Gå til innhold

Matlaging - jeg er så lei av det!


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av matlaging for tiden! Vi er to voksne og to tenåringer i huset, og 80-90% av middagslagingen havner i mitt fang. Og jeg liker ikke å lage middag, men jeg "må" jo, ellers blir det ikke noe...

Hovedutfordringen er at den ene dattera nå er veganer. Ikke bare pescetarianer, som hun var først, eller vegetarianer som hun var frem til sommeren,  men nå er det kun plantekost som gjelder. Tidligere har hun ikke vært så nøye på det, slik at jeg kunne ha litt egg/melk/fløte i diverse retter,  men må er det nulltoleranse for animalsk mat.

Jeg har sagt hun må ta ta mer ansvar sjøl, men det gidder hun ikke... og jeg er så lei av å måtte passe på at hun får i seg nok næring... 

Bare et oppgitt sukk fra meg, som har laget en sjokoladekake i dag til kaffebesøk,  med de uhyrlige ingrediensene egg og rømme i... 😮🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke giddet å strekke meg en millimeter for veganer-opplegget. Hvis hun er gammel nok til å ta valget om å spise vegansk, er hun gammel nok til å fikse middagen sjøl, tenker jeg. En ting er å være pescetarianer - det er noe som passer for hele familien, og alle familier bør spise litt mindre kjøtt. Veganer er bare sært i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ingen tok hensyn til å lage mat jeg likte da jeg vokste opp. Da jeg var ekstremt kresen. Det gikk da bra.

 

Vegansk kosthold er vrient, men jeg synes de som legger opp til det, selv må ta ansvar å få i seg det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er så lei av matlaging for tiden! Vi er to voksne og to tenåringer i huset, og 80-90% av middagslagingen havner i mitt fang. Og jeg liker ikke å lage middag, men jeg "må" jo, ellers blir det ikke noe...

Hovedutfordringen er at den ene dattera nå er veganer. Ikke bare pescetarianer, som hun var først, eller vegetarianer som hun var frem til sommeren,  men nå er det kun plantekost som gjelder. Tidligere har hun ikke vært så nøye på det, slik at jeg kunne ha litt egg/melk/fløte i diverse retter,  men må er det nulltoleranse for animalsk mat.

Jeg har sagt hun må ta ta mer ansvar sjøl, men det gidder hun ikke... og jeg er så lei av å måtte passe på at hun får i seg nok næring... 

Bare et oppgitt sukk fra meg, som har laget en sjokoladekake i dag til kaffebesøk,  med de uhyrlige ingrediensene egg og rømme i... 😮🙁

Hvorfor skal andre gidde å lage middag når de vet du gjør det uansett? 🙂 

Anonymkode: eadff...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg er så lei av matlaging for tiden! Vi er to voksne og to tenåringer i huset, og 80-90% av middagslagingen havner i mitt fang. Og jeg liker ikke å lage middag, men jeg "må" jo, ellers blir det ikke noe...

Hovedutfordringen er at den ene dattera nå er veganer. Ikke bare pescetarianer, som hun var først, eller vegetarianer som hun var frem til sommeren,  men nå er det kun plantekost som gjelder. Tidligere har hun ikke vært så nøye på det, slik at jeg kunne ha litt egg/melk/fløte i diverse retter,  men må er det nulltoleranse for animalsk mat.

Jeg har sagt hun må ta ta mer ansvar sjøl, men det gidder hun ikke... og jeg er så lei av å måtte passe på at hun får i seg nok næring... 

Bare et oppgitt sukk fra meg, som har laget en sjokoladekake i dag til kaffebesøk,  med de uhyrlige ingrediensene egg og rømme i... 😮🙁

La henne sørge for sin egen mat, hun er vel omtrent voksen og kan ikke forvente at du skal ordne dette. 

Utover det anbefaler jeg sterkt ukesmeny er. Vi har en app vi deler og der fører vi opp utover i uka når vi kommer på noe vi har lyst på i neste uke. Etterhvert blir det en god liste å plukke fra. Lager handleliste i samme app og handler for hele kommende uke på lørdag. Hender vi må supplere med melk og grønnsaker/frukt i løpet av uka, men stort sett handler vi bare en gang. Og vi vet alltid hva vi skal ha til middag i morgen! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

La henne sørge for sin egen mat, hun er vel omtrent voksen og kan ikke forvente at du skal ordne dette. 

Utover det anbefaler jeg sterkt ukesmeny er. Vi har en app vi deler og der fører vi opp utover i uka når vi kommer på noe vi har lyst på i neste uke. Etterhvert blir det en god liste å plukke fra. Lager handleliste i samme app og handler for hele kommende uke på lørdag. Hender vi må supplere med melk og grønnsaker/frukt i løpet av uka, men stort sett handler vi bare en gang. Og vi vet alltid hva vi skal ha til middag i morgen! 😁

Hvilen app?

