Gå til innhold

Samtalegruppe for ufrivilig barnløse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Av og til er det ikke nok å "snakke med" andre på nett, man har behov for å møte mennesker ansikt til ansikt. Jeg har derfor fått med meg Selvhjelp Norge på å starte samtalegruppe for ufrivillig barnløse. Samtalegruppen er for alle i kategorien ufrivillig barnløs, er livssynsnøytral og gratis, vil holdes på et nøytralt, anonymt og skjermet offentlig sted, og drives på frivillig initiativ. Gruppa vil startes opp og veiledes av Selvhjelp Norge, men kun ufrivillig barnløse deltar i samtalegruppa.

Informasjonsmøte om selvhjelpsgruppa blir på Hamar 26. august, kl. 18.30-20.30. Sted: Hamar Vandrerhjem, Vikingeskipet, Åkersvikvegen 24. Søk evt. på "Informasjonsmøte om selvhjelpsgruppe for ufrivillig barnløse" på Facebook for mer informasjon (får ikke til å legge inn lenke).

Dersom Hamar blir for langt å reise for informasjonsmøte og evt. deltakelse i selvhjelpsgruppa, vil jeg oppfordre til å kontakte for eksempel psykisk helseteam i din kommune for å høre om det finnes et lignende tilbud nærmere deg. Såvidt jeg har klart å finne ut, arrangerer Ønskebarn kafétreff og terapigruppe i Oslo, men utover det finnes det ikke noe tilbud om samtalegrupper i Norge. Hvis du ønsker å starte en samtalegruppe selv vil jeg anbefale å kontakte Selvhjelp Norge.

Spør gjerne her hvis du lurer på noe.

Anonymkode: 03dba...6e2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tusen takk for interessant informasjon. Jeg er på grunn av relativt høy alder og mye annet ikke i den aktuelle gruppa mennesker føler jeg i dag  og mye har jeg valgt selv i livet ,men det var en ting som slo meg i forbindelse med at jeg leste hva du skriver om. Det er hvordan jeg tror det både i forskning og ellers har vært lite oppmerksomhet iallefall hva jeg vet her til lands hvordan enkelte slekter har veldig mange barnløse på slektstreet både blant kvinner og menn. Kanskje i bestemte tids sekel? Selv vet jeg både på mors og farssiden min at det er tilfelle i stor grad.  Noen slekter har kanskje i noen tidssekel større opphopninger av barnløshet. Kan jo være samfunnsforhold som sykdom, arbeidsledighet, nedgangstider kommer inn i bildet. Politikk og genetikk og så mye. Det er jo så mange bånd mellom mennesker føler jeg.  Ordene vi bruker om tingene er jo også i stadig forandring. Enkelte slekter er kanskje bare mer arvelig belastet enn andre og at det slår ut ulikt under ulike samfunnsforhold og livsbetingelser. Det kan være så mange forklaringer og kompliserte årsaksforhold føler jeg og også mange såre og for noen veldig tøffe valg og avgjørelser som kanskje aldri kan formuleres i ord. Mye uforstand og kunnskapsløshet som kanskje møter noen i livet mer andre.

Men ufrivillig barnløse er kanskje kun de som fysisk eller på grunn av helse ikke kan få barn.?  Beklager om jeg uttrykker meg feil eller dumt eller sårende. Mener ikke å såre noen.

Anonymkode: cfcb6...1e7

AnonymBruker
På 26.6.2019 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Av og til er det ikke nok å "snakke med" andre på nett, man har behov for å møte mennesker ansikt til ansikt. Jeg har derfor fått med meg Selvhjelp Norge på å starte samtalegruppe for ufrivillig barnløse. Samtalegruppen er for alle i kategorien ufrivillig barnløs, er livssynsnøytral og gratis, vil holdes på et nøytralt, anonymt og skjermet offentlig sted, og drives på frivillig initiativ. Gruppa vil startes opp og veiledes av Selvhjelp Norge, men kun ufrivillig barnløse deltar i samtalegruppa.

Informasjonsmøte om selvhjelpsgruppa blir på Hamar 26. august, kl. 18.30-20.30. Sted: Hamar Vandrerhjem, Vikingeskipet, Åkersvikvegen 24. Søk evt. på "Informasjonsmøte om selvhjelpsgruppe for ufrivillig barnløse" på Facebook for mer informasjon (får ikke til å legge inn lenke).

Dersom Hamar blir for langt å reise for informasjonsmøte og evt. deltakelse i selvhjelpsgruppa, vil jeg oppfordre til å kontakte for eksempel psykisk helseteam i din kommune for å høre om det finnes et lignende tilbud nærmere deg. Såvidt jeg har klart å finne ut, arrangerer Ønskebarn kafétreff og terapigruppe i Oslo, men utover det finnes det ikke noe tilbud om samtalegrupper i Norge. Hvis du ønsker å starte en samtalegruppe selv vil jeg anbefale å kontakte Selvhjelp Norge.

Spør gjerne her hvis du lurer på noe.

Anonymkode: 03dba...6e2

Utrolig flott initiativ. Jeg håper det blir bra for deg og dere som deltar.

Anonymkode: 6f6c6...488

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...