Gå til innhold

Skulle betale ned en liten gjeld.. Rentene løp...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sendte en mail til en bank som jeg lånte penger av. Var kun litt i overkant av 3000 kr igjen av gjelden.  De sa nøyaktig sum som jeg måtte betale. Jeg betalte summen og sender 2 dager etter svar om at summen er betalt. De skriver at det har påløpt seg 5.19 kr ekstra i renter siden det var 2 dager siden de skrev summen og at de vil fortsette å løpe. Jeg betalte med en gang inn de 5.19 kronene ekstra. Er enormt hvor lett renter løper. Og dette kunne fort bli mye penger om jeg ikke hadde vært rask. Noen som har erfaring med at rentene løper så fort på 2 dager? Det er vel derfor enkelte sliter med å få innfridd lånet. 

Anonymkode: 7508b...797

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor man låner. Noen har ekstreme renter. Ferratum og slike tror jeg. Men bra du er ferdig med det nå da :)

Anonymkode: 780ba...bb0

Hehe, der traff du spikeren på hodet.

Sjekket prisen nå på forbrukslån hos Ferratum og de bruker et eksempel med 258,02% rente. Lol 😂 Hvem har vel lyst til å låne penger til en slik sum. Det er jo helt sinnsykt hvis man bruker lang tid på nedbetalingen. Du låner altså 1.000 kroner, men ender opp med å betale over 3.500 kroner tilbake 😂 Basert på prislisten hos Forbrukslån.no, vil et lån uten sikkerhet koste mellom 7,50 - 39,9 prosent. Riktignok mye lavere rente enn Ferratum, men det hjelper ikke.

Anonymkode: e0d27...61f

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker en mann som kom for å drive inn gjeld da jeg var barn. Barn burde slippe å forholde seg til sånne mennesker.😊

Anonymkode: b5e9d...6bf

Var det en torpedo? Namsmannen har jo strenge regler å forholde seg til når de skal drive inn lån.

AnonymBruker

Jeg synes det er litt drøyt at fordi jeg svarer to dager etter mailen fra dem om hva sluttsummen ble så legger de på 5 kr ekstra. Kommer aldri til å benytte meg av den banken igjen. Jeg kunne heller aldri logge meg inn eller få oversikt over mitt eget lån. Jeg trodde at summen var kommet ned i 2000 kr men overraskende var den ikke det. 

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, der traff du spikeren på hodet.

Sjekket prisen nå på forbrukslån hos Ferratum og de bruker et eksempel med 258,02% rente. Lol 😂 Hvem har vel lyst til å låne penger til en slik sum. Det er jo helt sinnsykt hvis man bruker lang tid på nedbetalingen. Du låner altså 1.000 kroner, men ender opp med å betale over 3.500 kroner tilbake 😂 Basert på prislisten hos Forbrukslån.no, vil et lån uten sikkerhet koste mellom 7,50 - 39,9 prosent. Riktignok mye lavere rente enn Ferratum, men det hjelper ikke.

Jeg betalte tidligere 2200 kr i renter til easybank. Ganske mye. Betalte ned 100 kr i avdrag og 2200 i rente hver måned. De hadde heller ikke system der man kan logge seg inn å se hvordan lånet ligger ann.  Er glad for at jeg er kvitt lånet. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med at rentene løper så fort på 2 dager?

Det betyr jo ikke noe annet enn at rentene var høye. Beløpet blir større i løpet av kort tid hvis det er et lån med høy rente, slik forbrukslån og kredittkort har, enn om det er et lån med rentenivå som boliglån og andre lån med sikkerhet.

Det er slik lån fungerer, det blir bare veldig synlig når du får se beløpet pr. dag i stedet for pr. periode.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betalte tidligere 2200 kr i renter til easybank. Ganske mye. Betalte ned 100 kr i avdrag og 2200 i rente hver måned. De hadde heller ikke system der man kan logge seg inn å se hvordan lånet ligger ann.  Er glad for at jeg er kvitt lånet. 

Høres veldig rart ut med en så vanvittig forskjell på avdrag og renter, men dette er vel ikke en vanlig bank, men kredittkort? 

20 minutter siden, Lillemus skrev:

Høres veldig rart ut med en så vanvittig forskjell på avdrag og renter, men dette er vel ikke en vanlig bank, men kredittkort? 

Banken spekulerer jo i at man skal bruke lang tid på å nedbetale lånet. Når man nedbetaler med bare 100 kr pr måned vil det jo ta to og et halvt år å nedbetale en så liten gjeld som 3000. Og med 30% rente vil man da betale banken totalt godt over 5000 kroner.

