Gå til innhold

Er det greit å insinuere at velgerne diskriminerte kandidat pga funksjonshemming ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velgerne i Vang gis det inntrykk av at trolig valgte å stemme på arbeiderpartiet pga fordommer mot funksjonshemmeet kandidat for SP

https://www.nrk.no/innlandet/braktap-for-torstein-lerhol-1.14698044

Er det akseptabelt å komme med slike påstander om et folk, eller bør man være litt forsiktig med å si slikt ?

Anonymkode: 6032f...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velgerne i Vang gis det inntrykk av at trolig valgte å stemme på arbeiderpartiet pga fordommer mot funksjonshemmeet kandidat for SP

https://www.nrk.no/innlandet/braktap-for-torstein-lerhol-1.14698044

Er det akseptabelt å komme med slike påstander om et folk, eller bør man være litt forsiktig med å si slikt ?

Anonymkode: 6032f...842

Tøys. Han ble ikke valgt fordi folk heller ville ha en annen ordfører fra et annet parti. Å trekke rasismekortet blir barnslig syting, det burde han holde seg for god til og heller jobbe mot neste lokalvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velgerne i Vang gis det inntrykk av at trolig valgte å stemme på arbeiderpartiet pga fordommer mot funksjonshemmeet kandidat for SP

https://www.nrk.no/innlandet/braktap-for-torstein-lerhol-1.14698044

Er det akseptabelt å komme med slike påstander om et folk, eller bør man være litt forsiktig med å si slikt ?

Anonymkode: 6032f...842

Nei, er ikke noe galt med det. Mange tviler vel om han ville fungert som ordfører.

Anonymkode: 72b0f...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg kjenner ikke til Vang men husker bla.a at Aleris har bedrevet meget krtiikkverdig behandling av sine ansatte, og dersom Lerhol er en leder i en slik bedrift, og det blir mye presseomtale, så er det vel ikke umulig at dette kan gjøre folk skeptisk. Nå vet ikke jeg hvilke deler av Aleris som har gjort hva av kritikkverdige ting, bare husker det var mye presseomtale i mange år om hvordan de har brukt diverse "triks" for å utnytte de ansatte på tvilsomme måter

https://fagbladet.no/nyheter/roger-mistet-jobben-etter-seks-ar-i-aleris--dette-har-blitt-en-skitten-bransje-6.91.573405.a3bc2fda4d

Dersom Lerhol er leder for et slikt firma så kan vel det få folk til å bli skeptisk, selv om han eventuelt er i en annen avdeling som eventuelt har annen praksis det vet ikke jeg men det vet sikkert ikke velgere heller

Anonymkode: 6032f...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velgerne i Vang gis det inntrykk av at trolig valgte å stemme på arbeiderpartiet pga fordommer mot funksjonshemmeet kandidat for SP

https://www.nrk.no/innlandet/braktap-for-torstein-lerhol-1.14698044

Er det akseptabelt å komme med slike påstander om et folk, eller bør man være litt forsiktig med å si slikt ?

Anonymkode: 6032f...842

Nei, det synes jeg ikke man trenger å være. At mennesker med funksjonshemming opplever diskriminering i så godt som alle situasjoner er et faktum. Han kan ha mye rett i det han sier her: 

Sitat

– Jeg tror dessverre at det handler litt om fordommer. Mange er nok ikke klare for en funksjonshemmet ordfører, sier han."

Jeg kjenner ikke til personen, jeg kjenner også lite til politikken han har drevet. Det kan selvsagt like gjerne være at at han fremstår mindre attraktiv som politiker. Kanskje er det en blanding.

Anonymkode: 56979...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velgerne i Vang gis det inntrykk av at trolig valgte å stemme på arbeiderpartiet pga fordommer mot funksjonshemmeet kandidat for SP

https://www.nrk.no/innlandet/braktap-for-torstein-lerhol-1.14698044

Er det akseptabelt å komme med slike påstander om et folk, eller bør man være litt forsiktig med å si slikt ?

