Gå til innhold

Det er en myte at vi ikke har likelønn i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Her går NRK igjennom en rekke påstander som er blitt brukt for som bevis på manglende likestilling for kvinner i flere tiår, og viser at de ikke stemmer. De av oss har fulgt med i timen, visste mye av av dette fra før. Men det er likevel forstemmende å se hvordan store, anerkjente institusjoner i Norge sprer direkte desinformasjon, for eksempel om mangel på likelønn. 

Allerede i 2008 konkluderte Likelønnskommisjonen med at likelønn ble praktisert i Norge.

«Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.»

Likelønn er i lovverket formulert som lik lønn for arbeid av lik verdi. Likestillingsombudet presiserer at dette bare gjelder ansatte innen samme virksomhet. En kvinne ansatt i det offentlige kan for eksempel ikke sammenlikne seg med en mann ansatt i en privat virksomhet.

Forsker Knut Håkon Grini ved Statistisk sentralbyrå (SSB) har fulgt lønnsutviklingen for menn og kvinner i flere år. 

– Hvis vi ser på folk med lik utdanning, der man har valgt samme sted å jobbe, har samme ansiennitet og andre kjennemerker, ser vi at lønna er lik, sier Grini.

Likevel er det stadig folk som argumenterer for at vi ikke har likelønn. Mener de at Likelønnskommisjonen og SSB lyver? Har de problemer med å forholde seg til tall og statistikker, foretrekker heller å forholde seg til følelser?

Det er slik at menn ofte velger større risiko og høyere lønn, har flere lederstillinger og jobber i større grad i privat sektor. Menn går gjerne etter jobber med bonus, med arbeidstid langt over 40 timer. Et annet forhold som gjør at kvinner tjener mindre, er at de i snitt jobber mindre og prioriterer heller barn og familie.

Sånn er det bare. Deal with it

Anonymkode: 26d48...b47

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er stor forskjellsbehandling på folk også i Norge er mitt inntrykk. I tidligere tider snakket man om " trynetillegg". I dag går det på kjennskap og vennskap og rekruttering fra samme miljø. Kanskje begynnelsen er lik men de lokale forhandlingene er de som teller mest i dag og der skjer mye tror jeg som er helt hemmeligholdt. 

Anonymkode: 837e6...72a

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

Her går NRK igjennom en rekke påstander som er blitt brukt for som bevis på manglende likestilling for kvinner i flere tiår, og viser at de ikke stemmer. De av oss har fulgt med i timen, visste mye av av dette fra før. Men det er likevel forstemmende å se hvordan store, anerkjente institusjoner i Norge sprer direkte desinformasjon, for eksempel om mangel på likelønn. 

Allerede i 2008 konkluderte Likelønnskommisjonen med at likelønn ble praktisert i Norge.

«Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.»

Likelønn er i lovverket formulert som lik lønn for arbeid av lik verdi. Likestillingsombudet presiserer at dette bare gjelder ansatte innen samme virksomhet. En kvinne ansatt i det offentlige kan for eksempel ikke sammenlikne seg med en mann ansatt i en privat virksomhet.

Forsker Knut Håkon Grini ved Statistisk sentralbyrå (SSB) har fulgt lønnsutviklingen for menn og kvinner i flere år. 

– Hvis vi ser på folk med lik utdanning, der man har valgt samme sted å jobbe, har samme ansiennitet og andre kjennemerker, ser vi at lønna er lik, sier Grini.

Likevel er det stadig folk som argumenterer for at vi ikke har likelønn. Mener de at Likelønnskommisjonen og SSB lyver? Har de problemer med å forholde seg til tall og statistikker, foretrekker heller å forholde seg til følelser?

Det er slik at menn ofte velger større risiko og høyere lønn, har flere lederstillinger og jobber i større grad i privat sektor. Menn går gjerne etter jobber med bonus, med arbeidstid langt over 40 timer. Et annet forhold som gjør at kvinner tjener mindre, er at de i snitt jobber mindre og prioriterer heller barn og familie.

Sånn er det bare. Deal with it

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAWvJq/vil-mangle-28000-sykepleiere-i-2035-det-er-en-varslet-krise

sånn er det bare. Deal with it. 😉. Er enig i at man får lik lønn for arbeid av lik « verdi» som du formulere det. Problemet er vel hvilken verdi man setter på typiske kvinneyrker. Løsningen er ikke å få mer kvinner inn i mannsdominerte yrker og prioritere ned barn. At kvinner ellers gjør det bra i samfunnet er jo greit men jeg syns kvinnesaken har gått litt for langt. Gjensidig respekt mellom kjønnene er viktig og vi burde stå sammen å heie på hverandre. Jeg opplever blant mannlige venner og familie mer kvinneforakt, noe som jeg ikke har sett før.  Dette  tror jeg er pga kvinnesakskvinner som går for langt i sine ytringer. Dessverre. 

