Gå til innhold

Kan barnet få for mye mat?


Gjest ilse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sønn på 4 mnd., og siden han ikke la på seg nok - begynte vi med tillegg.

Har prøvd økedager, men uten godt nok resultat.

Nå fungerer det på sett og vis med amming først, til han ikke vil ta puppen mer. Da snur han seg vekk og vrir på seg etc. Som oftest har jeg pumpet ut noe melk, dette gjør jeg på kvelden etter at han har lagt seg - og etter måltidet om morgen. Etter amminingen får han ca 100ml. morsmelk og han drikker alt. Og til slutt får han tilbud om melkeerstatning. jeg blander da ca 100ml. og det varierer hvor mye han drikker av dette.

Så til 8.00, 12.00 og 16.00 måltidene (dette er bare ca.tider) - så får han denne blandingen. Til kveldsmåltidet har jeg ikke mer utpumpet melk, så da får han først amming og så 210ml.tillegg. Og han drikker alt - og sover da stort sett i 7-8 timer.

Men nå er jeg redd for at han kanskje får for mye mat? Han veier nå ca 6300gr. og er 65 cm. Eller synes du dette høres greit ut?

Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å pumpe meg i tillegg til ammingen, men skal prøve så lenge som mulig. Må ærlig innrømme at jeg har noe problemer med å bare gi han tillegg, og er glad for hver dråpe jeg klarer (og orker) å klemme ut. Men vi kan vel snart begynne å introdusere fast føde også, siden han nå er 4 mnd.

Det sies jo at barn godt kan få bare brystmelk til 6 mnd.alderen, men hvordan stiller det seg når kosten er en kombinasjon av morsmelk og tillegg?

*sukk* skulle ønske jeg bare kunne ammet.... og sluppet denne evindelige vurderingen av mengder og pumping og vektøkning.

en litt frustrert hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på ny veiing i dag, og barnet har nå lagt på seg 440gr. på 8 dager. Dette var for mye, og jeg fikk beskjed om å redusere mengden av morsmelkerstatning.

Nå blir jeg iallefall sprø - og lurer virkelig på hvordan jeg skal kunne vite når barnet er mett. Tror jeg gir opp hele greia....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ny veiing i dag, og barnet har nå lagt på seg 440gr. på 8 dager. Dette var for mye, og jeg fikk beskjed om å redusere mengden av morsmelkerstatning.

Nå blir jeg iallefall sprø - og lurer virkelig på hvordan jeg skal kunne vite når barnet er mett. Tror jeg gir opp hele greia....

Hei! Den helsestasjonen din blir visst aldri fornøyde de......e.m.m. må da barnet få spise seg mett, enten det er på morsmelk eller erstatning! Den store vektøkningen skyldes mest sannsynlig at barnet nå har tatt igjen vekten sin fra tidligere. Men nå når barnet ditt åpenbart får nok mat, etter en tid med litt liten vektøkning, kanskje du kan realisere tanken din om å bare gi brystmelk igjen ? Barnet har nå nok reserver til å kunne tåle en slik periode, uten at du trenger å stresse med vekten hans osv. Trapp ned på tillegget, og prøv med en økeperiode igjen. Legg barnet til brystet så ofte det vil ha mat, og minst hver 3 time, amm om natten, drikk mye væske, gjerne amme-te som fåes på apoteket, slapp av og kos deg. Kanskje det blir litt stritt, ettersom gutten nå er blitt vant til flaske/tillegg, men etterhvert vil han nok ta brystet skikkelig hvis det er bare det han blir tilbudt. Min erfaring er at effektiv diing er det eneste som får opp melkeproduksjonen, pumping har for meg bare opprettholdt den eksisterende produksjonen. Hvis du ikke er en av de ytterst få kvinner som ikke er fysisk istand til å produsere brystmelk tilpasset etterspørselen, så skulle dette gå bra.

Virker som om du virkelig har strevet med dette, og ære være deg for det. Du har vært og er kjempeflink! Det kommer an på hvor innstilt du er/hvor sliten du er av dette om du orker en økeperiode til. Hvis du ikke skulle orke, og bare fortsetter med tillegg, så vær kjempeglad for at du har gitt barnet masse morsmelk i månedsvis!

Synes helsestasjoner ofte er snare til å anbefale tillegg, samtidig som de stresser en med amming, det er et aldri så lite paradoks i dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Den helsestasjonen din blir visst aldri fornøyde de......e.m.m. må da barnet få spise seg mett, enten det er på morsmelk eller erstatning! Den store vektøkningen skyldes mest sannsynlig at barnet nå har tatt igjen vekten sin fra tidligere. Men nå når barnet ditt åpenbart får nok mat, etter en tid med litt liten vektøkning, kanskje du kan realisere tanken din om å bare gi brystmelk igjen ? Barnet har nå nok reserver til å kunne tåle en slik periode, uten at du trenger å stresse med vekten hans osv. Trapp ned på tillegget, og prøv med en økeperiode igjen. Legg barnet til brystet så ofte det vil ha mat, og minst hver 3 time, amm om natten, drikk mye væske, gjerne amme-te som fåes på apoteket, slapp av og kos deg. Kanskje det blir litt stritt, ettersom gutten nå er blitt vant til flaske/tillegg, men etterhvert vil han nok ta brystet skikkelig hvis det er bare det han blir tilbudt. Min erfaring er at effektiv diing er det eneste som får opp melkeproduksjonen, pumping har for meg bare opprettholdt den eksisterende produksjonen. Hvis du ikke er en av de ytterst få kvinner som ikke er fysisk istand til å produsere brystmelk tilpasset etterspørselen, så skulle dette gå bra.

Virker som om du virkelig har strevet med dette, og ære være deg for det. Du har vært og er kjempeflink! Det kommer an på hvor innstilt du er/hvor sliten du er av dette om du orker en økeperiode til. Hvis du ikke skulle orke, og bare fortsetter med tillegg, så vær kjempeglad for at du har gitt barnet masse morsmelk i månedsvis!

Synes helsestasjoner ofte er snare til å anbefale tillegg, samtidig som de stresser en med amming, det er et aldri så lite paradoks i dette.

Lykke til!

Takk for gode og fornuftige ord.

Jeg skal prøve å bare amme på dagtid, og gi tillegg til kveldsmåltidet. Neste veiing er neste fredag, så da får vi håpe alle er fornøyde.

Men uansett hva helsestasjonen sier, så får vi vurdere guttens "tilstand". Er han blid og fornøyd, og sover godt - så har han det vel bra og får den maten han trenger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...