AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 Jeg har i min oppvekst hørt at fottøyet samene bruker på vidda nordpå , komager med tørt halm/ gress i ,er det aller beste og slår alt annet. Hva tror dere.? Jeg kom på dette da jeg hørte om Forsvaret og forekomst av forfrysningstilfeller i jobben deres. Men dette har man nok kanskje kunnskap om. Sikkert det. Anonymkode: 3a7c5...105 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 At dette fottøyet er så bra er på grunn av "luftsirkulering "i fottøyet hørte jeg. Anonymkode: 3a7c5...105 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: At dette fottøyet er så bra er på grunn av "luftsirkulering "i fottøyet hørte jeg. Anonymkode: 3a7c5...105 Samene går barbent i dette fottøyet som kalles komager og er laget av reinskinn bl.a tror jeg. Anonymkode: 3a7c5...105 0 Siter
Fionys Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 Kommager er egentlig sommersko, men skaller er vintersko. Kommager er hårløse, mens skaller har hår. Skaller holder godt på varmen i kaldt og tørt vær, men de er ikke noe gode å gå i. Tidligere ble skallene fylt med sennagress, mens nå er det mer vanlig med ullkartanker. For det meste så bruker samene i dag moderne utesko. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.