samme oppfatning, at de skulle ha felleskatalogens veiledende maksdose av lithium uten å sjekke serumspeil.

Irritert. Og oppgitt. Og litt lei meg. Hva om jeg ikke får effekt av å gå opp i dose, eller alvorlige bivirkninger, og så har jeg kasta vekk flere år på å finne det ut.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...