Gå til innhold

Greta Thunberg - Er dette greit ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: defbd...0b7

Jeg vil kalle det en hersketeknikk å snakke om en voksen kvinne som om hun var et barn, men Thunberg er faktisk et barn. Det må det være lov å påpeke uten å bli anklaget for å ha en agenda.

Det er en grunn til at man har en myndighetsalder. Før man er 18 har de voksne en ansvar for å beskytte barn mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kayia skrev:

Enig.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dere (fortsetter å) diskutere Greta Thunberg. Minner mest om folk som diskuterer slipset/ kjolen/ vekten etc til politikere og nyhetsopplesere istede for å lytte til hva de formidler og diskutere sak. Anbefaler folk å vende blikket mot sak. Les FNs klimarapport som kom i går, og bruk heller energi på å diskutere sak istedenfor. 

Når man ikke har gode argumenter, er det lett å gå rett på diagnose og utseende i stedet. 

Anonymkode: defbd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne såkalte bekymringen din for Thunberg er egentlig bare ønske om  å diskreditere henne for å få henne til å holde kjeft. 

Rart hvordan gubber av begge kjønn plutselig ble til eksperter fra BUP. 

Anonymkode: defbd...0b7

Om vi endrer til «gubber og kjærringer» er jeg fryktelig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når man ikke har gode argumenter, er det lett å gå rett på diagnose og utseende i stedet. 

Anonymkode: defbd...0b7

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2019 den 12.13, slabbedask skrev:

Dette er en talentløs og tendensiøs kronikk skrevet av en klimafornektende psykiater. Tror han burde oppdatere seg litt på sitt eget fagfelt. 

Anonymkode: defbd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er en talentløs og tendensiøs kronikk skrevet av en klimafornektende psykiater. Tror han burde oppdatere seg litt på sitt eget fagfelt. 

Anonymkode: defbd...0b7

Der er jeg enig. Han ender opp med å si verre ting enn de han anklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en talentløs og tendensiøs kronikk skrevet av en klimafornektende psykiater. Tror han burde oppdatere seg litt på sitt eget fagfelt. 

Anonymkode: defbd...0b7

Syns faktisk det interessante psykologiske fenomenet i denne saken (om man skal ta dét perspektivet) er hvordan voksne mister hodet fordi de provoseres av en ung generasjon som faktiske både har innsikt og mener noe! Det er ikke grenser for hvor drøyt voksne (som ellers gjerne deltar med motsatt budskap i diskusjoner om mobbing) får seg til å oppføre seg i debatt, og da helst anonymt på nett.  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en talentløs og tendensiøs kronikk skrevet av en klimafornektende psykiater. Tror han burde oppdatere seg litt på sitt eget fagfelt. 

Anonymkode: defbd...0b7

Det endrer ikke det faktum at mora ikke virker helt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Syns faktisk det interessante psykologiske fenomenet i denne saken (om man skal ta dét perspektivet) er hvordan voksne mister hodet fordi de provoseres av en ung generasjon som faktiske både har innsikt og mener noe! Det er ikke grenser for hvor drøyt voksne (som ellers gjerne deltar med motsatt budskap i diskusjoner om mobbing) får seg til å oppføre seg i debatt, og da helst anonymt på nett.  

Helt enig. Og det er ganske sykt å se på. 

Anonymkode: defbd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slabbedask skrev:

Det endrer ikke det faktum at mora ikke virker helt god.

Du kan ikke bare komme her og påstå at hun «ikke virker helt god»!? 

Anonymkode: defbd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bare komme her og påstå at hun «ikke virker helt god»!? 

Anonymkode: defbd...0b7

Jo, det kan jeg, basert på langt mer en denne bokanmeldelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne såkalte bekymringen din for Thunberg er egentlig bare ønske om  å diskreditere henne for å få henne til å holde kjeft. 

Rart hvordan gubber av begge kjønn plutselig ble til eksperter fra BUP. 

Anonymkode: defbd...0b7

Når jeg ser hvilket innlegg du svarte på er jeg kanskje litt enig med deg allikevel.

Jeg synes hun har lov til å være opptatt og bekymret for egen fremtid rett og slett fordi hun er ung. Hun vet kanskje mye, men det er ikke poenget. Hun trenger ikke heller ikke å ha svar på alt for å få lov til å si at hun er redd og sint.

