Gjest kona hans Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Mannen min har så lenge jeg har kjent ham stått på diverse medikamenter mot panikkangst (frittflytende angst kaller han det). Mye tyder på at han har et kjemisk problem; han har rare leververdier, og uvanlige reaksjoner på alkohol (han drikker ikke alkohol pga dette), derfor mener de legene han har snakket med at terapi har lite for seg, og at han antagelig bare bør fortsette på medikamentene, kanskje resten av livet. Han har brukt Anafranil (virket veldig bra, men han sov døgnet rundt), Aurorix (dårligere virkning), Zoloft (ingen virkning overhodet), og nå Efexor (virker rimelig bra, færre bivirkninger enn Anafranil sier han). For tiden holder jeg på å gå på veggen. Vi har små barn, full jobb begge to og en travel hverdag. Han bare ligger på sofaen ! I helgene tar han aldri initiativ til å gjøre noe, f.eks. med barna, han bare står opp i 11-12 tiden, spiser litt, og klapper sammen på sofaen i etpar timer, til jeg sprekker og kommanderer ham opp. Før jeg sleper ham til familierådgivning, kom jeg til å tenke på om det kunne være medikamentene ? Burde han prøve noe annet, før skilsmissen står for døra ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44953-efexor-bivirkning-eller-bare-lat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annette Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Kjære deg! Kjenner meg litt igjen,derfor svarer jeg på innlegget.Går selv på Efexor og har gjort det i 2 år etter å ha prøvd ut aurorix,cipramil og endell andre antideppresiva.Jeg har ikke hatt det lett disse årene.Jeg har drevet med selvskading,prøvd 3 ganger å ta livet mitt og det endte med at jeg ble innlagt 3 ganger på psykiatrisk avdeling i fjor sommer.Mye har skjedd siden den gangen.Jeg har kommet med i en gruppeterapi gruppe,og går der 1 gang i uka.Jeg har vært hjemme 5 måneder hvor jeg ikke gjorde noenting.Jeg snudde døgnet opp ned;var oppe om natta og sov på dagen.Men plutselig skjedde det noe;nå er jeg i 80% stilling og har jobbet der i 7 uker uker nå.Jeg strortrives!Jeg klarer å gå på jobb hver dag,klarer å møte andre mennesker(som jeg før har hatt angst for)og jeg har endret sovemønstret mitt med at jeg faktisk er trett om kvelden fordi jeg har jobbet om dagen.Den dagen jeg har fri,sover jeg gjerne til 12.Som du ser,så har sovingen betydd mye for meg.Om det skyldes Efexor,vet jeg ikke.Jeg bare vet at jeg ikke hadde det slik før jeg begynte på denne medisinen.Men jeg ser jo nå at jeg kan fungere flott med den,og ha en "vanlig" døgnrytme.Jo,jeg blir fort sliten og trett.Jeg sovner gjerne ofte 22 om kvelden når jeg har jobbet,fordi jeg er dødstrett.Jeg sovner fort og sover til neste morgen.Dette er svært ulikt meg.Tidligere,og det skjer innemellom enda,sovner jeg etter å ha vridd meg i sengen i 2 timer. At han er trett og sover så mye kan skyldes at han rett og slett er utslitt.Han har kanskje mye å tenke på i forhold til jobb og privatliv.Han er deprimert,dette sliter nok på han.Han vil "flykte" fra alle de vonde tankene og bekymringene ved å sove de "bort"....slik hadde jeg det ihevrtfall.Sier ikke at dette er tilfelle med ham,siden jeg ikke kjenner han,men det kan hende det er en mulighet.Jeg har fått masse støtte av den nærmeste familien,og uten de hadde jeg ikke sittet her idag. Man trenger,i en slik stund,masse støtte.Ikke flykt fra han.Det gjør ting bare værre.Lett er det ikke,og både du og han har en stor oppgave foran dere,men prøv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44953-efexor-bivirkning-eller-bare-lat/#findComment-169419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Overveiende sannsynlig lat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44953-efexor-bivirkning-eller-bare-lat/#findComment-169888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoder Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Kjære deg! Kjenner meg litt igjen,derfor svarer jeg på innlegget.Går selv på Efexor og har gjort det i 2 år etter å ha prøvd ut aurorix,cipramil og endell andre antideppresiva.Jeg har ikke hatt det lett disse årene.Jeg har drevet med selvskading,prøvd 3 ganger å ta livet mitt og det endte med at jeg ble innlagt 3 ganger på psykiatrisk avdeling i fjor sommer.Mye har skjedd siden den gangen.Jeg har kommet med i en gruppeterapi gruppe,og går der 1 gang i uka.Jeg har vært hjemme 5 måneder hvor jeg ikke gjorde noenting.Jeg snudde døgnet opp ned;var oppe om natta og sov på dagen.Men plutselig skjedde det noe;nå er jeg i 80% stilling og har jobbet der i 7 uker uker nå.Jeg strortrives!Jeg klarer å gå på jobb hver dag,klarer å møte andre mennesker(som jeg før har hatt angst for)og jeg har endret sovemønstret mitt med at jeg faktisk er trett om kvelden fordi jeg har jobbet om dagen.Den dagen jeg har fri,sover jeg gjerne til 12.Som du ser,så har sovingen betydd mye for meg.Om det skyldes Efexor,vet jeg ikke.Jeg bare vet at jeg ikke hadde det slik før jeg begynte på denne medisinen.Men jeg ser jo nå at jeg kan fungere flott med den,og ha en "vanlig" døgnrytme.Jo,jeg blir fort sliten og trett.Jeg sovner gjerne ofte 22 om kvelden når jeg har jobbet,fordi jeg er dødstrett.Jeg sovner fort og sover til neste morgen.Dette er svært ulikt meg.Tidligere,og det skjer innemellom enda,sovner jeg etter å ha vridd meg i sengen i 2 timer. At han er trett og sover så mye kan skyldes at han rett og slett er utslitt.Han har kanskje mye å tenke på i forhold til jobb og privatliv.Han er deprimert,dette sliter nok på han.Han vil "flykte" fra alle de vonde tankene og bekymringene ved å sove de "bort"....slik hadde jeg det ihevrtfall.Sier ikke at dette er tilfelle med ham,siden jeg ikke kjenner han,men det kan hende det er en mulighet.Jeg har fått masse støtte av den nærmeste familien,og uten de hadde jeg ikke sittet her idag. Man trenger,i en slik stund,masse støtte.Ikke flykt fra han.Det gjør ting bare værre.Lett er det ikke,og både du og han har en stor oppgave foran dere,men prøv. Jeg går også på efexor i tillegg til lav dose litium. Efexor ble engang benyttet til å få meg ut av en depresjon m/ angst og den er eneste medisin av mange utprøvde som flere ganger har vist å ha bra effekt. Hvilke doser snakker dere om. Jeg har som regel startet med 2*37.5 mg og redusert etterhvert. Efexor er en svært potent medisin som gir meg i starten sterk kvalme, hodetrykk, litt svimmelhet. Jeg føler at ting er på gang, akkurat som en blir mer på hugget, aggressiv og det er ikke uvanlig å få raseriutbrudd. Men og bli sløv og trett og behov for mye søvn kjenner jeg ikke til. Det er jo meningen at den skal løfte en opp og gi et puff fremover. Det synes jeg den i høyeste grad gjør. Synd å høre at den kan ha slik negativ innvirkning som dere beskriver. Medisiner har ulik bivirkning på folk og NHD kan virke arrogant som dessverre mange leger kan være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44953-efexor-bivirkning-eller-bare-lat/#findComment-170965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.