Gå til innhold

Har jeg rett på dagpenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det står følgende på Nav sine sider: 

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

• har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
  • har redusert arbeidsinntekt
  • er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
  • er reell arbeidssøker
  • er medlem i folketrygden og oppholder deg lovlig i Norge
  • har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 149 787 kroner i det siste avsluttede kalenderåret (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G)), eller minst 299 574 kroner (3 G) i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene

Jeg har tjent under 299 574 kroner de siste 3 årene. Dvs : har jeg da rett på dagpenger? Jeg har kun vært registrert i Nav i ett år. 

Anonymkode: 867df...554

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/449586-har-jeg-rett-p%C3%A5-dagpenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg at jeg har tjent ca 270 000 kroner i året de siste tre årene. Men de mener nok tallet i sin helhet.. Altså ikke per år, men over 3 år?

Over tre år ja.

Anonymkode: b6681...69a

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står følgende på Nav sine sider: 

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

• har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
  • har redusert arbeidsinntekt
  • er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
  • er reell arbeidssøker
  • er medlem i folketrygden og oppholder deg lovlig i Norge
  • har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 149 787 kroner i det siste avsluttede kalenderåret (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G)), eller minst 299 574 kroner (3 G) i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene

Jeg har tjent under 299 574 kroner de siste 3 årene. Dvs : har jeg da rett på dagpenger? Jeg har kun vært registrert i Nav i ett år. 

Hovedvilkåret for å få dagpenger er vel at du har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 % og at du derfor har redusert arbeidsinntekt. Dagpenger er ment å skulle erstatte inntektstap. Det som står om inntektsgrenser handler om at du må ha tjent enten minst 149 574 i 2018, eller at du til sammen i løpet av de siste tre årene har gjent 299 574. Dette er minimumslønn for å ha krav på dagpenger. 

Det at du tjener relativt dårlig, gir ikke i seg selv grunnlag for dagpenger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...