Gjest Gargamel
2 minutter siden, Xtra skrev:

Banken spekulerer jo i at man skal bruke lang tid på å nedbetale lånet. Når man nedbetaler med bare 100 kr pr måned vil det jo ta to og et halvt år å nedbetale en så liten gjeld som 3000. Og med 30% rente vil man da betale banken totalt godt over 5000 kroner.

De er noen svin.

20 minutter siden, Xtra skrev:

Men er dette en vanlig bank da? Det er da ingen vanlige banker som har slik renter nå? Er det det?

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Renteutgifter pr måned forteller ingenting om hvorvidt renta er lav eller høy dersom man ikke samtidig opplyser om lånets størrelse.

Det er selvsagt veldig ufordelaktig å kun nedbetale 100 kr pr måned når lånet koster deg 2200 i renter pr måned. Man vil «aldri» bli ferdig på den måten. 

AnonymBruker
2 timer siden, Xtra skrev:

Gjelden var på 120 000 kr tidligere. Jeg fikk det aldri til å gå ned i den banken fordi jeg måtte betale 2200 kr i måneden i rente og 100 kr i avdrag. Jeg satt igjen tilslutt med et lån på 4000 kr hos de. Jeg betalte inn rikelig hver måned og hadde regnet at summen var nede i 2500 kr. Men fikk ikke se rentesatsen og nedbetalingen for de opererer ikke med info om dette noen sted. Måtte tilslutt kontakte banken og be om å få en sluttsaldo. Og da fikk jeg svar på mail men siden jeg så mailen to dager etter og betalte den dagen så ville de ha 5.19 kr ekstra og de sa at rentene ville løpe slik videre om jeg ikke betalte de 5.19 kr ekstra med en gang. 

AnonymBruker
5 minutter siden, E7H7 skrev:

Renteutgifter pr måned forteller ingenting om hvorvidt renta er lav eller høy dersom man ikke samtidig opplyser om lånets størrelse.

Det er selvsagt veldig ufordelaktig å kun nedbetale 100 kr pr måned når lånet koster deg 2200 i renter pr måned. Man vil «aldri» bli ferdig på den måten. 

Jeg ble aldri ferdig med det lånet før jeg skiftet bank og der betaler jeg 900 kr i rente per måned istedet. Lånet er derfor gått nedover en god del. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelden var på 120 000 kr tidligere. Jeg fikk det aldri til å gå ned i den banken fordi jeg måtte betale 2200 kr i måneden i rente og 100 kr i avdrag. Jeg satt igjen tilslutt med et lån på 4000 kr hos de. Jeg betalte inn rikelig hver måned og hadde regnet at summen var nede i 2500 kr. Men fikk ikke se rentesatsen og nedbetalingen for de opererer ikke med info om dette noen sted. Måtte tilslutt kontakte banken og be om å få en sluttsaldo. Og da fikk jeg svar på mail men siden jeg så mailen to dager etter og betalte den dagen så ville de ha 5.19 kr ekstra og de sa at rentene ville løpe slik videre om jeg ikke betalte de 5.19 kr ekstra med en gang. 

Litt hårreisende om du har tatt opp lån uten å vite hva slags renter, omkostninger og nedbetalingsplan som gjelder. 2200 i måneden i renter på et lån på 120.000 tilsvarer 22% i rente. Skjønner godt om denne banken var fornøyd med at du betalte bare 100 kroner i måneden på lånet, dermed sikret du dem gode renteinntekter. Det ville tatt deg 100 år å nedbetale lånet på den måten. De skor seg på folk som ikke følger helt med.

Ville ikke giddet å bry meg med de 5,19 kronene...

Endret av Xtra
AnonymBruker
12 minutter siden, Xtra skrev:

Litt hårreisende om du har tatt opp lån uten å vite hva slags renter, omkostninger og nedbetalingsplan som gjelder. 2200 i måneden i renter på et lån på 120.000 tilsvarer 22% i rente. Skjønner godt om denne banken var fornøyd med at du betalte bare 100 kroner i måneden på lånet, dermed sikret du dem gode renteinntekter. Det ville tatt deg 100 år å nedbetale lånet på den måten. De skor seg på folk som ikke følger helt med.

Ville ikke giddet å bry meg med de 5,19 kronene...

Det med de 5,19 kronene viser bare hvor slu de er som i det hele tatt krever det siden jeg leste mailen om sluttsummen to dager etter. Jeg har ansvar å vite hvilke lån jeg tar selv, men det er uansett slue lånegivere som tar så høy sum i rente som 2200 kroner hver måned. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...