Gå til innhold

Greta Thunberg - Er dette greit ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

3 timer siden, jensemann skrev:

Skjønner du ikke? Hun er kun 16 år, og skulle ikke ha hatt den rollen i et så stort omfang som hun har fått. Og det er kynisk av voksne mennesker å pushe henne frem sånn foran en hel verden. Rart at du ikke skjønner hvorfor man diskuterer dette. Det er snakk om et barn!

Tenker du det samme om feks Helen Keller også? Eller Wenche Myhre? Eller - den tidligere nevnte Mozart? Eller Madonna? Eller Arve Tellefsen? Eller Elvis? Jeg kan ikke huske tilsvarende omsorg i forhold til andre "barnestjerner" skjønner du, hverken nå eller tidligere?

Det nærmeste eksemplet er likevel Malala, jeg husker ikke noen snakke om at hun var for ung for talestolen hun ble satt på av Torbjørn Jagland og resten av Nobelkomiteen? https://www.malala.org/newsroom/malala-nobel-speech?gclid=EAIaIQobChMIr_uh-dXu5AIViU8YCh3c7QeeEAAYASAAEgL1z_D_BwE 

Var det kynisk av Nobelkomiteen å skyve henne fram på talestolen foran verdens presse syns du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutes ago, Kayia said:

Tenker du det samme om feks Helen Keller også? Eller Wenche Myhre? Eller - den tidligere nevnte Mozart? Eller Madonna? Eller Arve Tellefsen? Eller Elvis? Jeg kan ikke huske tilsvarende omsorg i forhold til andre "barnestjerner" skjønner du, hverken nå eller tidligere?

Det nærmeste eksemplet er likevel Malala, jeg husker ikke noen snakke om at hun var for ung for talestolen hun ble satt på av Torbjørn Jagland og resten av Nobelkomiteen? https://www.malala.org/newsroom/malala-nobel-speech?gclid=EAIaIQobChMIr_uh-dXu5AIViU8YCh3c7QeeEAAYASAAEgL1z_D_BwE 

Var det kynisk av Nobelkomiteen å skyve henne fram på talestolen foran verdens presse syns du? 

Det blir selvfølgelig noe helt annet, for hun så jo mer ut som 18 og hadde til og med pupper. Dessuten var hun skutt i hodet, og det er jo noe helt annet enn asperger. Ikke var hun sint heller. Hun snakket faktisk med rolig stemme og oppførte seg pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt skrevet spør du meg 

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/hvis-ikke-greta-hvem-1.1589987

 

"Takk skal dere ha. Mansplaining var det vi trengte nå.

«Jeg håper virkelig at 16 år gamle Greta Thunberg bare blir litt revet med av sine egne, store ord. Og at foreldrene hennes har klart å gi henne en god og trygg oppvekst hvor ingen har fått stjele barndommen og drømmene hennes. Ellers syns jeg dette begynner å tendere mot Vær Varsom-plakatens punkt 3.9: Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser».

 

Anonymkode: c6e35...c6a

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
2 timer siden, Kayia skrev:
6 timer siden, jensemann skrev:

 

Tenker du det samme om feks Helen Keller også? Eller Wenche Myhre? Eller - den tidligere nevnte Mozart? Eller Madonna? Eller Arve Tellefsen? Eller Elvis? Jeg kan ikke huske tilsvarende omsorg i forhold til andre "barnestjerner" skjønner du, hverken nå eller tidligere?

Hadde/har disse du nevner her psykiske lidelser? Var/er de ekstra utsatte og sårbare barn/unge mentalt sett? Tror ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greta Thunberg har gjort det ingen andre klarte: sette i gang en global klimastreik, og et helt nytt engasjement for kloden vår. For det fortjener hun i det minste å bli lyttet til, ikke bare sett på.

