AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Jeg er i ferd med å bli oppsagt pga nedbemanning i bedriften. Jeg jobber maks cirka 60 prosent. Dersom jeg får jobbe noen timer vil jeg da miste arbeidsledighetstrygden? Jeg leser at man er nødt å reduseres med 50 prosent for å få arbeidsledighetstrygd, men hvis jeg reduseres med cirka 40 prosent, og får kun 20 prosent stilling så vil jeg da måtte leve med det uten å få arbeidsledighetstrygd? Da vil jo det lønne seg å slutte når den tid kommer... Noen som kjenner til disse reglene? Anonymkode: 5510b...55d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/448298-m%C3%A5-stilligen-reduseres-med-hele-50-prosent-for-%C3%A5-f%C3%A5-dagpenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leser at man er nødt å reduseres med 50 prosent for å få arbeidsledighetstrygd, men hvis jeg reduseres med cirka 40 prosent, og får kun 20 prosent stilling så vil jeg da måtte leve med det uten å få arbeidsledighetstrygd? Da vil jo det lønne seg å slutte når den tid kommer... Det der synes jeg du skal ta opp med saksbehandleren din hos NAV hvis det blir aktuelt. Og hvis dette skulle stemme, tviler jeg på at utgangspunktet blir den prosenten du faktisk jobber, men den prosenten som står i kontrakten. Du skal passe deg for å godta noen dårlig løsning fordi du er redd for en enda dårligere. Når prosessen evt. starter, skal du ikke gå med på noen hasteavtale der du godtar sjefens versjon, skumleser arket han legger foran deg og undertegner. Han kan komme til å prøve det, men da skal du ha magen full av is: Du skal for hvert eneste trinn i prosessen forlange å få forslag skriftlig, si du skal tenke på det, ta med deg en kopi og sjekke med folk som har greie på det, at det er innenfor det du har krav på. NB: Du må føre en skriftlig logg over alt som skjer, med datoer. Det er regler for hvor fort de har lov å gå fram, du skal varsles for hvert skritt i prosessen. Jeg synes du skal lese deg opp på regler for nedbememanning og arbeidstakers rettigheter, i stedet for å stresse deg selv med hva som i verste fall kan skje. Let i hele nettverket ditt (og kjærestens) etter noen som har vært tillitsvalgt og få vedkommende til å gi deg en peptalk. Sammenliknet med de skrekkversjonene det kan virke som du ser for deg (der noen brøler "du har sparken!" og du tusler ut på minuttet), har du reglene på din side. Men jeg er redd du vil bli overtalt til å godta en dårligere avtale enn du har krav på, hvis du ikke for det første retter ryggen og tar fram kampviljen, og for det andre finner en alliert med kunnskap, som kan stå sammen med deg i stormen. Sånn, nå har jeg oppsummert det jeg mener for noe sånt som femte gang. God helg! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/448298-m%C3%A5-stilligen-reduseres-med-hele-50-prosent-for-%C3%A5-f%C3%A5-dagpenger/#findComment-3905311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 For å få rett til dagpenger kan du ikke jobbe mer enn Max 50 %. Resten får du dagpenger for. Så om du jobber 20 % får du dagpenger for 80 %. Men husk at dagpenger utgjør 66 % av inntekten. Anonymkode: 7b162...254 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/448298-m%C3%A5-stilligen-reduseres-med-hele-50-prosent-for-%C3%A5-f%C3%A5-dagpenger/#findComment-3905312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.