Anonymkode: 8ab65...74b

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAWvJq/vil-mangle-28000-sykepleiere-i-2035-det-er-en-varslet-krise

sånn er det bare. Deal with it. 😉. Er enig i at man får lik lønn for arbeid av lik « verdi» som du formulere det. Problemet er vel hvilken verdi man setter på typiske kvinneyrker. Løsningen er ikke å få mer kvinner inn i mannsdominerte yrker og prioritere ned barn. 

Enig med deg.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. At kvinner ellers gjør det bra i samfunnet er jo greit men jeg syns kvinnesaken har gått litt for langt. Gjensidig respekt mellom kjønnene er viktig og vi burde stå sammen å heie på hverandre. Jeg opplever blant mannlige venner og familie mer kvinneforakt, noe som jeg ikke har sett før.  Dette  tror jeg er pga kvinnesakskvinner som går for langt i sine ytringer. Dessverre. 

Her er ikke særlig enig. Kvinnesak vil si likeverd og like muligheter for kvinner som for menn, og det kan på ingen måte gå for langt. Kanskje med mindre man synes kvinner passer best til omsorgsyrker og at disse skal lønnes lavere enn typiske mannsyrker. Jeg synes kvinner som menn skal kunne velge fritt ut fra sine forutsetninger og ønsker, og lønnes uavhengig av kjønn.

Har ikke fått med meg noe særlig kvinneforakt, heldigvis.Kvinnesakskvinner er et ord jeg forbinder med fortiden, og hvem som eventuelt går for langt i sine ytringer vet jeg ikke. Dagens kvinnesakskvinner kaller seg vel heller feminister, og jeg er definitivt en av dem. 

AnonymBruker
14 minutter siden, Xtra skrev:

Kvinnesak vil si likeverd og like muligheter for kvinner som for menn, og det kan på ingen måte gå for langt.

med kvotering kan en gå mye lenger enn til "like mye" punktet, altså tippe i motsatt retning.  Ha 1 gutt og 1 jenter, Begge er interessert i teknologi og vil søke ingeniør utdanning på NTNU i trondheim. Ok men først går de på skolen, og jenter får i snitt 2 poeng flere der, gutten starter altså 2 poeng bak i snitt, men det slutter ikke der, deretter når de søker får jenten 2 ekstra poeng fordi tissen hennes er kortere enn guttens, dette "fordi" siden jenter er mindre interessert i teknologi og derfor færre søker, betyr det angivelig at derfor skal dette kompanseres med kvotering fordi ???????????? (logic not found), Gutten som er teknologiinteressert er altså 4 poeng bak i køen enn jenten, KUN pga sitt kjønn. Hvordan kan du forsvare dette? Eneste grunnen er nok at du er kvinne, og du er som en rasist som forsvarer apartheid, men du ser det ikke selv engang og det er det værste, og du er ikke alene, nesten ingen kvinner ser problemet de tenker bare bra for "oss". Akuratt som apartheid var bra for "oss" hvite, så bra for oss ingen problem, sant. Bra for "oss". "oss og dem" flott strategi for et velfungerende samfunn dere kvinner har kommet opp med ...

Ikke for langt? Ikke langt nok ?

"Kvinnesaken" handler ikke om likeverd og like muligheter, det er et skalkeskjul for ufyselige monstre som kjemper or "sine" folk, tenk om gutta oppførte seg slik jentene idag gjør, dere ville aldri i livet fått stemmerett dersom vi visste at dette ville bli resultatet, at isteden for å gå fra kvinneundertrykkelse til likestilling, skulle vi gå fra kvinneundertrykkelse til manneundertrykkelse. Den egoismen og manglende karakter hos norske kvinner ble totalt undervurdert av mannfolkene. Og dere kvinner viser ingen tegn til å stanse. Og jo det er mange mannfolk som begynner bli ganske så lei av dere, men sikkert ikke mange som sier det for da mister de jobben etc for alle skal hylle dette regimet.

Anonymkode: cec85...ecf

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...deretter når de søker får jenten 2 ekstra poeng fordi tissen hennes er kortere enn guttens

Og de med lengst tiss får to kjønnspoeng hvis de søker på veterinær- / dyrepleierstudiet eller enkelte studiesteder for sykepleie og barnevern.

Jeg er ikke nødvendigvis enig i alle kvoteringsregler selv om jeg er hunkjønn. Men jeg kommer ikke til å gå inn i noen diskusjon på det nivået du har i innlegget ditt, så ikke regn med at jeg legger inn flere kommentarer her.

