Gå til innhold

Såre brystvorter


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei.

For 8 år siden fikk jeg ei nydelig tulle. Nå er vi igang med prøverør, og vist/når jeg skal igang med amming lurer jeg på noe.

Jeg har veldig dårlig erfaring med sistgang!!! Jeg klarte bare å amme i 3 uker! Brystvortene var som to kjøttkaker. Det var utrolig vondt. Det var åpne sår. Og når jeg la på gjennomsiktige brystskjold så jeg melken var helt rød av blod.

Til slutt seig jeg sammen på badet gråtende i smerte... Og fra da ble det bare tillegg.

Og det har jeg lite lyst å oppleve igjen. Vil jo så gjerne få til ammingen.

Kan jeg kreve å bli på sykehuset til ammingen er orntlig igang? Til jeg er helt trygg på at det vil gå greit?

Jeg vet jeg bekymrer meg litt tidlig, men dette er faktisk noe som har vært en vond opplevelse tidligere - og jeg gruer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det vil være lurt å snakke med dem på barsel på forhånd om problemene dine,prøv å finn en løsning sammen med dem!Ta gjerne også en telefon til ammehjelpen.På http://www.ammehjelpen.no finner du telefonnr. http://www.gulesider.no kan søke opp ammehjelpen i ditt nærmiljø.

Den vanligste årsaken til sårhet som ødelegger ammingen er feil sugetak.Dette kan du få hjelp til å rette opp på barsel.Ikke gi barnet smukk eller flaske,dette vil øke sjansen for at barnet tar brystet feil.Det sies "tvillingstilling" er lettest å få riktig sugetak ved,men selv følte jeg det ble enklest liggende med barnet i senga (side ved side,ansiktene mot hverandre).

Det andre er at den vanlige "innkjørings-sårheten" kan utarte seg.Ta med deg noen remedier på barsel.

ALBUSKJELL

ULLINNLEGG MED LANOLIN

LANOLINSALVE

Albuskjell brukes på dagtid under ev. engangsinnlegg (engangsinnlegg skal aldri direkte mot huden,tørker ut og kan gi sår).

Ullinnlegg (f.eks http://www.nostebarn.no http://www.firmalana.dk) brukes over skjell/engangsinnlegg.

Om natta bruker du kun ullinnlegg.Smør med lanolinsalve (f.eks purelan fra medela/fåes på apoteket) én gang før du legger deg.

Dersom personalet mener barnet ditt suger korrekt,og du ikke merker bedring med disse remedier i løpet av to dager,vil jeg anbefale å kjøpe brystskjell fra Avent.Disse sørger for lufttilførsel og samler opp melken.Greie å ha under bh,og lekker du mye kan du trenge slike uansett.Melken kan du gi til barnet med skje eller kopp (ev doseringssprøyte).I dette tilfelle kan du forsøke å unngå å smøre med lanolinsalve,eller max en gang i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære "ikke undertegnet".

Du har allerede fått et langt svar med mange gode råd om forebygging. En ting som er viktig å være oppmerksom på er at langvarig såre brystknopper som har sprekker eller blør, blir ofte ikke bedre pga en bakteriell infeksjon. Dette bør da undersøkes nærmere og eventuelt behandles med antibiotika om det påvises oppvekst av bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser du har fått mange gode tips fra tiliti (som også har hjulpet meg mye). Vil bare si at jeg opplevde det samme som deg da jeg fikk min første for 3 1/2 år siden. Da jeg ble gravid igjen grudde jeg meg veldig til ammingen. Jordmor jeg gikk til ga beskjed til føden om at jeg trengte spesiell oppfølging på sykehuset. Etter fødselen ble det laget en ammeplan til meg. På sykehuset mente de jeg klarte meg bra, men jeg syntes det gjorde veldig vondt å amme. En uke etter hjemkomst så begge brystvortene mine ut som kjøttkaker som hos deg, og jeg hadde betennelse på begge vortene. Ble anbefalt å pumpe og gi på flaske, noe jeg også gjorde en periode.

Men jeg var fast bestemt på at jeg VILLE få til å amme. Da brystvortene var noenlunde helet igjen og jeg følte meg klar til å la ungen suge (jeg grudde meg veldig til det!) oppsøkte jeg jordmor (hun hadde hjulpet med mye hele tiden), barselpoliklinikken på sykehuset, ammehjelpen, ammeforum og ammende venninner og naboer. Følte jeg trengte hjelp til å legge barnet riktig til slik at han sugde riktig. Og etter mye strev lyktes jeg. Jeg fullammet til han var 5 mnd gammel, og ammer enda mye. Han er snart 9 mnd gammel.

Jeg tror du klarer det! Nå er du på en måte "føre var". Før min første fødsel visste jeg ingenting om amming. Trodde man bare tok fram puppen og så ammet man. Nå må jeg vel være rene eksperten å regne! Skaff deg mest mulig informasjon på forhånd, og sørg for at du har kompetente folk som du stoler på rundt deg som kan hjelpe deg etter fødselen. Jeg synes ikke barselavd. var til særlig hjelp. De ba meg bruke metoder som jeg følte ikke var riktige. Følg din egen intuisjon. Og bruk dette forumet! Her fikk jeg konkrete ammetips fra jenter som hadde opplevd det samme som jeg og som hadde gått i de samme "fellene".

Jeg ønsker deg uansett lykke til med evt svangerskap, fødsel og amming (krysser fingrene!), men prøv å ikke la ammeskrekken ødelegge for deg. datteren min fikk også erstatning fra 3 ukers alder og har aldri lidd noe av det! Amming er ikke alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninella

Et godt råd er å vaske med eddikk. Dette desinfiserer. -Og skyll godt og IKKE tørk med håndkle som er fullt av bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...