Gå til innhold

Kupton om brukerne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle vårt i dag.

Anonymkode: 3dc9e...8a7

"De fleste har nok med andres."

Nils-Fredrik Nielsen 

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tråden ble forresten en vekker for min del også. Jeg er ikke lydhør nok og går for lett i forsvar. 

Anonymkode: bf37b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Her blir det en overrepresentasjon av de som ikke fikk full effekt av behandlingen og av de som fikk flere bivirkninger/tålte bivirkninger dårligere enn gjennomsnittet.

Noen av oss har aldri vært på en poliklinikk/fått behandling heller, men vi er nok ikke overrepresentert.

Anonymkode: 420d5...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen feil gjør vi kanskje selv også.  Noen historier skaper vi kanskje selv også en form for selvoppfyllende profetier. Mange har kanskje følt seg " invadert" av andre eller internaliseringen av andres eller " egne" krav og forventninget og å frigjøre seg fra det kan være en veldig lang prosess. tror jeg. Jeg tror Ikke at " tida leger alle sår" men jeg tror at også tid trengs og ofte lang tid. Tida jobber for oss tror jeg på en måte. Flere positive signal er å høre som at mennesker med hull i cv skal gis sjanser. Om dette nok er så lett  i praksis så er det noen spede positive tegn til grupper som sliter litt mer enn andre også skal gis rom.

Men at der trengs ressurser kan aldri sis sterkt nok tror jeg.

Anonymkode: 1f975...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Det er mye likt, men det er en viktig forskjell. I poliklinikken møtte jeg mange som var syke, ble behandlet og ble helt bra igjen. De finner en lite igjen på et slikt nettsted. Her blir det en overrepresentasjon av de som ikke fikk full effekt av behandlingen og av de som fikk flere bivirkninger/tålte bivirkninger dårligere enn gjennomsnittet.

En annen sak har jeg tenkt en del på: Brukerne på dette forum er meget flinke i norsk skriftlig. Da sammenlignet med rapporter jeg leste på sykehuset, men andre forum på nett og ikke minst med FB. Faktisk også sammenlignet med den jevne, norske journalist.

Hva skyldes det med rettskrivingen tror du?

Rapporter.., noen ganger undrer jeg meg over rettskrivingen til høyt utdannede folk.  Går igjen ord delings feil, og blanding av målformene. Skriver nok ikke korrekt selv, men bedre enn mange av mine kollegaer vil jeg påstå (og har jo ikke veldig høy utdanning heller). Skriver litt bedre på tastatur enn mobil da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knot kalte norsklærerinnen vår det.  Vi elever synes vel det var litt morsomt også dette med knot.

Ellers tror jeg bare at enkelte mennesker bare ender opp veldig syke og bitre. Muligens er de disponert for det.

Anonymkode: 1f975...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Janus30 skrev:

"De fleste har nok med andres."

Nils-Fredrik Nielsen 

I overflod.

Anonymkode: 1f975...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bestemt meg. Jeg vil ikke bli slik som bare klager og syter og ser noe å være misfornøyd i i alt. Det er slutt. Den tiden er forbi. Jeg orker ikke flere vrengebilder av verden.

Anonymkode: 1f975...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, kupton skrev:

Det er mye likt, men det er en viktig forskjell. I poliklinikken møtte jeg mange som var syke, ble behandlet og ble helt bra igjen. De finner en lite igjen på et slikt nettsted. Her blir det en overrepresentasjon av de som ikke fikk full effekt av behandlingen og av de som fikk flere bivirkninger/tålte bivirkninger dårligere enn gjennomsnittet.

En annen sak har jeg tenkt en del på: Brukerne på dette forum er meget flinke i norsk skriftlig. Da sammenlignet med rapporter jeg leste på sykehuset, men andre forum på nett og ikke minst med FB. Faktisk også sammenlignet med den jevne, norske journalist.

Apropos journalist. Jeg tror det er  flere " lokale nettverk" ute og går. Gir ikke det mange tanker når man tenker på den klokketroen mange har på " den nye teknologien" som skal løse så mye problemer. Ja jeg bare spør.