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Og de med lengst tiss får to kjønnspoeng hvis de søker på veterinær- / dyrepleierstudiet eller enkelte studiesteder for sykepleie og barnevern.

2 wrongs make a right? Men det er ikke de samme folkene. Om jeg diskriminerer jente 1 til fordel for gutt 2, og diskriminerer gutt 3 til fordel for jente 4, så har du 1 gutter som er diskriminert negativt og 1 positivt, hvordan er dette bra, hvis samme person ble diskriminert litt positivt og litt negativt, kunne en delvis under tvil argumentert for at det var "rettferdig", men dette rammer veldig skjevt uansett om vi later som at du kom med et godt poeng her

Det store poenget du glemte, og som du nok rømmer fra debatten før jeg kommer med, er at du tar helt feil med veterinær greiene, jenter starter +2 poeng på ALLE studier, noe du ikke er for kompensering for (!!!). den +2 til gutter på veterinær er ikke noe positiv diskriminering for gutter, det er kun likestilling på veterinær fronten, mens jenter er +2 på så godt som alt annet, og +4 på ingeniør og noen andre. At du bruker dette som forsvar, blir så dumt at jeg tror du vet godt hva du gjør og hvilke triks du forsøker deg på, men jeg ble ikke født i går altså, men nice try, i guess, du kjempet hardt for "dine" der, og er vel stolt av deg selv. Sikkert mange hvite i apartheid som var slik også, vi må udnertrykke de svarte fordi de er x y z "insert "god" grunn her". 

4 minutter siden, laban skrev:

Men jeg kommer ikke til å gå inn i noen diskusjon på det nivået du har i innlegget ditt, så ikke regn med at jeg legger inn flere kommentarer her.

Greit nok det, er ikke mye å diskutere dette uansett, logikk og fornuft, vs "tribalimse/rasisme", vanskelig å kjempe for "din" side, og det er lei, mend ersom du ikke klarer argumentere for din side, bør du kanskje ta en tur i tenkeboksen, er jeg på riktig side av historien, eller lar jeg meg blende av hva som er til "min" gruppes fordel og ikke hva som er rettferdig og fornuftig

Håper du taper kampen, og det fra en som er for likestilling :) Men som likevel er en stor "fiende", det bør også få en til å tenke.

Men, lykke til

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

med kvotering kan en gå mye lenger enn til "like mye" punktet, altså tippe i motsatt retning.  Ha 1 gutt og 1 jenter, Begge er interessert i teknologi og vil søke ingeniør utdanning på NTNU i trondheim. Ok men først går de på skolen, og jenter får i snitt 2 poeng flere der, gutten starter altså 2 poeng bak i snitt, men det slutter ikke der, deretter når de søker får jenten 2 ekstra poeng fordi tissen hennes er kortere enn guttens, dette "fordi" siden jenter er mindre interessert i teknologi og derfor færre søker, betyr det angivelig at derfor skal dette kompanseres med kvotering fordi ???????????? (logic not found), Gutten som er teknologiinteressert er altså 4 poeng bak i køen enn jenten, KUN pga sitt kjønn. Hvordan kan du forsvare dette? Eneste grunnen er nok at du er kvinne, og du er som en rasist som forsvarer apartheid, men du ser det ikke selv engang og det er det værste, og du er ikke alene, nesten ingen kvinner ser problemet de tenker bare bra for "oss". Akuratt som apartheid var bra for "oss" hvite, så bra for oss ingen problem, sant. Bra for "oss". "oss og dem" flott strategi for et velfungerende samfunn dere kvinner har kommet opp med ...

Ikke for langt? Ikke langt nok ?

"Kvinnesaken" handler ikke om likeverd og like muligheter, det er et skalkeskjul for ufyselige monstre som kjemper or "sine" folk, tenk om gutta oppførte seg slik jentene idag gjør, dere ville aldri i livet fått stemmerett dersom vi visste at dette ville bli resultatet, at isteden for å gå fra kvinneundertrykkelse til likestilling, skulle vi gå fra kvinneundertrykkelse til manneundertrykkelse. Den egoismen og manglende karakter hos norske kvinner ble totalt undervurdert av mannfolkene. Og dere kvinner viser ingen tegn til å stanse. Og jo det er mange mannfolk som begynner bli ganske så lei av dere, men sikkert ikke mange som sier det for da mister de jobben etc for alle skal hylle dette regimet.

Du bruker veldig mange ord, budskapet forsvinner i uthevelser og tegn, og det hele blir tungt å forhold seg til. Kjønnskvotering kan en mene mye om, men det kan gå begge veier. Likestilling er veldig mye mer enn det.

Endret av Xtra
Gjest Gargamel

Jeg anbefaler å lese hele artikkelen fra NRK.