Anonymkode: e48a4...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @mariaflyfly, hun får bidra eller sørge for middag selv, om hun av eget ønske (altså ikke allergi e.l.) ikke kan spise vanlig mat som resten av familien. Kom henne evt. i møte en dag eller to i uka, og tilby slik mat disse dagene, men si at de andre dagene får hun helst lage vegan-mat til alle eller evt. sørge for egen mat til seg selv. Makan. Hvordan kom du egentlig på at hun skulle styre middagsvalget for hele familien - som DU skal lage?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg har sagt hun må ta ta mer ansvar sjøl, men det gidder hun ikke

Skjønner at dette blir slitsomt. Tror jeg ville insistert på at hun bidro, og at dere i fellesskap lagde en middagsrett som alle kunne forsyne seg valgfritt fra. Med så sære ønsker må hun regne med å bidra selv.

Hvordan ser en dagsmeny for henne ut? Frokost, lunsj, middags og kvelds? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er så lei av matlaging for tiden! Vi er to voksne og to tenåringer i huset, og 80-90% av middagslagingen havner i mitt fang. Og jeg liker ikke å lage middag, men jeg "må" jo, ellers blir det ikke noe...

Hovedutfordringen er at den ene dattera nå er veganer. Ikke bare pescetarianer, som hun var først, eller vegetarianer som hun var frem til sommeren,  men nå er det kun plantekost som gjelder. Tidligere har hun ikke vært så nøye på det, slik at jeg kunne ha litt egg/melk/fløte i diverse retter,  men må er det nulltoleranse for animalsk mat.

Jeg har sagt hun må ta ta mer ansvar sjøl, men det gidder hun ikke... og jeg er så lei av å måtte passe på at hun får i seg nok næring... 

Bare et oppgitt sukk fra meg, som har laget en sjokoladekake i dag til kaffebesøk,  med de uhyrlige ingrediensene egg og rømme i... 😮🙁

En enkel løsning enkelte dager, kan være å bruke veganske erstatningsprodukter for "kjøttboller", "kjøttdeig" osv. Det finnes etter hvert godt utvalg av dette i butikken. Det finnes også greie alternativer for melk, ost og følte. Hvis dere har noe sånt i kjøleskapet, så kan resten av familien spise fisk eller kjøtt med tilbehør mens hun spiser erstatningsproduktene og samme tilbehør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mariaflyfly skrev:

Jeg hadde ikke giddet å strekke meg en millimeter for veganer-opplegget. Hvis hun er gammel nok til å ta valget om å spise vegansk, er hun gammel nok til å fikse middagen sjøl, tenker jeg. En ting er å være pescetarianer - det er noe som passer for hele familien, og alle familier bør spise litt mindre kjøtt. Veganer er bare sært i min verden.

Er i teorien enig med deg. Men hvis hun ikke gidder,  har ikke jeg ansvar for at hun får i seg det hun trenger, så lenge hun ikke er myndig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal andre gidde å lage middag når de vet du gjør det uansett? 🙂 

Anonymkode: eadff...ef2

Nei... jeg føler vel et visst ansvar for at det blir middag på bordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Lillemus skrev:

La henne sørge for sin egen mat, hun er vel omtrent voksen og kan ikke forvente at du skal ordne dette. 

Utover det anbefaler jeg sterkt ukesmeny er. Vi har en app vi deler og der fører vi opp utover i uka når vi kommer på noe vi har lyst på i neste uke. Etterhvert blir det en god liste å plukke fra. Lager handleliste i samme app og handler for hele kommende uke på lørdag. Hender vi må supplere med melk og grønnsaker/frukt i løpet av uka, men stort sett handler vi bare en gang. Og vi vet alltid hva vi skal ha til middag i morgen! 😁

Hva heter den appen?

Hun spiser generelt lite, og må da ha mat ganske ofte. Middagen er jo hovedmåltidet, der hun spiser godt når det er noe hun liker. Hvis ikke det faller helt i smak, spiser hun bare litt og går heller sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Helt enig med @mariaflyfly, hun får bidra eller sørge for middag selv, om hun av eget ønske (altså ikke allergi e.l.) ikke kan spise vanlig mat som resten av familien. Kom henne evt. i møte en dag eller to i uka, og tilby slik mat disse dagene, men si at de andre dagene får hun helst lage vegan-mat til alle eller evt. sørge for egen mat til seg selv. Makan. Hvordan kom du egentlig på at hun skulle styre middagsvalget for hele familien - som DU skal lage?

Jeg synes det er kjedelig å lage middag. Og med en veganer, to som tåler stekt kjøtt dårlig pluss meg,  så blir det lite kjøtt på oss uansett, så det å spise vegetarmat pluss litt fisk og så innimellom litt kjøtt, har gått ganske greit. Men nå når jeg ikke kan bruke fisk, egg eller melkeprodukter, er det fryktelig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Skjønner at dette blir slitsomt. Tror jeg ville insistert på at hun bidro, og at dere i fellesskap lagde en middagsrett som alle kunne forsyne seg valgfritt fra. Med så sære ønsker må hun regne med å bidra selv.

Hvordan ser en dagsmeny for henne ut? Frokost, lunsj, middags og kvelds? 