Men hvor er handlingsplanen? Og hva består den i? Det hjelper lite å ule om at jorden går under og stadfeste at det er ute med oss alle, hvis ikke man i tillegg handler eller i det minste har en plan for hvordan få bukt med det. 

Voksne verdensledere har allerede begynt å gjøre visse tiltak, men det hjelper jo ikke så mye. Det er spesielt i Asia og Afrika man bør sette inn tvangstiltak for å få folk til å oppføre seg mer miljøvennlig. Personlig er jeg veldig bekymret for all plasten som havner i havet, overfiske, mm.

Anonymkode: 1b70b...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Kjenner du henne personlig, siden du vet hva som er sunt og usunt for henne, samt kjenner hennes diagnoser? 

Nei jeg kjenner henne ikke personlig, men jeg kan tydelig se på henne hvor mye det preger henne.  Skal man gi 16 åringer rollen som president nå? Mulig de mestrer den like godt eller bedre enn de voksne?  Det sier seg selv at dette er galt mener jeg.  

Sorry men synes at Thunberg blir fremstilt som en maskot for verden. Som en film. Som om barna skal ta de voksnes ansvar.. nei det er jo så feil. Men det er tydelig en del som er imponert over å se Thunberg som en maskot for verdensbilde og media. 

Diagnosene hennes vet jeg ikke annet om enn at jeg har lest om det. Om dem er rett er en annen sak. Men dette har ikke kun noe med diagnoser å gjøre men mye annet også.  Hun kunne hatt ingen diagnoser. Jeg hadde ikke forandret mening av den årsak. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, jensemann skrev:

Hadde/har disse du nevner her psykiske lidelser? Var/er de ekstra utsatte og sårbare barn/unge mentalt sett? Tror ikke det...

De mener Mozart hadde asperger, men han levde jo i en tid uten facebook, twitter og VG.no. Behovet for beskyttelse var nok ikke helt det samme som nå. Hun kan godt være sterk selv om hun har asperger. Det kan også hende hun ikke påvirkes så lett av andre personer, inkl. det de sier/skriver om henne. Ganske typisk for en med asperger er å enten føle altfor mye eller altfor lite. Så det kan hende kommentarer preller av på henne. Men om hun overlever det eksponerte livet hun har nå, uten å rase sammen, kan man vel begynne å lure på om hun faktisk har asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tonie skrev:

Det blir selvfølgelig noe helt annet, for hun så jo mer ut som 18 og hadde til og med pupper. Dessuten var hun skutt i hodet, og det er jo noe helt annet enn asperger. Ikke var hun sint heller. Hun snakket faktisk med rolig stemme og oppførte seg pent. 

Er du ironisk her? 

Anonymkode: 1b70b...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

De mener Mozart hadde asperger, men han levde jo i en tid uten facebook, twitter og VG.no. Behovet for beskyttelse var nok ikke helt det samme som nå

"De" mener han hadde Tourettes også. Dvs. det er nok noen andre som mener det, enn de som evt. mener han hadde asperger. Begge disse forekommer jo i diverse nyanser.

Mozart levde i en tid uten Internett, men i hans tid kunne for eksempel foreldre bestemme fullstendig over sine barn, og en voksen (musiker) kunne være fullstendig prisgitt lunene og innfallene til en erkebiskop, keiser eller annen privilegert arbeidsgiver. Man kunne dermed bli frarøvet barndommen og ende opp som en slags løsarbeider - omtrent som Michael Jackson, men uten berømmelsen og rikdommen som voksen.

Ikke rart om man dermed utviklet personlighetstrekk og væremåte som ikke var helt A4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe ennå, men jeg har lest mye av det som er sagt om henne her og andre steder de siste dagene. I tillegg har jeg to tenåringsjenter hjemme som er veldig engasjert og involvert, og vi har hatt noen diskusjoner hjemme om dette. Jeg er litt delt. Jeg synes det er ekstremt viktig at noen setter klima og forbruk på dagsorden på en tydelig måte, fordi vi KAN bare ikke fortsette slik vi har gjort den siste tiden. At dette nå er en 16-åring som forteller oss dette på en måte som kjennes ubehagelig ut og pinlig for oss som er voksne, er brysomt, men trolig nødvendig.

