Gå til innhold

Matlaging - jeg er så lei av det!


påskelilje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 27.10.2019 den 21.34, Kayia skrev:

Litt usikker på om hele landet fører samme varer, men alt fra Grønne Folk (https://www.rema.no/nyheter/prov-produkter-fra-gronne-folk-hos-rema-1000/) er supergodt. Disse lages her i Trondheim, av gjengen bak en av byens nye gode vinbarer Spontan og teaterkafeen Røst som begge får gode kritikker.

Hjemmesiden til Rema 1000 har dessuten masse enkle og virkelig gode oppskrifter her: https://www.rema.no/oppskrifter/1213/vegetar/

Mitt husholds to soleklare favoritter har vært spinat- og fetaostpai med salat og tsatziki, og linsegryte med tomatsaus. Begge deler blir supergode med balsamiko. Ellers er jordskokksuppe med ristede brødkrytonger og pinjekjerner en sikker vinner :) 

Nå ble jeg sulten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 11.34, kupton skrev:

La henne selv ta ansvar for sin egen psykdom, og la henne selv lage sin egen mat.

Har lurt et døgn på om jeg skulle svare deg. Du provoserte meg med det du skrev. Jeg synes det var særdeles lite respektfullt å omtale det å unngå animalske matvarer som en psykdom.

Jeg har stor respekt for deg og den kunnskapen du har, men dette var lavmål. 

Ordet psykdom er heller ikke et ord jeg liker, men det er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 30.10.2019 den 23.47, påskelilje skrev:

Hvis jeg ikke hadde tatt hensyn til hennes livssyn og kosthold, hadde hun trolig ikke fått i seg nok proteiner.

Hvus du ikke hadde tatt hensyn, ville hun vel mest sannsynlig begynt å spise det samme som dere andre etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser hun vegansk? Jeg kuttet rødt kjøtt som 14-åring og ville vært meget skeptisk til om min ungdom hadde gjort det samme - eller gått enda lenger som din.    

For min del var det for å kontrollere inntaket av mat. Ytterligere matvare-gr som ost og nøtter feks, ble kuttet etter hvert og selvsagt alt av sukker og fett. Resultat? Ja, det tror jeg at jeg sliter med den dag i dag.

I perioder var jeg nok ekstremt sunn, en lege sa faktisk «sunn som en nøtt» til meg som 19-åring - men etter hvert ble det et voldsomt karbo-sug, B12-mangel og overopptatthet av mat. I dag veier jeg for mye og har ikke sjans til å klare å spise kjøtt.

Jeg tror ikke det er bra å begynne å trikse med kosthold - heller alt med måte - enn å få forestillinger om å kutte helt det ene eller andre. Jeg tror det verken er sunt for kropp - og ikke minst psyke. Jeg kan dessuten nevne hvordan man alltid må snakke om hvorfor man spiser som man gjør, og det vil komme enormt mange anledninger til at valget må forsvares og menyen må tilpasses deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 11.34, kupton skrev:

La henne selv ta ansvar for sin egen psykdom, og la henne selv lage sin egen mat.

Enig!! Av og til må man kalle en spade for en spade.

Anonymkode: b71a7...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, cilie skrev:

Hvorfor spiser hun vegansk? Jeg kuttet rødt kjøtt som 14-åring og ville vært meget skeptisk til om min ungdom hadde gjort det samme - eller gått enda lenger som din.    

For min del var det for å kontrollere inntaket av mat. Ytterligere matvare-gr som ost og nøtter feks, ble kuttet etter hvert og selvsagt alt av sukker og fett. Resultat? Ja, det tror jeg at jeg sliter med den dag i dag.

I perioder var jeg nok ekstremt sunn, en lege sa faktisk «sunn som en nøtt» til meg som 19-åring - men etter hvert ble det et voldsomt karbo-sug, B12-mangel og overopptatthet av mat. I dag veier jeg for mye og har ikke sjans til å klare å spise kjøtt.

Jeg tror ikke det er bra å begynne å trikse med kosthold - heller alt med måte - enn å få forestillinger om å kutte helt det ene eller andre. Jeg tror det verken er sunt for kropp - og ikke minst psyke. Jeg kan dessuten nevne hvordan man alltid må snakke om hvorfor man spiser som man gjør, og det vil komme enormt mange anledninger til at valget må forsvares og menyen må tilpasses deg. 

Hun har ikke valgt dette for å slanke seg eller for å være sunn. Hun gjør det fordi hun er fundamentalt imot at vi mennesker skal ha oppdrett av produksjonsdyr. Selv om dyreholdet i Norge er veldig godt i forhold til de fleste andre land, er jeg enig med henne i at det er betenkelige sider og absolutt forbedringspotensial i norsk husdyrhold.

Hun mener at så lenge det er mulig å leve uten animalsk mat, er det mer etisk riktig.

Og jeg har stor respekt for hennes syn på dette, selv om jeg ikke er enig i alt, og selv om dette kompliserer vår hverdag (som dette innlegget skulle handle om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 2.11.2019 den 15.59, påskelilje skrev:

Hun har ikke valgt dette for å slanke seg eller for å være sunn. Hun gjør det fordi hun er fundamentalt imot at vi mennesker skal ha oppdrett av produksjonsdyr. Selv om dyreholdet i Norge er veldig godt i forhold til de fleste andre land, er jeg enig med henne i at det er betenkelige sider og absolutt forbedringspotensial i norsk husdyrhold.

Hun mener at så lenge det er mulig å leve uten animalsk mat, er det mer etisk riktig.

Og jeg har stor respekt for hennes syn på dette, selv om jeg ikke er enig i alt, og selv om dette kompliserer vår hverdag (som dette innlegget skulle handle om).