Jeg går bare ikke med på at all bekymring for henne skal bli tolket som et forsøk på å fornekte klima eller diskreditere henne. Det går an å være kritisk til å sende et barn til frontlinja selv om man er på samme side i krigen.

Jeg er overrasket over at KJ går så langt, men dessverre er det helt forutsigbart at *noen* ville komme med stygge personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hun har lov til å være bekymret for egen fremtid pga alder. Men det er ingenting som tilsier at jorden vil gå under i hennes levealder. 

Hun har utifra hva jeg forstår/leser flere diagnoser også. Og med tanke på dette pluss hennes unge alder (under 18 år) burde hun vernes fra å havne i media. Andre i hennes alder har også ting de brenner for å fremme. Jeg hadde det selv i den alderen. Men jeg er glad for at mine foreldre vernet meg fra å leve meg for dypt inn i sånnt. 

Skriver det ikke for å kritisere jenta.  For jenta har poenger i det hun gjør. Men må kritisere media og de som setter henne i spissen av en verdens-debatt på denne måten. 

Det er også desverre mye mobbing ute å går rundt jenta fra voksne mennesker i sosiale medier og det er jo helt sykt. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg mener det samme som deg om at Greta er en smule fanatisk.  Men det er lett å være fanatisk i den alderen. Det er derfor jeg mener at hun burde være myndig før hun uttalte seg. Og at hun burde vernes mer i fra dette. Hun er jo veldig sint og gråter osv foran kamera. Fint med følelser men jeg mener at hun er litt fanatisk grunnet alder.  I hennes alder så hadde vi oppgaver på skolen om forurensning. Og det var lett å katastrofetenke og tro at jorden skulle gå under om kort tid. 

Det er veldig lett å bli hysterisk i den alderen ja. Og jeg har også asperger og vet hvor lett det er å "henge seg opp" i noe. Vi er ofte heller ikke spesielt glad i forandringer, temperaturer inkludert. Så at en miljøforkjemper på 16 år og med asperger, blit litt fanatisk, er ikke rart. Men det er fortsatt ikke bra for henne. Man oppmuntrer jo ikke til all mulig annen angst og det er jo det hun har. Hun sliter med klimaangst. Hun burde få behandling slik at hun kan være klimaforkjemper uten å måtte gå med en konstant frykt for jordens undergang. Det har vært veldig mange spådommer om jordens "undergang", som ikke har skjedd. Vannet har ikke steget slik som forventet, isbjørn-populasjonen har økt, ikke gått ned osv. Altså, jeg sier ikke at vi ikke skal jobbe for et bedre miljø, men det hjelper jo ikke miljøet om alle skal gå rundt med panikk og en tro om jordas undergang. Det man risikerer med det, er at folk mister håpet og blir apatiske. Det hjelper ihvertfall ikke på miljøet. Når noe blir for stort og uoppnåelig, får vi enten angst eller vi slutter å bry oss. Og det moderne mennesket (eller kanskje vi alltid har vært sånn) later til å elske bekymringer og drama. Jorda kommer til å klare seg, men menneskeheten burde kanskje utryddes slik at jorda slipper kjempe så mye for å overleve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Trine skrev:

Det er veldig lett å bli hysterisk i den alderen ja. Og jeg har også asperger og vet hvor lett det er å "henge seg opp" i noe. Vi er ofte heller ikke spesielt glad i forandringer, temperaturer inkludert. Så at en miljøforkjemper på 16 år og med asperger, blit litt fanatisk, er ikke rart. Men det er fortsatt ikke bra for henne. Man oppmuntrer jo ikke til all mulig annen angst og det er jo det hun har. Hun sliter med klimaangst. Hun burde få behandling slik at hun kan være klimaforkjemper uten å måtte gå med en konstant frykt for jordens undergang. Det har vært veldig mange spådommer om jordens "undergang", som ikke har skjedd. Vannet har ikke steget slik som forventet, isbjørn-populasjonen har økt, ikke gått ned osv. Altså, jeg sier ikke at vi ikke skal jobbe for et bedre miljø, men det hjelper jo ikke miljøet om alle skal gå rundt med panikk og en tro om jordas undergang. Det man risikerer med det, er at folk mister håpet og blir apatiske. Det hjelper ihvertfall ikke på miljøet. Når noe blir for stort og uoppnåelig, får vi enten angst eller vi slutter å bry oss. Og det moderne mennesket (eller kanskje vi alltid har vært sånn) later til å elske bekymringer og drama. Jorda kommer til å klare seg, men menneskeheten burde kanskje utryddes slik at jorda slipper kjempe så mye for å overleve ;)

