Gå til innhold

Greta Thunberg - Er dette greit ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen eller er det kynisk ?

Da jeg så henne i går fikk jeg fryktelig vondt av henne og som mor synes jeg dette blir helt feil. Stakkars jente :(

Hva mener dere ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen eller er det kynisk ?

Da jeg så henne i går fikk jeg fryktelig vondt av henne og som mor synes jeg dette blir helt feil. Stakkars jente :(

Hva mener dere ?

 

 

Alt kan man ikke regne med i dag virker det som. Selv ikke barn og unge kan visst det.

Men jeg er ikke den rette til å uttale meg. Føler nærmest mitt liv er på hell men håper selvsagt at ting vil bli bedre bare jeg tar det litt mere med ro. Om alle bare senker livstandarden litt så kanskje vi alle kommer i mål til slutt.

Selv sitter jeg i glasshus føler jeg da seilbåten min er til reparasjon og det virker som det vil ta tid. Jeg kan derfor ikke farte av sted og delta på toppmøtet selv i denne omgang. Ikke har de vel en gjestehavn til en gammel holke heller.

Spøk til side. Jeg føler jeg har så nok med meg sjøl og egen helse om dagen til at jeg klarer å ta inn over meg alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen eller er det kynisk ?

Da jeg så henne i går fikk jeg fryktelig vondt av henne og som mor synes jeg dette blir helt feil. Stakkars jente :(

Hva mener dere ?

 

 

Hun har gitt fremtidsfrykten et ansikt og frontet skolestreik. Er ikke det nok? Jeg synes de burde stoppet mens leken var god. De skyver henne foran seg som en slags Jeanne D'Arc. (og jeg er redd for at det er en ganske god sammenligning)

Jeg blir litt pinlig berørt når hun taler FN, og får stormende applaus av de hun skjeller ut. Det viser jo at de egentlig ikke tar henne på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset litt på alle landene som ikke møtte. Om det var tilfeldig liksom eller om de sitter med annen kunnskap og data. Eller det er vel politikk innad i FN også kanskje. Vanskelig å forestille seg sånne steder for en  vanlige person  synes jeg. Vanskelig å vite hva man skal tro. Om noe blir noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hun er steintøff, men jeg håper hun unner seg litt hvile når denne uka er over. Og så håper jeg at hun har gode voksenpersoner som bygger henne opp mellom slagene. Hun var sint i går. Så sint og frustrert at tårene kom, men følelser er ikke farlig hvis man bare får nok ro og hvile, får snakket gjennom dem og har folk som støtter. Folk er så fryktelig redde for tårer. Altfor redde etter min mening. Tårer er naturlig og en god stressdemper. Noe sier meg at denne jenta insisterer på å bestemme over sitt eget liv og ikke bryr seg for mye om hva foreldrene måtte mene. Jeg håper likevel de er der med henne selv om vi ikke ser noe til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det så ikke ut som hun hadde det godt under talen i FN, men hun fremmer ett viktig budskap. Håper hun tar seg litt fri etter dette maratonløpet. Men snart blir det vel fredspris osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, tonie skrev:

Jeg synes hun er steintøff, men jeg håper hun unner seg litt hvile når denne uka er over. Og så håper jeg at hun har gode voksenpersoner som bygger henne opp mellom slagene. Hun var sint i går. Så sint og frustrert at tårene kom, men følelser er ikke farlig hvis man bare får nok ro og hvile, får snakket gjennom dem og har folk som støtter. Folk er så fryktelig redde for tårer. Altfor redde etter min mening. Tårer er naturlig og en god stressdemper. Noe sier meg at denne jenta insisterer på å bestemme over sitt eget liv og ikke bryr seg for mye om hva foreldrene måtte mene. Jeg håper likevel de er der med henne selv om vi ikke ser noe til dem. 

