Gå til innhold

Om behandler i psykiatrien er bekymret for en pasient - hva blir gjort videre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om en behandler i psykiatrien (psykiater eller psykolog) er bekymret for en pasient i poliklinisk behandling ut i fra det h*n observerer - som kroppsspråk, holdning, måten pasienten snakker og besvarer spørsmål på. Og at pasienten i tillegg kanskje avviker i fra hvordan pasienten normalt er under timer med behandler.  Hva blir gjort videre? Tenker da spesielt på tilfeller der pasienten benekter fakta observert av behandler, sier at han/hun har det bra når behandler åpenbart ser at pasienten avviker fra normalen, er nedstemt, trist, utenfor o.l.

Anonymkode: ae04b...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en behandler i psykiatrien (psykiater eller psykolog) er bekymret for en pasient i poliklinisk behandling ut i fra det h*n observerer - som kroppsspråk, holdning, måten pasienten snakker og besvarer spørsmål på. Og at pasienten i tillegg kanskje avviker i fra hvordan pasienten normalt er under timer med behandler.  Hva blir gjort videre? Tenker da spesielt på tilfeller der pasienten benekter fakta observert av behandler, sier at han/hun har det bra når behandler åpenbart ser at pasienten avviker fra normalen, er nedstemt, trist, utenfor o.l.

Anonymkode: ae04b...26a

Tror ikke de gjør så mye for det kan de ikke, etter klokken tre er alle pasientene glemt. Pasientene må og skal ta ansvar for sitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske vanlig  at behandleren tilbyr pasienten å ringe vis en får det verre. I psykiatrien kan det vært lurt å være tydelig på hvordan du har det og hva du ønsker, sparer mye tid på det.

Anonymkode: 71f57...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, stjernestøv skrev:

Tror ikke de gjør så mye for det kan de ikke, etter klokken tre er alle pasientene glemt. Pasientene må og skal ta ansvar for sitt eget liv. 

Enig med deg stjernestøv. Mange behandlere tør ikke lenger å tvangsinnlegge eller tvangsmedisinere folk. Det blir sånn ramaskrik hvis tvang brukes. Mediene må ta mye av skylda for at det er blitt mindre bruk av nødvendig tvang i psykisk helseværn. Pasientene må bare seile sin egen sjø. De tør ikke og vil ikke bry seg for mye. Og klokka tre er vi glemt. 

Det med at pasientene må og skal ta ansvar for eget liv hele tida vet eg ikke om er forsvarlig. En eg var innlagt med en gang var selvmordstruet og sa til personalet at nå dro ho for å ta livet sitt. Ok, svarte de. God tur og lykke til, kanskje vi en gang sees i en annen dimensjon!

Forferdelig å være vitne til. Da får man som pasient virkelig føle hvor lite de bryr seg. Eg har bestemt meg for å slutte i behandling på gr. av dette. Det hjelper jo ingenting å gå i behandling når behandling ikke gjis. 

Anonymkode: ce9bc...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg stjernestøv. Mange behandlere tør ikke lenger å tvangsinnlegge eller tvangsmedisinere folk. Det blir sånn ramaskrik hvis tvang brukes. Mediene må ta mye av skylda for at det er blitt mindre bruk av nødvendig tvang i psykisk helseværn. Pasientene må bare seile sin egen sjø. De tør ikke og vil ikke bry seg for mye. Og klokka tre er vi glemt. 

Det med at pasientene må og skal ta ansvar for eget liv hele tida vet eg ikke om er forsvarlig. En eg var innlagt med en gang var selvmordstruet og sa til personalet at nå dro ho for å ta livet sitt. Ok, svarte de. God tur og lykke til, kanskje vi en gang sees i en annen dimensjon!

Forferdelig å være vitne til. Da får man som pasient virkelig føle hvor lite de bryr seg. Eg har bestemt meg for å slutte i behandling på gr. av dette. Det hjelper jo ingenting å gå i behandling når behandling ikke gjis. 

Anonymkode: ce9bc...f69

Ja pasientene må seile sin egen sjø,husker min far sa det til meg når han skulle true meg"Du får bare seile din egen sjø". Så deilig tenkte jeg, han vil endelig gi meg fred. Bare en tanke som dukket opp :) 

Men det er vel sånn i psykiatrien og,de har ikke ansvar for oss og etter tre er vi glemt. De har familier å gå hjem til, et liv for seg selv. Jeg er for tvang når folk er til fare for seg selv eller andre, da er det trist at de bare gir faen. 

Har sett triste tilfeller i psykiatrien jeg også, folk kan bare ta selvmord på en måte. Syns det er feil.

Har inntrykk av at sykepleieren var irritert på meg sist, tror egentlig han mente jeg burde ta mer ansvar for meg selv. Altså ang hele livet mitt både fysisk og psykisk,han virket streng. "Du er her nå" sa han. Men er jeg det? Jeg kommer til å ta ansvar for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ønsker deg som du ikke får?

Anonymkode: 71f57...225

Skjønte ikke helt spørsmålet?

Anonymkode: ae04b...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Hva de gjør, kommer jo helt an på hva de er bekymret for.