Det er sant. Det er lett å bli hysterisk i hennes alder.  :) . Det virker som om at klima og miljø og angsten for det styrer mye av livet til Thunberg. Og det kan redusere hennes livskvalitet og glede. Så det er jo helt feil å sette henne i spissen i denne verdens-debatten. Hun burde leve et normalt liv slik som andre ungdommer gjør. For det hun holder på med gir henne unødvendige angst og det er ikke sunt for henne med tanke på hennes diagnoser. Hun kan få andre farlige belastnings-skader av det. Noe som han være farligere enn klima og miljø er for hennes liv. Derfor hun burde få hjelp og behandling til å få leve et normalt liv. Noe som er sunt for henne istedet for å oppleve ytterlige problemer som følge av fokuset på henne verden over. 

Og uttalelser fra andre kjendiser og presidenter skaper også problemstillinger for Thunberg med tanke på at hun blir nok ekstra stresset pga diagnoser og. Og det er ikke sunt. Lurer på hvor foreldrene hennes er oppi alt dette? Har ikke satt meg inn i det. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrejesuskristus, slutt å sykeliggjøre og fjerndiagnostisere Gretha Thunberg! 

Anonymkode: defbd...0b7

Det er ikke meningen. Men forteller at hun ikke har sunt av dette. Hun blir tydeligvis provosert selv av å holde på med dette. Og det er ikke sunt for enhver person i hennes alder. Har bare lest at hun skal ha noen diagnoser men dersom det er sant så bør det tas hensyn til itillegg. Hun er ikke sykeliggjort av den grunn.

Føler at hun blir brukt som en maskot for verden. Som i en film. Og det er så unødvendig. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
2 timer siden, Kayia skrev:

Enig.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor dere (fortsetter å) diskutere Greta Thunberg. Minner mest om folk som diskuterer slipset/ kjolen/ vekten etc til politikere og nyhetsopplesere istede for å lytte til hva de formidler og diskutere sak. Anbefaler folk å vende blikket mot sak. Les FNs klimarapport som kom i går, og bruk heller energi på å diskutere sak istedenfor. 

Skjønner du ikke? Hun er kun 16 år, og skulle ikke ha hatt den rollen i et så stort omfang som hun har fått. Og det er kynisk av voksne mennesker å pushe henne frem sånn foran en hel verden. Rart at du ikke skjønner hvorfor man diskuterer dette. Det er snakk om et barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thebutterfly skrev:

Hun burde leve et normalt liv slik som andre ungdommer gjør. For det hun holder på med gir henne unødvendige angst og det er ikke sunt for henne med tanke på hennes diagnoser. Hun kan få andre farlige belastnings-skader av det. (...) Derfor hun burde få hjelp og behandling til å få leve et normalt liv.

Kjenner du henne personlig, siden du vet hva som er sunt og usunt for henne, samt kjenner hennes diagnoser? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kayia skrev:

Kjenner du henne personlig, siden du vet hva som er sunt og usunt for henne? 

Mange som mener dette. Den kjente barnepsykologen Michael Carr-Gregg uttrykker bekymring for tilstanden til Greta Thunberg.

- Jeg frykter at det skal gå med henne som med mange barn som har blitt TV-stjerner; At de blir utbrent og at det potensielt får et katastrofalt psykologisk utfall, sier han til radiokanalen 3AW.

- Jeg er bekymret over at vi bruker et barn som dette, som unektelig burde få behandling fordi hun sier at hun har hatt anoreksia, hun sier hun har Asberger syndrom og hun sier at hun har slitt med depresjon, sier barnepsykologen.

- Hvis dette var mitt barn, er ikke jeg som forelder sikker på at jeg hadde satt dem på verdensscenen, sier han til radiokanalen.

Som sagt, mora som står bak er ikke helt god.

https://www.nettavisen.no/nyheter/barnepsykolog-er-dypt-bekymret-for-greta-thunberg/3423851742.html

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...