Jeg tror det gjelder å ikke diskutere dyrehold, men hvem som skal lage maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 11.34, kupton skrev:

La henne selv ta ansvar for sin egen psykdom, og la henne selv lage sin egen mat.

Ja, prøv å si det til barnets fastlege eller til barnevernet når fastlegen melder deg. Da tenker jeg helt sikkert at barnet blir boende hjemme og ikke blir tatt fra deg!

Anonymkode: 3ebdc...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎11‎.‎2019 den 5.58, cilie skrev:

Hvorfor spiser hun vegansk? Jeg kuttet rødt kjøtt som 14-åring og ville vært meget skeptisk til om min ungdom hadde gjort det samme - eller gått enda lenger som din.    

For min del var det for å kontrollere inntaket av mat. Ytterligere matvare-gr som ost og nøtter feks, ble kuttet etter hvert og selvsagt alt av sukker og fett. Resultat? Ja, det tror jeg at jeg sliter med den dag i dag.

I perioder var jeg nok ekstremt sunn, en lege sa faktisk «sunn som en nøtt» til meg som 19-åring - men etter hvert ble det et voldsomt karbo-sug, B12-mangel og overopptatthet av mat. I dag veier jeg for mye og har ikke sjans til å klare å spise kjøtt.

Jeg tror ikke det er bra å begynne å trikse med kosthold - heller alt med måte - enn å få forestillinger om å kutte helt det ene eller andre. Jeg tror det verken er sunt for kropp - og ikke minst psyke. Jeg kan dessuten nevne hvordan man alltid må snakke om hvorfor man spiser som man gjør, og det vil komme enormt mange anledninger til at valget må forsvares og menyen må tilpasses deg. 

Jeg tror ikke det å bli veganer i dag er på langt nær så ekstremt som det var for en generasjon, det er blitt ganske vanlig og er ansett som et etisk godt valg av mange.  Dermed tror jeg også det sjeldnere har å gjøre med en spiseforstyrrelse, selv om det fortsatt forekommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror det gjelder å ikke diskutere dyrehold, men hvem som skal lage maten.

Tror du har et godt poeng her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror ikke det å bli veganer i dag er på langt nær så ekstremt som det var for en generasjon, det er blitt ganske vanlig og er ansett som et etisk godt valg av mange.  Dermed tror jeg også det sjeldnere har å gjøre med en spiseforstyrrelse, selv om det fortsatt forekommer. 

Helt uten vitenskapelig belegg er mitt inntrykk at de ungdommer som bestemmer seg for vegansk kosthold gjerne har et anstrengt forhold til mat fra før, kall det kanskje en lettere spiseforstyrrelse (og noen med tyngre). Ganske mange av disse i bekjentskapskretsen, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Xtra skrev:

Helt uten vitenskapelig belegg er mitt inntrykk at de ungdommer som bestemmer seg for vegansk kosthold gjerne har et anstrengt forhold til mat fra før, kall det kanskje en lettere spiseforstyrrelse (og noen med tyngre). Ganske mange av disse i bekjentskapskretsen, i hvert fall.

Det er også min erfaring. 

Anonymkode: 98751...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, Xtra skrev:

Helt uten vitenskapelig belegg er mitt inntrykk at de ungdommer som bestemmer seg for vegansk kosthold gjerne har et anstrengt forhold til mat fra før, kall det kanskje en lettere spiseforstyrrelse (og noen med tyngre). Ganske mange av disse i bekjentskapskretsen, i hvert fall.

Det er vel bare Påskelilje som kan svare på dette, men det har ikke kommet frem noen steder at datteren har en psykisk lidelse, så den dignosen ble satt på en.litt tynt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vel bare Påskelilje som kan svare på dette, men det har ikke kommet frem noen steder at datteren har en psykisk lidelse, så den dignosen ble satt på en.litt tynt grunnlag.

Hvis du leser det jeg skrev en gang til ser du at jeg uttalte meg generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Xtra skrev:

Hvis du leser det jeg skrev en gang til ser du at jeg uttalte meg generelt.

Sant, jeg får unnskylde meg at jeg er litt dopa 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg så godt. Slitsomt å alltid være den som må ha hovedansvar. Har selv et voksent barn som bor hjemme og er vegetarianer. Jeg prøver å lage vegetarmiddag en gang i uka. Men kjenner ofte på dårlig samvittighet for at vi ikke har flere fellesmiddager. Er det mulighet å få veganeren til å hjelpe til? Ofte er det jo mye kutting av grønnsaker som er tidkrevende og da er det kjekt å,være flere som lager sammen. Evt lage en stor porsjon vegansk mat som varer i flere dager, slik at dere andre kan spise normal kost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 14.11, påskelilje skrev:

Ja, må få kjøpt inn melkefri ost. Pizzaen er litt stusslig uten ost...  

På 28.10.2019 den 14.11, påskelilje skrev:

Ja, må få kjøpt inn melkefri ost. Pizzaen er litt stusslig uten ost...

https://spisgront.wordpress.com/2013/03/26/verdens-beste-pizza/  her er oppskrift på vegansk pizza med pestosaus og bernaisesaus, da savner jeg ikke ost. Har ikke funnet noen veganskost som jeg synes smaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 1.02, Nicklusheletida skrev:

Hvus du ikke hadde tatt hensyn, ville hun vel mest sannsynlig begynt å spise det samme som dere andre etter hvert :)

Det trodde man engang i tiden, men det stemmer ikke. Det er barn og ungdom som spiser alt for lite hvis ikke foreldrene passer på.

Anonymkode: a89a2...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...