Anonymkode: 1f975...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

,Hehe.. Skrivefeil i journaler og rapporter er jo gjenstand for latter også blant leger. Bare sjekk Wasim Zahid sin video om saken 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss har aldri vært på en poliklinikk/fått behandling heller, men vi er nok ikke overrepresentert.

Anonymkode: 420d5...199

Det tror jeg nok vi er.

Anonymkode: 3dc9e...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Villanda skrev:

Hva skyldes det med rettskrivingen tror du?

Rapporter.., noen ganger undrer jeg meg over rettskrivingen til høyt utdannede folk.  Går igjen ord delings feil, og blanding av målformene. Skriver nok ikke korrekt selv, men bedre enn mange av mine kollegaer vil jeg påstå (og har jo ikke veldig høy utdanning heller). Skriver litt bedre på tastatur enn mobil da. 

 

Det skriver orddelingsfeil i et ord 😁 folk er så dårlig i sammensatte ord på norsk. Skulle tro de aldri hadde lært om det på skolen. Et annet problem er at mobilen ofte deler opp sammensatte ord av seg selv slik at folk som er dårlig i norsk tror det skal være sånn eller ikke legger ordentlig merke til det. Slik er nesten alltid sammensatte ord på nett delt opp i enkeltord. Regner med at det var en glipp at du skrev ord delings feil, eller så er det bare litt morsomt at folk som påpeker feil skriver feil i påpekningen. Ikke vondt ment...

Anonymkode: 41c51...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
18 timer siden, kupton skrev:

Ja. Fordi de ikke har vært villige til å gjøre det som var nødvendig for å bli bra. Jeg var egentlig ganske streng og krevende slik.

Jeg blir ikke gitt opp selv om jeg ikke tar medisin som anbefalt, ville du gitt opp da? 

Du skrev en gang du ville tvangsmedisinert meg,men det er jo regler og lover å følge der og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skriver orddelingsfeil i et ord 😁 folk er så dårlig i sammensatte ord på norsk. Skulle tro de aldri hadde lært om det på skolen. Et annet problem er at mobilen ofte deler opp sammensatte ord av seg selv slik at folk som er dårlig i norsk tror det skal være sånn eller ikke legger ordentlig merke til det. Slik er nesten alltid sammensatte ord på nett delt opp i enkeltord. Regner med at det var en glipp at du skrev ord delings feil, eller så er det bare litt morsomt at folk som påpeker feil skriver feil i påpekningen. Ikke vondt ment...

Anonymkode: 41c51...b0b

Beklager Villanda. Det var ikke ment som en kritikk av det du skrev, det var bare en generell betraktning av hvor dårlig folk er i sammensatte ord.

Anonymkode: 41c51...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det var en glipp at du skrev ord delings feil, eller så er det bare litt morsomt at folk som påpeker feil skriver feil i påpekningen.

Jeg gjetter på at det var med hensikt.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet problem er at mobilen ofte deler opp sammensatte ord av seg selv slik at folk som er dårlig i norsk tror det skal være sånn eller ikke legger ordentlig merke til det. Slik er nesten alltid sammensatte ord på nett delt opp i enkeltord.

Stavekontrollen i Word (og trolig andre tilsvarende programmer) liker ikke lange, sammensatte ord, så man får "krøllstrek" under dem - som forsvinner når man deler opp i enkeltord. Slik innføres disse feilene i dokumenter og artikler 😠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først opplevde jeg det vanskelig å lese denne tråden. Forstod at jeg sannsynlig blir satt i bås sammen med resten av de psyke innpå her. Tilegnet tanker og holdninger som jeg ikke helt kjenner meg igjen i. Nå vet jeg hvordan man ser på oss som har strevd en stund. Men så har jeg tenkt på det noen timer og tenker at jeg ikke vil skamme meg over å bli plassert i den båsen fordi det kan antyde at jeg selv skammer meg over andre psyke. Og det vil jeg ikke. Litt flau over å ha tenkt at jeg ikke er slik som andre psyke liksom. I stedet vil jeg si at vi alle har lik verdi og er unike personer som på noen områder strever med med det samme. 

Anonymkode: 2ba5f...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idag ble jeg påminnet hvor skjørt og kort livet er. Jeg skal gjøre mitt beste i behandling og slutte å velge destruktive måter å takle vanskelige ting på. Jeg har ikke tid til å kaste bort mer av livet mitt på destruktivitet. 