Ja, tårer er naturlig, men er dette naturlig ? :https://www.dn.no/d2/helse/miljo/helse/klima/de-sier-opp-jobben-mister-sovnen-eller-kaster-opp-av-klimaangst/2-1-534878

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tonie skrev:

Jeg synes hun er steintøff, men jeg håper hun unner seg litt hvile når denne uka er over. Og så håper jeg at hun har gode voksenpersoner som bygger henne opp mellom slagene. Hun var sint i går. Så sint og frustrert at tårene kom, men følelser er ikke farlig hvis man bare får nok ro og hvile, får snakket gjennom dem og har folk som støtter. Folk er så fryktelig redde for tårer. Altfor redde etter min mening. Tårer er naturlig og en god stressdemper. Noe sier meg at denne jenta insisterer på å bestemme over sitt eget liv og ikke bryr seg for mye om hva foreldrene måtte mene. Jeg håper likevel de er der med henne selv om vi ikke ser noe til dem. 

Dessuten er følelser ikke bare tårer. Jeg stusser over at det sies at noen viser følelser bare når de gråter. Men følelser er også glede, frykt, overrasket, sinne, osv 

Anonymkode: 1b70b...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, tonie skrev:

Jeg synes hun er steintøff, men jeg håper hun unner seg litt hvile når denne uka er over. Og så håper jeg at hun har gode voksenpersoner som bygger henne opp mellom slagene. Hun var sint i går. Så sint og frustrert at tårene kom, men følelser er ikke farlig hvis man bare får nok ro og hvile, får snakket gjennom dem og har folk som støtter. Folk er så fryktelig redde for tårer. Altfor redde etter min mening. Tårer er naturlig og en god stressdemper. Noe sier meg at denne jenta insisterer på å bestemme over sitt eget liv og ikke bryr seg for mye om hva foreldrene måtte mene. Jeg håper likevel de er der med henne selv om vi ikke ser noe til dem. 

Jeg syns også hennes engasjement virker oppriktig og sterkt, men har lenge sagt at jeg håper hun har gode voksne rundt seg som gir henne rom til å være det barnet hun som 16-åring fremdeles høyst sannsynlig har behov for å være.

Etter boken til mor kom har jeg lurt om om denne støtten finnes utenfor hennes familie. Jeg fikk med boken en følelse av at den ikke var innenfor kjernefamilien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nicklusheletida said:

Det hun beskriver her er over i det skadelige, men nå virker det jo som hun har funnet en måte å både ta kontroll over klimaangsten sin og redde klimaet. Hun handler, og hun gjør det til gangs. Det hun gjør nå er mer effektivt enn det noen voksne har gjort før henne, men jeg håper som sagt at hun har gode voksne rundt seg som tar vare på henne, for det må være tøft å stå i det selv om det er det hun ønsker selv. 

PS: alle som tror at hun blir styrt av kyniske voksne bør lese dette, skrevet av jenta selv. Det er langt men sier det meste. De som har sett henne bli intervjuet vet at det er sånn hun snakker: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er greit.

Synes synd på henne, hun virker redd og fortvilet og noen burde gi henne trygghet fremfor å «bruke» henne. Tror ikke hun har det noe godt, hun er bare 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ei utrolig begavet jente! Hun skriver og snakker engelsk som en som har det som morsmål. 

Anonymkode: 1b70b...a73

Ja, det er ingen tvil om at hun er begavet, men jeg tenker som Black and Pink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Er det greit å bruke et barn på denne måten i miljøkampen eller er det kynisk ?

Da jeg så henne i går fikk jeg fryktelig vondt av henne og som mor synes jeg dette blir helt feil. Stakkars jente :(

Hva mener dere ?

 

 

Er enig med deg. Jeg synes det er ikke noe bra å bruke et barn i politikken på denne måten. Mener at hun er for ung og burde konsentrere seg om helt annet enn politikk i den alderen. Greit at hun er nyskjerrig men det burde blitt ved det.

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann

Gretha sier i hvertfall selv at hun står helt alene om dette, uten foreldre eller andre som støtter henne, eller pusher henne frem. Altså at ingen bruker henne.

Noe annet er dog om hun bør ha fått lov av foreldrene å drive det så langt. Hun er jo ikke myndig, og de burde blant annet ha nektet henne i å dra med seilbåt til USA alene. De må beskytte henne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...