Gå til innhold

Konfirmasjon, en smakløs pengeinnsaming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

99% av konfirmantene i dag viser bare et motbydelig pengejag og bare ute etter mest mulig penger og gaver.

Egentlig burde man ikke gi gaver til konfirmasjon. Det tar bort hele fokuset. Men om det ikke er gaver var det vel svært få som konfirmerte seg. 

Anonymkode: 63be1...921

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99% av konfirmantene i dag viser bare et motbydelig pengejag og bare ute etter mest mulig penger og gaver.

Egentlig burde man ikke gi gaver til konfirmasjon. Det tar bort hele fokuset. Men om det ikke er gaver var det vel svært få som konfirmerte seg. 

Jeg har vært i 3 konfirmasjoner de siste 3 årene og har selv hatt to konfirmanter for 4 og 6 år siden og må si at jeg ikke har det inntrykket altså. Mine trivdes i alle fall veldig godt under forberedelsene (den ene kirkelig og den human-etisk) og alle 5 konfirmantene jeg kjenner til har vært kjempeglade for å kunne samle sine nære og kjære på en slik dag. :) 

AnonymBruker
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har vært i 3 konfirmasjoner de siste 3 årene og har selv hatt to konfirmanter for 4 og 6 år siden og må si at jeg ikke har det inntrykket altså. Mine trivdes i alle fall veldig godt under forberedelsene (den ene kirkelig og den human-etisk) og alle 5 konfirmantene jeg kjenner til har vært kjempeglade for å kunne samle sine nære og kjære på en slik dag. :) 

Familien, og barna, til DOLere er litt spesielle da.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dagen er viktig også på andre måter for de aller fleste konfirmantene. Det er jo første gang (evt. etter dåp)de er i fokus for hele slekta, klart det blir spesielt.

Et visst fokus på gaver og penger i forbindelse med konfirmasjon har det vel "alltid" vært, i hvertfall var det det også da jeg ble konfirmert for nesten 40 år siden. Også da var det mye snakk om hva man skulle bruke "komfpengene" til.

AnonymBruker

Jeg tror nok mange hadde droppet konfen om de ikke fikk penger. Jeg innrømmer att jeg var sterkt motivert av det selv. Og da ble det kristelig konf på meg, ellers hadde besteforeldrene klikket i vinkel.

Men det var faktisk veldig fint å gå i konfirmasjonsundervisning, det var en strålende leder der. Jeg var ikke veldig religiøs, og siden har jeg blitt ateist, eller no. Det er 30 år siden min konf. Penge gikk til elektronikk. Fikk 10000 som var det vanligste på den tiden.

Anonymkode: 8f05c...731

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...