Gå til innhold

Matlaging - jeg er så lei av det!


påskelilje

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Kayia skrev:

 

Vet du årsaken til diettvalget? 

Her i huset har to av tre hatt allergi eller intoleranse mot melkeprotein, laktose og egg, så jeg har lagd all mat fra bunnen av med erstatningsprodukter. Utvalget er godt og prisforskjellen liten nå. Jeg ville anbefalt å gjøre det, så er det bare å steke kjøtt/ trekke eller steke fisk i tillegg til dere andre. Si fra om du ønsker tips om merker, alt er ikke like godt. 

Her i byen har Rema 1000 mange gode veganske alternativ nå - hva med å steke en veggisburger eller kikertfalaffel mens du steker fisk/kjøtt til resten?

Syns også dere kan ha en mor/dattersøndag med jevne mellomrom, der dere lager ulike veggisburgere/ veggisburgere/ linsesupper eller gryter og fryser ned, så blir det mer lettvint for deg til hverdags. Spiser veggisretter selv innimellom jeg også, syns Remaburgerne er gode og de koster ikke mer enn kjøtt og fisk heller. Hun bør jo lære seg å lage egen næringsrik mat før eller siden, og det høres ut som hun bare skal komme i gang nuh :D 

Skjønner forøvrig godt at hun fort blir sulten og må spise ofte om hun spiser lite og så lite mettende mat.

Mottar gjerne helt konkrete tips til enkle veggisretter fra kjøle-/frysedisk som jeg kan teste på min kjøttelskende familie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Er i teorien enig med deg. Men hvis hun ikke gidder,  har ikke jeg ansvar for at hun får i seg det hun trenger, så lenge hun ikke er myndig?

Tja. Hun går vel lei før eller seinere? (Regner med at det er hun som er på samme alder som min?) Sørg for at hun tar kosttilskudd og omega 3, så kan hun ta ansvar for resten sjøl? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Xtra skrev:

Mottar gjerne helt konkrete tips til enkle veggisretter fra kjøle-/frysedisk som jeg kan teste på min kjøttelskende familie :) 

Litt usikker på om hele landet fører samme varer, men alt fra Grønne Folk (https://www.rema.no/nyheter/prov-produkter-fra-gronne-folk-hos-rema-1000/) er supergodt. Disse lages her i Trondheim, av gjengen bak en av byens nye gode vinbarer Spontan og teaterkafeen Røst som begge får gode kritikker.

Hjemmesiden til Rema 1000 har dessuten masse enkle og virkelig gode oppskrifter her: https://www.rema.no/oppskrifter/1213/vegetar/

Mitt husholds to soleklare favoritter har vært spinat- og fetaostpai med salat og tsatziki, og linsegryte med tomatsaus. Begge deler blir supergode med balsamiko. Ellers er jordskokksuppe med ristede brødkrytonger og pinjekjerner en sikker vinner :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Litt usikker på om hele landet fører samme varer, men alt fra Grønne Folk er supergodt. Hjemmesiden til Rema 1000 har dessuten masse enkle og virkelig gode oppskrifter her: https://www.rema.no/oppskrifter/1213/vegetar/

Mitt husholds to soleklare favoritter har vært spinat- og fetaostpai med salat og tsatziki, og linsegryte med tomatsaus. Begge deler blir supergode med balsamiko. Ellers er jordskokksuppe med ristede brødkrytonger og pinjekjerner en sikker vinner :) 

takk takk :) - skal prøve å bli flinkere til å servere vegetar i mellom, til tross for kjøttønske fra omgivelsene. Men da må det være godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

takk takk :) - skal prøve å bli flinkere til å servere vegetar i mellom, til tross for kjøttønske fra omgivelsene. Men da må det være godt.

Denne lager jeg iblant, og den faller i smak, selv hos mine to kjøttelskere.
https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/sweet-leek-ricotta-and-tomato-lasagne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

takk takk :) - skal prøve å bli flinkere til å servere vegetar i mellom, til tross for kjøttønske fra omgivelsene. Men da må det være godt.

Oppdaterte forrige post, les pånytt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, mariaflyfly skrev:

Denne lager jeg iblant, og den faller i smak, selv hos mine to kjøttelskere.
https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/sweet-leek-ricotta-and-tomato-lasagne/

takk takk, vet også det finnes gode alternativer når man lager fra bunnen, men er ikke så flink til det i hverdagen og lurte også på hva som er godt fra kjøle-/frysedisken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

takk takk, vet også det finnes gode alternativer når man lager fra bunnen, men er ikke så flink til det i hverdagen og lurte også på hva som er godt fra kjøle-/frysedisken ;)

Grønne Folk sier jeg bare, prøv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilen app?

Anonymkode: e48a4...8ec

Vi bruker Google keep, men det finnes helt sikkert mange flere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hva heter den appen?

Hun spiser generelt lite, og må da ha mat ganske ofte. Middagen er jo hovedmåltidet, der hun spiser godt når det er noe hun liker. Hvis ikke det faller helt i smak, spiser hun bare litt og går heller sulten...

Google keep, men det finnes helt sikkert mange flere, jeg ga bare gubben ansvaret for å finne en og den var den han kom opp med og vi er veldig fornøyde. :)

Jeg skjønner godt at du er bekymret for at hun ikke får i seg næringsstoffer og nok mat, men når hun velger et såpass sært kosthold som er det ikke for mye å forvente at hun faktisk må gjøre en innsats selv for å få gjennomført dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mariaflyfly skrev:

Tja. Hun går vel lei før eller seinere? (Regner med at det er hun som er på samme alder som min?) Sørg for at hun tar kosttilskudd og omega 3, så kan hun ta ansvar for resten sjøl? 

