Gå til innhold

Jukse eller ikke jukse ( skolerelatert)

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg som klassens dårligste elev, jeg henger langt bak klassen når det kommer til det faglige. Nå har jeg en innlevering som må være ferdig til imorgen. Jeg prøvde å jukse hjemme og teksten blei jo så bra, så bra at jeg er kjempe fornøyd, men så gjør samvittigheten min veldig vondt. Nå står jeg fast mellom å levere et tomt ark eller å levere en tekst som ikke er min, men som jeg likte veldig godt. Nei jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er kjempe fortvilet, vil bare sette meg ned å gråte. jeg er så trist og ulykkelig, what to do ? skuffet kommer jeg til å bli uansett. Kommer nok ikke til å bli glad av å få en karakter jeg ikke har gjort meg fortjent til også vil det også gjøre vondt å komme på skolen med et tomt ark. Jeg kommer bare til å bekrefte hvor dum jeg er for læreren. Hva burde jeg gjøre ??? føler at jeg står midt oppi et dillema. 

Anonymkode: 38e99...b9b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/450686-jukse-eller-ikke-jukse-skolerelatert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehuggu

Om læreren får funnet ut av at du har kopiert en tekst på nettet, får du uansett karakteren 0.

Ville heller derfor ha knotet ned ett eller annet fra eget hode og håpet på det beste. Tror ikke du får stryk om du viser at du har gjort et forsøk. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva slags tekst det er. Men uansett bedre å levere noe egenprodusert og få en lav karakter, enn å levere noe andre har gjort og få en ufortortjent god karakter, eller i verste fall stryk. 

Dessuten får du bedre samvittighet, som du selv nevner. :)

Endret av Surrehuggu
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg som klassens dårligste elev, jeg henger langt bak klassen når det kommer til det faglige. Nå har jeg en innlevering som må være ferdig til imorgen. Jeg prøvde å jukse hjemme og teksten blei jo så bra, så bra at jeg er kjempe fornøyd, men så gjør samvittigheten min veldig vondt. Nå står jeg fast mellom å levere et tomt ark eller å levere en tekst som ikke er min, men som jeg likte veldig godt. Nei jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er kjempe fortvilet, vil bare sette meg ned å gråte. jeg er så trist og ulykkelig, what to do ? skuffet kommer jeg til å bli uansett. Kommer nok ikke til å bli glad av å få en karakter jeg ikke har gjort meg fortjent til også vil det også gjøre vondt å komme på skolen med et tomt ark. Jeg kommer bare til å bekrefte hvor dum jeg er for læreren. Hva burde jeg gjøre ??? føler at jeg står midt oppi et dillema. 

Ikke juks, snakk heller med læreren på tomannshånd i morgen? Det er uansett tidlig i skoleåret, så du har tid til å forbedre standpunkt. 

Et annet alternativ er at du setter deg ned nå fra kl. 19 - 22 og jobber intenst. Da har du ikke tid til å være selvkritisk, men fokuserer kun på å få ned en grei tekst som besvarer det oppgaven spør om. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har hele natta til hjelp, kjør på med egen tekst. 

Anonymkode: bc521...13f

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

står jeg fast mellom å levere et tomt ark eller å levere en tekst som ikke er min, men som jeg likte veldig godt.

Det finnes selvfølgelig andre muligheter.

Tenk over hva du liker i teksten du fant og hvorfor du synes det er bra. Så gjør du et forsøk selv, men uten å kopiere direkte.

Du bare utsetter problemet ved å skrive av andres tekster eller levere blankt. Lærerne har verktøy for å finne ut om du har kopiert fra tekster på nett. 

Det er lettere å gi deg konkrete tips hvis du forteller hva slags oppgave det gjelder, f.eks. om det er en skjønnlitterær fritekst (novelle el.l.) eller noe annet.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skriv ny tekst. Fortsatt en del timer til du må legge deg:-)

Annonse

Henger meg på de andre her son sier at du skal skrive noe egenprodusert. Kom igjen, du har enda gode muligheter til å få til noe som er ok.

Læreren din oppdager det garantert dersom du leverer noe en annen har skrevet. Det er ikke verd det.

Jeg er mot juks men ser også at så lett er ikke alt. Jeg tror de fleste undervisningsinstitusjoner skanner for juks som raskt oppdages med mindre verket er svært gammelt kanskje.

Kanskje om du er litt i dialog med Laban her så får du noen innspill og inspirasjon som kan sette fart i en ny skriveprosess på 2 eller 3 timer. Noe av det gamle kan du jo kanskje bruke innimellom eller som historikk. Nederst i oppgaven bør det kanskje være en litteraturhenvisning til ting du har støttet deg til og så lenge det ikke er avskrift i lange bolker tror jeg noe sånne ting er o.k.

Eller kanskje du kan mailes med læreren din i kveld å spørre om utsettelse på innlevering en dag eller to.

Prøv å ikke tenke så mye på det formessige men bare få ned " en brødtekst" så kan du finpusse litt før du drar til skolen i morgen tidlig eller i friminuttene.

Håper du også får en god natts søvn og håper dagen i morgen blir fin og at lærerene er opplagte og gir gode og inspirerende forelesninger/ undervisningstimer.

Lykke til og husk at karakterer er ikke alt i livet!😊

Anonymkode: 39595...dcc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...