Gå til innhold

Er det noen her som kan litt om arv/skifteoppgjør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På skifteattesten er det bare jeg og mine «helsøsken» som står oppført som at overtar avdødes forpliktelser. Vårt halvsøsken står ikke oppført, men hen står oppført som avdødes arvinger slik vi andre står oppført som. Jeg forstår det ikke helt? 

Anonymkode: df710...302

Det må være fordi du og dine helsøsken har signert på at dere overtar avdødes forpliktelser.

At minst en arving signere er et vilkår for privat skifte av boet, men det har ellers ingen praktisk betydning så lenge det er mer formue enn gjeld i boet. 

5 minutter siden, E7H7 skrev:

Det må være fordi du og dine helsøsken har signert på at dere overtar avdødes forpliktelser.

At minst en arving signere er et vilkår for privat skifte av boet, men det har ellers ingen praktisk betydning så lenge det er mer formue enn gjeld i boet. 

Halvsøsken signerte også.. 

Det er det sannsynlig blitt gjort en feil ved utstedelse av skifteattesten.

Ta ev. kontakt med tingretten. Men, hvem/hvor mange som har signerte har altså kun betydning dersom det ikke er verdier i boet som overstiger gjelden. I slike tilfeller velger man offentlig skifte for å unngå å arve gjeld. 

Annonse

3 minutter siden, E7H7 skrev:

Det er det sannsynlig blitt gjort en feil ved utstedelse av skifteattesten.

Ta ev. kontakt med tingretten. Men, hvem/hvor mange som har signerte har altså kun betydning dersom det ikke er verdier i boet som overstiger gjelden. I slike tilfeller velger man offentlig skifte for å unngå å arve gjeld. 

Den avdøde er vår felles forelder. Den forelder som døde først er ikke vårt halvsøsken sin forelder, og det er denne forelderen all formuen fortsatt står på.. er redd det kan ha en sammenheng. Men takk for svar. Får prøve å finne ut av det, jeg kan dessverre ikke skrive så detaljert om saken her inne. 

Formuen kan ikke stå på en avdød. 

Når noen dør blir det enten skiftet (arven blir fordelt mellom arvingene) eller avdødes ektefelle sitter i uskifte (det innebærer at man utsetter å fordele arven til lengstlevende dør).

Jeg antar at det siste er tilfelle her, og at det ikke foreligger noe testamente. 

Dere er f.eks. to helsøsken og ett halvsøsken. Din og ditt helsøskens far og mor er nå begge døde.

La oss si at verdiene til sammen er på 6 millioner. Halvsøskenet arver bare sin foreldre. De 6 mill deles derfor først på 2. Av de 3 mill som tilhørte den foreldrene som hadde særkullsbarn arver hvert av de tre barna likt - dvs 1 mill hver.

De 3 mill som tilhørte den andre ektefellens halvdel deles mellom dere helsøsken, 1,5 mill på hver.

Du og helsøskenet arver dermed 2,5 mill hver, halvsøskenet 1 mill. 

28 minutter siden, E7H7 skrev:

Formuen kan ikke stå på en avdød. 

Når noen dør blir det enten skiftet (arven blir fordelt mellom arvingene) eller avdødes ektefelle sitter i uskifte (det innebærer at man utsetter å fordele arven til lengstlevende dør).

Jeg antar at det siste er tilfelle her, og at det ikke foreligger noe testamente. 

Dere er f.eks. to helsøsken og ett halvsøsken. Din og ditt helsøskens far og mor er nå begge døde.

La oss si at verdiene til sammen er på 6 millioner. Halvsøskenet arver bare sin foreldre. De 6 mill deles derfor først på 2. Av de 3 mill som tilhørte den foreldrene som hadde særkullsbarn arver hvert av de tre barna likt - dvs 1 mill hver.

De 3 mill som tilhørte den andre ektefellens halvdel deles mellom dere helsøsken, 1,5 mill på hver.

Du og helsøskenet arver dermed 2,5 mill hver, halvsøskenet 1 mill. 

Dette er riktig, forutsatt at de avdøde var gift eller var likeverdige medeiere til eiendom og evt andre eiendeler (via samboerkontrakt). Evt gjeld skal imidlertid trekkes fra formuen før skifte foretas. 

Endret av Kayia
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den avdøde er vår felles forelder. Den forelder som døde først er ikke vårt halvsøsken sin forelder, og det er denne forelderen all formuen fortsatt står på.. er redd det kan ha en sammenheng. Men takk for svar. Får prøve å finne ut av det, jeg kan dessverre ikke skrive så detaljert om saken her inne. 

Spør skifteretten om det foreligger fullmakt fra halvsøskenet. Ofte gjør men det slik når det er flere arvinger - én eller noen få bestyrer boet med fullmakt fra de andre.

Som du har fått forklart, får dette ingen følger for selve oppgjøret. Der er det klare regler som må følges.

Annonse

6 minutter siden, laban skrev:

Spør skifteretten om det foreligger fullmakt fra halvsøskenet. Ofte gjør men det slik når det er flere arvinger - én eller noen få bestyrer boet med fullmakt fra de andre.

Som du har fått forklart, får dette ingen følger for selve oppgjøret. Der er det klare regler som må følges.

Mange takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...