Det med skoleprestasjoner og helse var ganske oppsiktsvekkende i mine øyne.

Akkurat det med likelønn var litt svakt siden det ikke er så veldig oppsiktsvekkende at kvinner tjener omtrent det samme i nøyaktig samme jobb. Man kan hevde at kvinneyrker er systematisk dårligere betalt, og at de kanskje velger som de gjør pga kjønnsroller.

Kvotering: Det er 120 studier som gir jenter ekstrapoeng og kun 7 studier som gir ekstrapoeng til gutter. Det ser ut som forskjellsbehandling for meg.

AnonymBruker

Kvinnesaken har vært og er viktig. I historien og på verdensbasis har det skjedd og skjer det mye undertrykking av kvinner. Men i Norge har kvinnesaken på noen områder gått for langt. Det virker mot sin hensikt og tar fokuset bort fra det som er veldig bra med kvinnesaken. 

AnonymBruker
6 timer siden, Xtra skrev:

Enig med deg.

Her er ikke særlig enig. Kvinnesak vil si likeverd og like muligheter for kvinner som for menn, og det kan på ingen måte gå for langt. Kanskje med mindre man synes kvinner passer best til omsorgsyrker og at disse skal lønnes lavere enn typiske mannsyrker.

Disse lønnes lavene fordi de hovedsaklig er ansatt i det offentlige, som aldri kan konkurere med det private i lønn. I tillegg er det pr. i dag ikke er noe problem å få tak i nok arbeidskraft.

AnonymBruker
5 timer siden, Xtra skrev:

Du bruker veldig mange ord, budskapet forsvinner i uthevelser og tegn, og det hele blir tungt å forhold seg til. Kjønnskvotering kan en mene mye om, men det kan gå begge veier. Likestilling er veldig mye mer enn det.

Kjønnskvotering (all kvotering) er en uting, uansett hvilken vei den går. Jeg tenker samfunnet er mest tjent med de beste og mest motiverte i de ulike yrker.

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lAJE8L/kritiserer-nrk-dokumentar-svaert-uheldig

Akkurat hva jeg mener. Det er ingen konkurranse der man skylder på hverandre. 

Uff ja, det er farlig å få fakta på bordet.

AnonymBruker
22 minutter siden, slabbedask skrev:

Uff ja, det er farlig å få fakta på bordet.

Nå er det jo fakta på begge sider her. Farlig at noen velger å bare ta tak i en side av saken fordi det passer en best.  Det gjelder både kvinner og menn. 

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo fakta på begge sider her. Farlig at noen velger å bare ta tak i en side av saken fordi det passer en best.  Det gjelder både kvinner og menn. 

Nå er vel 99% av artiklene (og politikk innført) om likestilling vinklet om hvor undertrykket kvinnene (angivelig) er, at det da kommer 1 artikkel med noe annen vinkling, ser jeg ikke hvorfor du reagerer så sterkt på. "Farlig" ?

At alle burde jobbet sammen om LIKESTILLING, er jeg helt enig i forøvrig, problemet er det er ikke det "dere" gjør med likestillingsprosjektet deres, dere forventer at jentene skal kjøre kjønnskrig dytte jenter frem på bekostning av menn, uansett hvor urettferdig det kan ramme, mens gutta skal innføre likestilling ikke dytte jenter ned for å reise seg opp selv slik jentene innfører politikk

. Når menn diskrimineres i skolen, får ikke vi 2 bonuspoeng over hele linja for å likestille oss når vi søker høyere utdanning, som er dominert av kvinner kommer det frem, ta bort guttas handicap? Nei DET vil dere ikke, nei DET er jo ikke greit, nei det er bare poeng til jentene som er greit. OG gutter som kommer med slike forslag er slemme onde folk som hater kvinner, eller noe... Det er menn som vil ha krig og ikke "Jobbe sammen om "likestilling" det.

Patetisk

Hadde NRKs journalister viet et mindre tendensiøst og mer nysgjerrig blikk på bredden av norsk feminisme og likestillingsarbeid ville de kanskje sett det arbeidet som gjøres for menn. 

Gledet meg til å lese fortsettelsen hvordan de kjemper for likestilling av gutter.... men dette ble etterfulgt av 30 linjer med svada om hvordan de forteller gutter at de ikke trenger å være guttete og annet urelevant vås. Eh. ok, så hvorfor ikke gi guttene bonuspoeng på universitetet isteden for å snakke svada vås til guttunger, er det rart vi blir frustrert når dere kvinner som kjemper for "vår" likestilling kun prøver å feminisere oss og si at vi kan leke med dukker, isteden for å rette oppp i urettferdighet som faktisk rammer oss. Spar meg... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...