Jeg var selv veldig kategorisk som tenåring, og sa tydelig til dem rundt meg hva jeg mente var rett og hva som var galt. Ettersom årene gikk, ble jeg mer rund i kantene. Jeg tror vi trenger tydelig tale, men gjennomføringen av tiltakene må nok bli noe gradvis, tror jeg - så lenge vi har en stor variasjon av land, regimer, styreform og bestemmelsesmåter - og ikke diktatur. 

Som mor til jenter omtrent på samme alder som Greta Thunberg kan jeg gjerne si at jeg ikke ville ha ønsket at mitt barn hadde stått sånn i rampelyset på verdens hovedscener, men du verden så stolt jeg hadde vært dersom de likevel hadde gjort det for en sak de trodde så sterkt på (som kan dokumenteres naturvitenskapelig vel å merke). Og jeg hadde gjort alt i min makt for å bygge en buffer rundt dem for at ikke de skulle kollapse psykisk av alt mediepress og stygge kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har ikke skrevet noe ennå, men jeg har lest mye av det som er sagt om henne her og andre steder de siste dagene. I tillegg har jeg to tenåringsjenter hjemme som er veldig engasjert og involvert, og vi har hatt noen diskusjoner hjemme om dette. Jeg er litt delt. Jeg synes det er ekstremt viktig at noen setter klima og forbruk på dagsorden på en tydelig måte, fordi vi KAN bare ikke fortsette slik vi har gjort den siste tiden. At dette nå er en 16-åring som forteller oss dette på en måte som kjennes ubehagelig ut og pinlig for oss som er voksne, er brysomt, men trolig nødvendig.

Jeg var selv veldig kategorisk som tenåring, og sa tydelig til dem rundt meg hva jeg mente var rett og hva som var galt. Ettersom årene gikk, ble jeg mer rund i kantene. Jeg tror vi trenger tydelig tale, men gjennomføringen av tiltakene må nok bli noe gradvis, tror jeg - så lenge vi har en stor variasjon av land, regimer, styreform og bestemmelsesmåter - og ikke diktatur. 

Som mor til jenter omtrent på samme alder som Greta Thunberg kan jeg gjerne si at jeg ikke ville ha ønsket at mitt barn hadde stått sånn i rampelyset på verdens hovedscener, men du verden så stolt jeg hadde vært dersom de likevel hadde gjort det for en sak de trodde så sterkt på (som kan dokumenteres naturvitenskapelig vel å merke). Og jeg hadde gjort alt i min makt for å bygge en buffer rundt dem for at ikke de skulle kollapse psykisk av alt mediepress og stygge kommentarer.

Jeg er mer stolt av at mine barn aldri har hatt et ønske om å gjøre det samme som Greta Thunberg. Begge mine barn har sine meninger om det. Men ingen av dem ville stått frem slik som Thunberg. 

Jeg synes også det er svært bekymringsverdig at jenta forteller at barndommen hennes ble ødelagt pga klima og miljø. Hun er svært panisk.

Jeg er selv en person som mener at vi bør ta vare på miljøet. Jeg er imot bilkjøring inni byene. Jeg mener også at bil blir tatt i bruk for mye, og at det forrurenses for mye på kloden, og at det bør gjøres bedre tiltak. Men jeg er imot måten Thunberg kommer i panikk på scenen. Hun har panikk og viser hysteriske fakter. Noe som kan føre til at enkelt slutter å jobbe, slutter å gå på skolen, og istedet utvikler angst og depresjoner/ andre psykiske lidelser som kan være mer kritiske enn selve miljø og klimasituasjonen. Det synes jeg er veldig uheldig. Og selv om jeg selv er veldig miljøbevisst så er jeg ikke hysterisk selv om jeg ser at mange andre ikke er det. Det nytter ikke med hysteri.

