Gå til innhold

Ungdom angrer på "kjønnsbekreftende" operasjon


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Grunnen til at jeg bryr meg om dette er at jeg kjenner 2 case i RL. Ikke i familien, men nært. Jo mer jeg vet om det desto mer skeptisk blir jeg til hele idéen om å være "født i feil kropp". Jeg er skeptisk til ideen om at en jente på 16 kan vite at hun "egentlig er gutt". For meg minner det om anoreksia og andre fikse idéer man kan få i ungdommen.

Det er både en smitteeffekt på skolen og et sterkt innslag av surfing på ekkokammer på nettet, hvor man får støtte for tankene om at man alle problemer kommer av feil kropp. I tillegg er det helt samfunn rundt som elsker å vise hvor tolerante de er, og ikke tør stille et eneste kritisk spørsmål. Jeg tror det i noen tilfeller er for trange kjønnsroller som er problemet, og at noen føler de ikke kan være ekte jente hvis de er interessert i gutteting (inkludert andre jenter).

https://www.nettavisen.no/livsstil/svenske-leger-advarer---ungdommer-angrer-pa-kjonnskorrigering/3423649272.html

Jeg holder klokelig kjeft i RL, men skriver her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Grunnen til at jeg bryr meg om dette er at jeg kjenner 2 case i RL. Ikke i familien, men nært. Jo mer jeg vet om det desto mer skeptisk blir jeg til hele idéen om å være "født i feil kropp". Jeg er skeptisk til ideen om at en jente på 16 kan vite at hun "egentlig er gutt". For meg minner det om anoreksia og andre fikse idéer man kan få i ungdommen.

Det er både en smitteeffekt på skolen og et sterkt innslag av surfing på ekkokammer på nettet, hvor man får støtte for tankene om at man alle problemer kommer av feil kropp. I tillegg er det helt samfunn rundt som elsker å vise hvor tolerante de er, og ikke tør stille et eneste kritisk spørsmål. Jeg tror det i noen tilfeller er for trange kjønnsroller som er problemet, og at noen føler de ikke kan være ekte jente hvis de er interessert i gutteting (inkludert andre jenter).

https://www.nettavisen.no/livsstil/svenske-leger-advarer---ungdommer-angrer-pa-kjonnskorrigering/3423649272.html

Jeg holder klokelig kjeft i RL, men skriver her 🙂

Takk! Jeg har også vært opptatt av dette i lang tid, og er usedvanlig kritisk til samrøre av kommersielle interesser (det gjør seg jo så fint på TV!), støtteforeninger og overivrig helsepersonell. Det ligger en helt merkelig forståelse av kjønn til grunn, det er nesten som om kjønnsforståelsen er mer stereotyp enn den var på 40-tallet. 

Det er utrolig trist hvordan barn og ungdom "hjelpes" til en slags varig posisjon i annerledeshet, i stedet for å få hjelp til å forstå og akseptere menneskelig mangfold og utfoldelsesmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
34 minutter siden, Gargamel skrev:

Grunnen til at jeg bryr meg om dette er at jeg kjenner 2 case i RL. Ikke i familien, men nært. Jo mer jeg vet om det desto mer skeptisk blir jeg til hele idéen om å være "født i feil kropp". Jeg er skeptisk til ideen om at en jente på 16 kan vite at hun "egentlig er gutt". For meg minner det om anoreksia og andre fikse idéer man kan få i ungdommen.

Det er både en smitteeffekt på skolen og et sterkt innslag av surfing på ekkokammer på nettet, hvor man får støtte for tankene om at man alle problemer kommer av feil kropp. I tillegg er det helt samfunn rundt som elsker å vise hvor tolerante de er, og ikke tør stille et eneste kritisk spørsmål. Jeg tror det i noen tilfeller er for trange kjønnsroller som er problemet, og at noen føler de ikke kan være ekte jente hvis de er interessert i gutteting (inkludert andre jenter).

https://www.nettavisen.no/livsstil/svenske-leger-advarer---ungdommer-angrer-pa-kjonnskorrigering/3423649272.html

Jeg holder klokelig kjeft i RL, men skriver her :-)

Har selv en sønn som vil være jente,tror det tar lenger tid enn hun tror ifølge dette som står her. Det er en lang prosess. Vi så ingenting av dette da hun vokste opp, men da han var 16 år fant jeg jenteklær i skapet. Jeg aksepterer jo dette nå og hun går i jenteklær nå og sminker seg,men faren forstår det ikke helt. Han tror det er en fiks ide hun har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
43 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har selv en sønn som vil være jente,tror det tar lenger tid enn hun tror ifølge dette som står her. Det er en lang prosess. Vi så ingenting av dette da hun vokste opp, men da han var 16 år fant jeg jenteklær i skapet. Jeg aksepterer jo dette nå og hun går i jenteklær nå og sminker seg,men faren forstår det ikke helt. Han tror det er en fiks ide hun har fått. 