Det er hun minste, ja. Nei, jeg tviler på at hun går lei. Hun blir bare mer og mer opptatt av dyrevern og mener at det er fullstendig unødvendig at vi har produksjonsdyr for å skaffe oss mat.

Foreløpig får hun i seg nok til å kunne trene 3 ganger i uka og være opplagt ellers, så det humper og går jo på et vis da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kayia skrev:

Litt usikker på om hele landet fører samme varer, men alt fra Grønne Folk (https://www.rema.no/nyheter/prov-produkter-fra-gronne-folk-hos-rema-1000/) er supergodt. Disse lages her i Trondheim, av gjengen bak en av byens nye gode vinbarer Spontan og teaterkafeen Røst som begge får gode kritikker.

Hjemmesiden til Rema 1000 har dessuten masse enkle og virkelig gode oppskrifter her: https://www.rema.no/oppskrifter/1213/vegetar/

Mitt husholds to soleklare favoritter har vært spinat- og fetaostpai med salat og tsatziki, og linsegryte med tomatsaus. Begge deler blir supergode med balsamiko. Ellers er jordskokksuppe med ristede brødkrytonger og pinjekjerner en sikker vinner :) 

Takk for tips. Har ikke hørt om Grønne folk. Men jeg skal undersøke om det finnes her sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, påskelilje skrev:

Den lager jeg av og til 😊 Nå vil imidlertid tuppa ha sin del uten ost...

Det finnes melkefri ost også.

http://www.veganmisjonen.com/2017/09/vegansk-ost-fra-synnove-finden.html 

http://pranava.no/fast-smeltbar-ost-av-kokosmelk-melkefri-nottefri-vegansk/

Jeg har ikke smakt dem selv, i og med at jeg er laktoseintolerent er ikke det at melk kommer fra et dyr problemet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Det er hun minste, ja. Nei, jeg tviler på at hun går lei. Hun blir bare mer og mer opptatt av dyrevern og mener at det er fullstendig unødvendig at vi har produksjonsdyr for å skaffe oss mat.

Foreløpig får hun i seg nok til å kunne trene 3 ganger i uka og være opplagt ellers, så det humper og går jo på et vis da...

Jeg mener at dere får ta dere en skikkelig prat om dette. At du selvfølgelig respekterer hennes syn på dette og at hun ikke vil spise animalske produkter, men at det blir for mye for deg på toppen av full jobb og alt det andre å skulle sørge for to middager flere dager i uka. Sett som krav at hun må ta ansvaret for X antall av sine egne middager i løpet av en uke, kanskje hun kan planlegge hva hun vil ha for kommende uka og gi beskjed om det før helgen slik at du får handlet inn det hun trenger? Noe av maten kan dere sikkert spise det samme, men der hun ikke vil spise det dere spiser må hun selv komme opp med forslag til hva hun vil ha. Såpass seriøs kan man faktisk forvente at en tenåring er når hun bestemmer seg for å være veganer. :)

Men det betyr også at dere må ha en ukeplan over middagene - jeg kan nesten garantere deg 110% at du kommer til å lure på hvorfor dere ikke har gjort det tidligere om dere bare kommer i gang! Vi har gjort dette i 4 mnd nå og er fremdeles utrolig fornøyde med denne ordningen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, påskelilje skrev:

Vi bruker mye linser, bønner, erter, grov pasta, fullkornris, broccoli, grønnkål, ruccola, potet, gulrot, ulike løker, søtpotet, kålrot + diverse frukt. Hun tar kosttilskudd for veganere, og har sjekket at hun får i seg det hun trenger.

 

Jeg bare stusser litt... Pasta? Det er ikke vegansk i utgangspunktet så vidt jeg vet. Pasta er laget av durumhvete og eggeplommer. Jeg har laget det selv fra bunnen av et par ganger. Men mulig det finnes vegansk pasta jeg ikke vet om? Ikke meningen å gjøre hverdagen din mer komplisert, men rett skal være rett om man velger et vegansk kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg bare stusser litt... Pasta? Det er ikke vegansk i utgangspunktet så vidt jeg vet. Pasta er laget av durumhvete og eggeplommer. Jeg har laget det selv fra bunnen av et par ganger. Men mulig det finnes vegansk pasta jeg ikke vet om? Ikke meningen å gjøre hverdagen din mer komplisert, men rett skal være rett om man velger et vegansk kosthold.

Gosh, så glad jeg ikke trenger å brys med dette i hverdagen 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg bare stusser litt... Pasta? Det er ikke vegansk i utgangspunktet så vidt jeg vet. Pasta er laget av durumhvete og eggeplommer. Jeg har laget det selv fra bunnen av et par ganger. Men mulig det finnes vegansk pasta jeg ikke vet om? Ikke meningen å gjøre hverdagen din mer komplisert, men rett skal være rett om man velger et vegansk kosthold.

Finnes masse "pasta" som ikke er laget med egg. :) Du kan få pasta laget av erter, bønner, linser... Eller du kan bruke strimlet squash som spaghetti-erstatning f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Finnes masse "pasta" som ikke er laget med egg. :) Du kan få pasta laget av erter, bønner, linser... Eller du kan bruke strimlet squash som spaghetti-erstatning f.eks.

 

Takk for svar, da har jeg lært noe nytt i dag. Squash-pastaen har jeg lest om, men ikke våget meg på selv. Det høres litt smakløst ut...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Takk for svar, da har jeg lært noe nytt i dag :) Jeg er ikke vegansk som du forstår...

Ikke jeg heller - laaaangt i fra! :) Og jeg er i grunnen glad for at ingen av ungene mine er det heller, men synes det er flott av Påskelilje å legge til rette for at datteren skal få leve sånn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...