Anonymkode: bf37b...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skriver orddelingsfeil i et ord 😁 folk er så dårlig i sammensatte ord på norsk. Skulle tro de aldri hadde lært om det på skolen. Et annet problem er at mobilen ofte deler opp sammensatte ord av seg selv slik at folk som er dårlig i norsk tror det skal være sånn eller ikke legger ordentlig merke til det. Slik er nesten alltid sammensatte ord på nett delt opp i enkeltord. Regner med at det var en glipp at du skrev ord delings feil, eller så er det bare litt morsomt at folk som påpeker feil skriver feil i påpekningen. Ikke vondt ment...

Anonymkode: 41c51...b0b

Nei, jeg tok det overhodet ikke ille opp.  Jeg skrev feil med vilje for å understreke poenget. Hvis jeg trodde det het "ord delings feil" samtidig som jeg påpeika at orddelingsfeil er vanlig, ville jeg nok blitt rimelig flau. 

Leste en gang en morsom tekst. Det var noe om at "Svigermors bord løper..."

Synes kommaregler er vanskelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Orddelingsfeil er antakelig en konsekvens av all den engelsken vi leser. Her i Norge kan vi lage oss ganske lange ord, mens de oftere deles opp på engelsk. Panc attack vs/ panikkanfall, eller til og med panikkangstanfal om vi skal ta i litt. Så blir det vel etter hvert slik at vi tar til oss trenden der vi deler ord som vanligvis ikke deles ifølge ordlister og norsklærere. Hvis jeg synes et ord blir langt og knotete, bruker jeg en bindestrek selv om det kan se litt rart ut. I formell skrift derimot, der er jeg svært pirkete. Skriving i nettfora blir aldri noen superprestasjon fra min side. Å gjøre meg forstått er det som står i høysetet. 

Til topic... Jeg tror ikke alt kan repareres, men at mye kan forandres til det bedre. På mange måter har jeg fått veldig god hjelp i psykiatrien, som jeg absolutt har vokst på i mange sammenhenger. Det er blitt lettere for meg å ta ansvar for ting jeg hadde skylapper for om jeg skal eksemplifisere noe. Jeg kom inn i systemet som en skjelvende, angstfull, fortvilet liten person. PTSD-problemer ødela, jeg skadet meg selv, bekymret meg for bp uten å tørre og lufte det - hvilket medførte sein diagnose. Alkoholproblemer... Ser jeg bort ra et par selvmordsforsøk, er selvskadingen (da mener jeg utelukkende med intensjon om å skade - ikke ta livet av meg). Det har krevd tålmodige hjelpere, men jeg takker dem for at de har vært der og hjulpet meg med nyttige verktøy. Jeg bor ikke i kommunal psykiatribolig mer, men eiger egen bolig hvor jeg har trivdes i mange år. Det er dog og blir mye jeg har vært igjennom, og på noen punkter preger det meg til tider. Disse bipolare svingningene (depresjon, blandet episode) er en nøtt, for daa blir jeg dårlig. Kanskje jeg kunne gjort mere utover å ha en kriseplan...  Terapi har jeg vært igjennom med både og effekt. Hjemmelekser gjort, stort sett møtt opp til avtale. Prøvd alt som prøves kan av medisiner. Tidligere i år ble det ECT, og jeg har ikke følt meg bedre på veldig lenge. Så da er det ansvaret mitt å ta vare på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først opplevde jeg det vanskelig å lese denne tråden. Forstod at jeg sannsynlig blir satt i bås sammen med resten av de psyke innpå her. Tilegnet tanker og holdninger som jeg ikke helt kjenner meg igjen i. Nå vet jeg hvordan man ser på oss som har strevd en stund. Men så har jeg tenkt på det noen timer og tenker at jeg ikke vil skamme meg over å bli plassert i den båsen fordi det kan antyde at jeg selv skammer meg over andre psyke. Og det vil jeg ikke. Litt flau over å ha tenkt at jeg ikke er slik som andre psyke liksom. I stedet vil jeg si at vi alle har lik verdi og er unike personer som på noen områder strever med med det samme. 

Anonymkode: 2ba5f...99a

Hvilke tanker ig holdninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...