Hun spiser havregrøt eller brød til frokost og lunsj (hummus, syltetøy,  tomat, avokado e.l. som pålegg)

Vi bruker mye linser, bønner, erter, grov pasta, fullkornris, broccoli, grønnkål, ruccola, potet, gulrot, ulike løker, søtpotet, kålrot + diverse frukt. Hun tar kosttilskudd for veganere, og har sjekket at hun får i seg det hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg synes det er kjedelig å lage middag. Og med en veganer, to som tåler stekt kjøtt dårlig pluss meg,  så blir det lite kjøtt på oss uansett, så det å spise vegetarmat pluss litt fisk og så innimellom litt kjøtt, har gått ganske greit. Men nå når jeg ikke kan bruke fisk, egg eller melkeprodukter, er det fryktelig vanskelig. 

Ja, det høres vanskelig ut.

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Hun spiser havregrøt eller brød til frokost og lunsj (hummus, syltetøy,  tomat, avokado e.l. som pålegg)

Vi bruker mye linser, bønner, erter, grov pasta, fullkornris, broccoli, grønnkål, ruccola, potet, gulrot, ulike løker, søtpotet, kålrot + diverse frukt. Hun tar kosttilskudd for veganere, og har sjekket at hun får i seg det hun trenger.

Høres ut som en bevisst ung dame, da :) . Skjønner ikke helt hvorfor hun ikke skal bidra, men det kan jo ha grunner jeg ikke kjenner til. Mine barn på omtrent samme alder har laget middag én dag i uken hver i flere år. Men stort sett har de sluppet å planlegge den da, som jeg tenkte din mer bevisste og kravstore datter burde gjøre ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

En enkel løsning enkelte dager, kan være å bruke veganske erstatningsprodukter for "kjøttboller", "kjøttdeig" osv. Det finnes etter hvert godt utvalg av dette i butikken. Det finnes også greie alternativer for melk, ost og følte. Hvis dere har noe sånt i kjøleskapet, så kan resten av familien spise fisk eller kjøtt med tilbehør mens hun spiser erstatningsproduktene og samme tilbehør. 

Joda, vi bruker erstatningsprodukter av og til, jeg har temmelig god oversikt over hva som finnes av dette i butikkene jeg handler i. Så det er jo greit å gjøre det når vi har noe som passer til det.

I dag ble det rotgrønnsaker til middag. Ikke-veganerne hadde parmesanost oppå. Vurderte å steke bacon bare til meg, men gadd ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Joda, vi bruker erstatningsprodukter av og til, jeg har temmelig god oversikt over hva som finnes av dette i butikkene jeg handler i. Så det er jo greit å gjøre det når vi har noe som passer til det.

I dag ble det rotgrønnsaker til middag. Ikke-veganerne hadde parmesanost oppå. Vurderte å steke bacon bare til meg, men gadd ikke....

Bare rotgrønnsaker til middag uten noe tilbehør eller godt til? Høres veldig..... sunt ut! 😬. Men kanskje kan hun bli lei av veganismen på den måten :) 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, påskelilje skrev:

Hun spiser generelt lite, og må da ha mat ganske ofte. Middagen er jo hovedmåltidet, der hun spiser godt når det er noe hun liker. Hvis ikke det faller helt i smak, spiser hun bare litt og går heller sulten...

 

23 minutter siden, påskelilje skrev:

Hun spiser havregrøt eller brød til frokost og lunsj (hummus, syltetøy,  tomat, avokado e.l. som pålegg)

Vi bruker mye linser, bønner, erter, grov pasta, fullkornris, broccoli, grønnkål, ruccola, potet, gulrot, ulike løker, søtpotet, kålrot + diverse frukt. Hun tar kosttilskudd for veganere, og har sjekket at hun får i seg det hun trenger.

Vet du årsaken til diettvalget? 

Her i huset har to av tre hatt allergi eller intoleranse mot melkeprotein, laktose og egg, så jeg har lagd all mat fra bunnen av med erstatningsprodukter. Utvalget er godt og prisforskjellen liten nå. Jeg ville anbefalt å gjøre det, så er det bare å steke kjøtt/ trekke eller steke fisk i tillegg til dere andre. Si fra om du ønsker tips om merker, alt er ikke like godt. 

Her i byen har Rema 1000 mange gode veganske alternativ nå - hva med å steke en veggisburger eller kikertfalaffel mens du steker fisk/kjøtt til resten?

Syns også dere kan ha en mor/dattersøndag med jevne mellomrom, der dere lager ulike veggisburgere/ veggisburgere/ linsesupper eller gryter og fryser ned, så blir det mer lettvint for deg til hverdags. Spiser veggisretter selv innimellom jeg også, syns Remaburgerne er gode og de koster ikke mer enn kjøtt og fisk heller. Hun bør jo lære seg å lage egen næringsrik mat før eller siden, og det høres ut som hun bare skal komme i gang nuh :D 

Skjønner forøvrig godt at hun fort blir sulten og må spise ofte om hun spiser lite og så lite mettende mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...