Tilbakefall eller forverring av ukjent psykisk lidelse (pasienten er under utredning) og/eller planer om selvmord.

Anonymkode: ae04b...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg stjernestøv. Mange behandlere tør ikke lenger å tvangsinnlegge eller tvangsmedisinere folk. Det blir sånn ramaskrik hvis tvang brukes. Mediene må ta mye av skylda for at det er blitt mindre bruk av nødvendig tvang i psykisk helseværn. Pasientene må bare seile sin egen sjø. De tør ikke og vil ikke bry seg for mye. Og klokka tre er vi glemt. 

Det med at pasientene må og skal ta ansvar for eget liv hele tida vet eg ikke om er forsvarlig. En eg var innlagt med en gang var selvmordstruet og sa til personalet at nå dro ho for å ta livet sitt. Ok, svarte de. God tur og lykke til, kanskje vi en gang sees i en annen dimensjon!

Forferdelig å være vitne til. Da får man som pasient virkelig føle hvor lite de bryr seg. Eg har bestemt meg for å slutte i behandling på gr. av dette. Det hjelper jo ingenting å gå i behandling når behandling ikke gjis. 

Anonymkode: ce9bc...f69

🤬😱😢

Anonymkode: e677d...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

 I første omgang bør en behandler gi uttrykk for at h*n er bekymret og hvorfor. I sin tur er det hensiktsmessig å snakke om hvordan man kan ta tak i situasjonen. Ved umiddelbar fare for liv og helse, er det innleggelse som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

 I første omgang bør en behandler gi uttrykk for at h*n er bekymret og hvorfor. I sin tur er det hensiktsmessig å snakke om hvordan man kan ta tak i situasjonen. Ved umiddelbar fare for liv og helse, er det innleggelse som gjelder. 

Er man psykotisk " går det ikke inn" iallefall ikke i den form man kanskje tror. På den annen side har man kanskje ingen hjelp å gi men behandlingsapparatet vil ikke " miste ansikt". Enkelte mennesker burde forholde seg mer til seg selv og sitt eget liv kanskje etter hva de råder andre etter mitt syn.

Anonymkode: c7dfb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.6.2019 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Enig med deg stjernestøv. Mange behandlere tør ikke lenger å tvangsinnlegge eller tvangsmedisinere folk. Det blir sånn ramaskrik hvis tvang brukes. Mediene må ta mye av skylda for at det er blitt mindre bruk av nødvendig tvang i psykisk helseværn. Pasientene må bare seile sin egen sjø. De tør ikke og vil ikke bry seg for mye. Og klokka tre er vi glemt. 

Det med at pasientene må og skal ta ansvar for eget liv hele tida vet eg ikke om er forsvarlig. En eg var innlagt med en gang var selvmordstruet og sa til personalet at nå dro ho for å ta livet sitt. Ok, svarte de. God tur og lykke til, kanskje vi en gang sees i en annen dimensjon!

Forferdelig å være vitne til. Da får man som pasient virkelig føle hvor lite de bryr seg. Eg har bestemt meg for å slutte i behandling på gr. av dette. Det hjelper jo ingenting å gå i behandling når behandling ikke gjis. 

Anonymkode: ce9bc...f69

Veldig enig med deg.

Anonymkode: c7dfb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er imot all tvang og vold men jeg synes ikke alt er bra nok i psykiatrien og virker som bare blir verre dessverre. Veldig rart at ingen reagerer.

Anonymkode: c7dfb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot all tvang og vold men jeg synes ikke alt er bra nok i psykiatrien og virker som bare blir verre dessverre. Veldig rart at ingen reagerer.

Anonymkode: c7dfb...cf4

Jeg syns nå psykiatrien er veldig bra nå til dags,tror det var verre før i gamle dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig rart om ingen reagerer ved ting som skjer når man er på sykehus eller institusjon el.l. Som dere sier enkelte kan heve lønna si det skorter ikke på det.

Jeg tror mange unnlater å oppsøke helsesentre på grunn av hva som bare kan sis å være fremveksten av instusjonaliserte overgrep og makt utøvelse overfor enkeltindivider Ikke bare oppsøke hjelp men kanskje gå på bibliotek eller andre ting som føler man må skjerme seg mot storsamfunnet.  Folk tar seg inn i andres post eller tar fotos eller tar andres journal å benytter i forsking man kan ikke stole på noe lenger. Den tid er forbi Det er bare å skjerme seg så godt man kan hvor enn man er nå.

 

Anonymkode: c7dfb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk tar seg inn i andres post eller tar fotos eller tar andres journal å benytter i forsking man kan ikke stole på noe lenger.

Du skulle bare visst hvor omstendelig det er å få tillatelse til å drive forskning på helsedata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke engang på sykehus er folk trygge i dag. Man må bare skjerme seg så godt man kan . Det eneste rette og fornuftige.

Anonymkode: c7dfb...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke engang på sykehus er folk trygge i dag. Man må bare skjerme seg så godt man kan . Det eneste rette og fornuftige.

Anonymkode: c7dfb...cf4

Hva mener du med at folk ikke er trygge på sykehus?

Jeg har aldri følt meg trygg der,men har inntrykk av at andre gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...