Gå til innhold

Ang. pumping og morsmelk på flaske

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal for første gang være borte fra min 4 måneder gamle datter, og hun kommer da til å få morsmelk på flaske. Det jeg lurer på er cirka hvor mye melk jeg bør beregne per måltid? Jeg har mye morsmelk i fryseren fra tidligere, hvor lenge holder denne melken seg i fryseren? Tenkte også jeg skulle pumpe ut litt ekstra, når er det da lurest å pumpe seg? Har hørt at produksjonen er på topp ca. 1 time etter barnet har spist. Stemmer dette? Bør jeg pumpe meg da?

Dette ble mange (og dumme?)spørsmål på en gang, men jeg håper noen kan svare meg!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4495-ang-pumping-og-morsmelk-p%C3%A5-flaske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære tess.

Som du sikkert forstår er det ikke lett å gi noen eksakt mengde på hvor mye et barn spiser selv om de er på samme alder. Du bør sette igjen ca 1000 ml til et døgn. Morsmelk holder seg godt i fryseren 3-6 måneder avhengig av fryseren. Ikke oppbevar morsmelk i døren på fryseren da den blir da utsatt for store tempratursvingninger hver gang døren går opp og igjen. Ja melkeproduksjonen er på topp en time etter siste tømming. De fleste syns det er greit å pumpe om morgenen for da har de fleste mest melk.

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Du bør ha morsmjølkerstatning på lur i tilfelle mjølka vert dårleg i frysaren. Den som skal gi mjølka bør smake på ho først (enkelte er så pysete på det området, men det er jo slett ikkje farleg) - eg skulle gi knerten av mjølk eg hadde pumpa og hatt i frysaren, og skulle vere innafor "best før"-datoen. (Best før 3 mnd, brukast før 6 mnd) men ho lukta vondt og smakte absolutt forferdeleg. Til og med den aller nyaste mjølka i frysaren var heilt ubrukeleg. Tenk om eg ikkje hadde smakt på ho først og berre gitt flaska? Fysj og æsj!! Så det vart erstatning på knerten den kvelden da eg skulle overlate poden i pappaens hender mens eg skulle ut... Og fleire liter med mjølk som vart pumpa med slit og strev og tårer var det berre å kaste. =sukk=

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...