Anonymkode: 6032f...842

Jeg synes han svarer godt for seg. Han anerkjenner sittende ordfører og reiser samtidig et spørsmål mht om folk er klare for en ordfører som er funksjonshemmet. Det tror jeg det er all mulig grunn til å spørre om. Det at hans kandidatur ble viet såpass mye oppmerksomhet i rikspressen, viser jo indirekte nettopp at det ikke forventes at en person med så sterk funksjonsnedsettelse skal kunne velges som ordfører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Lillemus skrev:

Tøys. Han ble ikke valgt fordi folk heller ville ha en annen ordfører fra et annet parti. Å trekke rasismekortet blir barnslig syting, det burde han holde seg for god til og heller jobbe mot neste lokalvalg.

Rasisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ha mye rett i det han sier her: 

Anonymkode: 56979...9d9

Men dersom folket er diskriminerende eller rasistiske for den saks skyld, hvorfor ønsker du da å bli leder og innføre politikken de rasistiske og diskriminerende folkene ønsker ?

 

Sier ikke at han tar feil nødvendigvis altså, men dette er vanskelig å forholde seg til slike påstander...

Forsøkte å google hva han står for av politikk men fant ingenting, leste twitteren hans om hva han vil innføre i kommunen, står ingenting der... ???

Hvorfor ikke si dette istedenfor: "Jeg burde fått tydeligere frem hva jeg står for som vil gjøre kommunen bedre, samt klargjort at jeg har innført mange tiltak i aleris/stendi for å forsikre at våre arbeidstakere behandles bra og at ikke kulturen som er vist i mediene er noe jeg finner meg i for mine ansatte. Jeg skulle ønske jeg kunne blitt ordfører ikke bare for folket i Vang men for å vise hele Norge at selv om en er funksjonshemmet kan en utføre en god jobb som ordfører og samtidig inspirere andre"

Dette høres 99.999% bedre ut enn "jeg tapte pga folket i Vang har fordommer mot funksjonshemmede"

 

Mulig jeg er gammeldags

Anonymkode: 6032f...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lerhol blir jo stort sett bare skrytt opp i skyene når har gjør eller sier noe. Så jeg kjøper ikke helt den at folk ikke vil ha en funksjonshemmet. Men det kan jo kanskje ha jobber mot han også. Ikke godt å si. 

Men kommunen har vært veldig fornøyd med sittende ordfører, så jeg ikke overrasket over at han ble gjenvalgt. 

Jeg hadde aldri i verden stemt på han, men det er fordi det er Senterpartiet. 

Anonymkode: b4963...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk også hende han var en dårlig ordførerkandidat. 

Anonymkode: b4963...3cf

Det kan det selvfølgelig. Men det er godt dokumentert at mennesker med funksjonsnedsettelser utsettes for diskriminering og nedvurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er ikke noe galt med det. Mange tviler vel om han ville fungert som ordfører.

Anonymkode: 72b0f...df3

Jeg setter min lit til at en så liten kommune hvor han er godt kjent for alle, at de fleste klarer å skille funksjonshemmede Lerhol fra politikeren Lerhol. 

Anonymkode: b4963...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, frosken skrev:

Rasisme?

off topic men:

I Norge legger en alle "procted classes" i rasisme paraplyen, du finner disse gruppene her under, dette kalles rasisme paragrafen. Er enig i at det er uheldig, men dette er dagligtale nå så bare å venne deg til det :P . Rasister mener at noen/alle disse gruppene er undermennesker/subhuman og derfor fortjener dårligere behandling enn andre mennesker

Personlig ville jeg skilt ut frivillige ting, fra genetiske, dersom jeg som voksen velger å bli en gitt religion bør jeg ha noe mindre beskyttelse enn om jeg ble født med 1 arm f.eks. for det er alltid grenser en beskyttelse kommer på bekostning av andre ting som yttringsfrihet. Å kritisere religion er noe som trengs, å kritisere hudfarger, er neppe like viktig imho. Men jeg innser at folket er uenige med meg, og det tar jeg til etteretning

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

  • a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
  • b) religion eller livssyn, eller
  • c) homofile legning, leveform eller orientering.
  • d) nedsatte funksjonsevne

Anonymkode: 6032f...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Det kan det selvfølgelig. Men det er godt dokumentert at mennesker med funksjonsnedsettelser utsettes for diskriminering og nedvurdering. 

Det vet jeg. Men jeg har aldri hørt noen får så mye lovord og nesten bli genierklært som Lerhol. Så det kan slå begge veier. Og det er ikke kritikk av han, men av de som mener noe. 