Thunberg må nødt å tåle skarpe kommentarer fra presidenter / pressen osv for det blir sånn når hun går ut for åpen scene. Det er noe foreldrene hennes burde tenke på. Regner med at Thunberg tjener en god del penger på dette. Og håper at hun bruker dette som bidrag til miljøet, og at det går til slike formål, men det tviler jeg på . 

Her forteller hun at hun har aspergers og at hun tenker mye svart hvitt pga diagnosen: 

https://www.facebook.com/skavlantalkshow/videos/1251143518358503/ 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI sett på verre fjerndiagnostisering og psykeliggjøring av noen enn i tilfellet med Gretha Thunberg. Seriøst, skjerp dere!! 

Anonymkode: defbd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ALDRI sett på verre fjerndiagnostisering og psykeliggjøring av noen enn i tilfellet med Gretha Thunberg. Seriøst, skjerp dere!! 

Anonymkode: defbd...0b7

Hun har stillt seg selv på scenen. Hun burde vernes fra det. Og da blir det debatter rundt det desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et eller annet med hvite menn og kvinner som pusher 50. Hvorfor ikke diskutere temaet GT kommer med og ikke GT som person. 

Anonymkode: c6e35...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ALDRI sett på verre fjerndiagnostisering og psykeliggjøring av noen enn i tilfellet med Gretha Thunberg. Seriøst, skjerp dere!! 

Anonymkode: defbd...0b7

Det er ikke snakk om at noen her fjerndiagnostiserer henne. Diagnosene det snakkes om er diagnoser som er satt av kyndig helsepersonell i Sverige, og som Gretas egen mor har outet i en bok som nylig ble gitt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et eller annet med hvite menn og kvinner som pusher 50. Hvorfor ikke diskutere temaet GT kommer med og ikke GT som person. 

Anonymkode: c6e35...c6a

Jasså? Selv pusher jeg snart 60, men er hvit da. Likevel engasjerer jeg meg i GT i stedet for saken, både fordi det er GT disse trådene handler om, og fordi det må kunne stilles spørsmål ved om det er riktig at en 16-åring med diverse diagnoser skal få lov til å få så mye oppmerksomhet. Etter min og fleres mening virker det slett ikke bra alt dette mediefokuset hun har fått, og vi er bekymret for om hun vil takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thebutterfly skrev:

Men jeg er imot måten Thunberg kommer i panikk på scenen. Hun har panikk og viser hysteriske fakter.

Enig. Hun virker også desillusjonert og vrangforestillet, nesten psykotisk. 

Anonymkode: 1b70b...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laban skrev:

"De" mener han hadde Tourettes også. Dvs. det er nok noen andre som mener det, enn de som evt. mener han hadde asperger. Begge disse forekommer jo i diverse nyanser.

Mozart levde i en tid uten Internett, men i hans tid kunne for eksempel foreldre bestemme fullstendig over sine barn, og en voksen (musiker) kunne være fullstendig prisgitt lunene og innfallene til en erkebiskop, keiser eller annen privilegert arbeidsgiver. Man kunne dermed bli frarøvet barndommen og ende opp som en slags løsarbeider - omtrent som Michael Jackson, men uten berømmelsen og rikdommen som voksen.

Ikke rart om man dermed utviklet personlighetstrekk og væremåte som ikke var helt A4.

Det er ikke så unormalt å ha både asperger og tourettes. Men jeg mistenker at noen diagnostiserer historiske personer slik at folk med de samme diagnosene skal føle at det er håp og muligheter, selv med diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hun virker også desillusjonert og vrangforestillet, nesten psykotisk. 

Anonymkode: 1b70b...a73

Du er kanskje litt for miljøskada av psykiatrien? 

Anonymkode: defbd...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...