Det du skriver om at det skjer først i puberteten stemmer med det jeg har sett, og også med hva fagmiljøet sier:

«Vi snakker om tenåringsjenter som flere år etter pubertetens start, plutselig opplever å være gutt. To av tre er i tillegg plaget med alvorlig depresjon, angst, selvskading, traumer, autismespekterlidelser, hallusinasjoner eller tanker om å ta sitt eget liv,»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Det du skriver om at det skjer først i puberteten stemmer med det jeg har sett, og også med hva fagmiljøet sier:

«Vi snakker om tenåringsjenter som flere år etter pubertetens start, plutselig opplever å være gutt. To av tre er i tillegg plaget med alvorlig depresjon, angst, selvskading, traumer, autismespekterlidelser, hallusinasjoner eller tanker om å ta sitt eget liv,»

Ok, ja det er vel da mange oppdager det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper det er strenge krav for endre en kjønn. Jeg ble kjent med en som var en mann og nå er en jente. Hun var mye eldre en en tenåring og det var en lang prosess og også med psykologiske samtaler. Jeg har ingen problem med det. De må selv vitte hva de gjør. Tenåringer er altfor ung om å vare sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Norge er det ikke lengre krav om kjønnskorrigerende operasjon før man bytter kjønn.

Anonymkode: e968a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I Norge er det ikke lengre krav om kjønnskorrigerende operasjon før man bytter kjønn.

Anonymkode: e968a...342

Det er vel det? Man kan skifte navn og leve som det kjønnet man vil være uten operasjon, men i passet står det vel mann/kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det ikke lengre krav om kjønnskorrigerende operasjon før man bytter kjønn.

Anonymkode: e968a...342

Det er ikke bra. Hva hvis de angrer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det er ikke bra. Hva hvis de angrer på det?

Da er det vel bare å angre i vei når man ikke har tatt operasjon? Da er det det at man føler seg som et annet kjønn enn man er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Hvor ble det av innlegget om at man i nær fremtid muligens kan få bestemme alderen sin etter hva man selv føler er sin riktige alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, Anbr42 skrev:

Hvor ble det av innlegget om at man i nær fremtid muligens kan få bestemme alderen sin etter hva man selv føler er sin riktige alder?

Det var nok noen som tullet.

Anonymkode: a2b12...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 minutter siden, Anbr42 skrev:

Hvor ble det av innlegget om at man i nær fremtid muligens kan få bestemme alderen sin etter hva man selv føler er sin riktige alder?

Den ligger i en annen tråd. Må presisere at det kun er en publikasjon, og ikke noe som ligger an til å bli innført i nær fremtid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, stjernestøv skrev:

Da er det vel bare å angre i vei når man ikke har tatt operasjon? Da er det det at man føler seg som et annet kjønn enn man er. 

Hvordan kan man føle seg som et annet kjønn? Hva hvis jeg føler meg som en katt, er jeg katt da.

Anonymkode: a2b12...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok noen som tullet.

Anonymkode: a2b12...487

Langt i fra. Det er publisert og fagfellevurdert i Jounal of medical ethics. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Langt i fra. Det er publisert og fagfellevurdert i Jounal of medical ethics. 

Høres ut som 1. april spøk.

Anonymkode: a2b12...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
11 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er vel det? Man kan skifte navn og leve som det kjønnet man vil være uten operasjon, men i passet står det vel mann/kvinne?

Jeg tror man kan skifte juridisk kjønn uten operasjon:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-06-17-46

Ellers mener jeg at gutter gjerne må sminke seg, gå i kjole og ligge med andre gutter hvis de vil det. Jeg mener man kan gjøre alt dette og fortsatt være gutt.

Jeg synes man bør være veldig forsiktig med å gjøre fysiske inngrep i ung alder. I Sverige vil de senke grensen for kjønnsoperasjon til 15 år. Stakkars, stakkars Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...