Anonymkode: b4963...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, frosken skrev:

Det at hans kandidatur ble viet såpass mye oppmerksomhet i rikspressen, viser jo indirekte nettopp at det ikke forventes at en person med så sterk funksjonsnedsettelse skal kunne velges som ordfører

Svært mye av det han gjør vies stor plass i pressen. Ikke bare ordførerkandidaturet. 

Anonymkode: b4963...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

off topic men:

I Norge legger en alle "procted classes" i rasisme paraplyen, du finner disse gruppene her under, dette kalles rasisme paragrafen. Er enig i at det er uheldig, men dette er dagligtale nå så bare å venne deg til det :P . Rasister mener at noen/alle disse gruppene er undermennesker/subhuman og derfor fortjener dårligere behandling enn andre mennesker

Personlig ville jeg skilt ut frivillige ting, fra genetiske, dersom jeg som voksen velger å bli en gitt religion bør jeg ha noe mindre beskyttelse enn om jeg ble født med 1 arm f.eks. for det er alltid grenser en beskyttelse kommer på bekostning av andre ting som yttringsfrihet. Å kritisere religion er noe som trengs, å kritisere hudfarger, er neppe like viktig imho. Men jeg innser at folket er uenige med meg, og det tar jeg til etteretning

 

  Vis skjult innhold

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

  • a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
  • b) religion eller livssyn, eller
  • c) homofile legning, leveform eller orientering.
  • d) nedsatte funksjonsevne

 

 

Anonymkode: 6032f...842

Interessant hvordan ulike betegnelser er i omløp. Jeg er vant til at dette omtales som antidiskrimineringsbestemmelsene, så jeg var faktisk ikke klar over at det var vanlig å snakke om rasismeparagrafen. 

For meg blir det rart språklig å snakke om rasisme i denne sammenhengen, men diskriminering oppfatter jeg som gjeldende for alle gruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

off topic men:

I Norge legger en alle "procted classes" i rasisme paraplyen, du finner disse gruppene her under, dette kalles rasisme paragrafen. Er enig i at det er uheldig, men dette er dagligtale nå så bare å venne deg til det :P . Rasister mener at noen/alle disse gruppene er undermennesker/subhuman og derfor fortjener dårligere behandling enn andre mennesker

Personlig ville jeg skilt ut frivillige ting, fra genetiske, dersom jeg som voksen velger å bli en gitt religion bør jeg ha noe mindre beskyttelse enn om jeg ble født med 1 arm f.eks. for det er alltid grenser en beskyttelse kommer på bekostning av andre ting som yttringsfrihet. Å kritisere religion er noe som trengs, å kritisere hudfarger, er neppe like viktig imho. Men jeg innser at folket er uenige med meg, og det tar jeg til etteretning

 

  Vis skjult innhold

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

  • a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
  • b) religion eller livssyn, eller
  • c) homofile legning, leveform eller orientering.
  • d) nedsatte funksjonsevne

 

 

Anonymkode: 6032f...842

Du - det var jeg som brukte feil ord altså. :) Det skulle være diskrimineringskortet, ikke rasismekortet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugreit. Enkelte mennesker driver bare med surr. Jeg blir bare kvalm av dem. Virker som om enkelte ingen midler skyr.

Anonymkode: 02d39...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lillemus skrev:

Du - det var jeg som brukte feil ord altså. :) Det skulle være diskrimineringskortet, ikke rasismekortet. :)

Det finnes ikke menneskeraser, hva en "rase" er er vel opp til rasistene å definere, for de har funnet dem opp, men det er ikke de som skriver ordbøkene i Norge bla.a av naturlige årsaker  :P 

Mitt poeng var egentlig bare at dersom  religion og kultur skal gå som rase (slik moderne ordbok forfattere har vedtatt, ikke av rasister men av ordbokforfattere), da da virkelig funksjonshemming også gjøre det

Ingen av disse er med i den tradisjonelle "stereotypisk utseende til de på forskjellige kontinenter" definisjonen, men av gode eller dårlige grunner har begrepet blitt utvidet, og da må en være konsekvent

Hitler mente funksjonshemmede ikke burde reformere seg pga at de ikke hadde gode gener som ekte ariere, de var en genetisk underklasse, det høres mye mer rase relatert enn hvilken kultur du har spør du meg,

I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion

Anonymkode: 6032f...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...