Gå til innhold

Matlaging - jeg er så lei av det!


påskelilje

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Ikke jeg heller - laaaangt i fra! :) Og jeg er i grunnen glad for at ingen av ungene mine er det heller, men synes det er flott av Påskelilje å legge til rette for at datteren skal få leve sånn. :) 

Selvsagt. Jeg synes at alle typer kosthold skal respekteres og aksepteres enten de er helsemessig, religiøst eller av andre årsaker begrunnet. Vi i vesten spiser altfor mye kjøtt og det publiseres flere og flere studier på at bearbeidet og rødt kjøtt ikke er bra for helsen i for store mengder. Og at vi bør spise mer fisk. Jeg er også sterkt imot hvordan vi kynisk behandler dyrene våre for at vi mennesker skal tjene mest mulig penger på kjøttindustrien. Alt handler jo om at vi kunder ønsker oss billig kjøtt til syvende og sist - og vi spiser bare mer kjøtt. Se bare på Mc Donalds og hvordan de behandler sine dyr på farmene verden over... Ingen munter lesning... Men selv tror jeg på at vi mennesker har godt av et variert kosthold fra både dyre- og planterike. Jeg tror ikke det redder grisen eller kua at jeg lever vegansk, men jeg kan f.eks. velge å ikke gå på Mc Donalds. Det krever meg ikke en kalori å frastå fra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Selvsagt. Jeg synes at alle typer kosthold skal respekteres og aksepteres enten de er helsemessig, religiøst eller av andre årsaker begrunnet. Vi i vesten spiser altfor mye kjøtt og det publiseres flere og flere studier på at bearbeidet og rødt kjøtt ikke er bra for helsen i for store mengder. Og at vi bør spise mer fisk. Jeg er også sterkt imot hvordan vi kynisk behandler dyrene våre for at vi mennesker skal tjene mest mulig penger på kjøttindustrien. Alt handler jo om at vi kunder ønsker oss billig kjøtt til syvende og sist - og vi spiser bare mer kjøtt. Se bare på Mc Donalds og hvordan de behandler sine dyr på farmene verden over... Ingen munter lesning... Men selv tror jeg på at vi mennesker har godt av et variert kosthold fra både dyre- og planterike. Jeg tror ikke det redder grisen eller kua at jeg lever vegansk, men jeg kan f.eks. velge å ikke gå på Mc Donalds. Det krever meg ikke en kalori å frastå fra! :)

Helt enig! :) Vi spiser mindre kjøtt nå enn før, prøver å ha fisk 2 ganger i uka og har ofte 1-2 dager med noe som ikke inneholder verken kjøtt eller fisk. Denne ukas meny er som følger:

Mandag - rømmegrøt

Tirsdag - torsk m/poteter, gulrot og stekt løk

Onsdag - jeg skal bort og spiser ute, antagelig kylling

Torsdag - laks m/potetsalat og grønn salat

Fredag - ostesmørbrød (her er det nok pølser på)

Lørdag - kylling m/ovnsbakte rotgrønnsaker

Søndag - viltgryte

En ganske vanlig middagsuke hos oss dette, om jeg hadde vært hjemme på onsdag hadde det nok muligens blitt en ferdigsuppe eller noe, for da jobber jeg sent og er ikke hjemme fra kl. 20 og da orker jeg ikke lage noe som tar særlig tid. Vi har også grønnsakssuppe på menyen innimellom og andre alternativer som ikke inneholder kjøtt eller fisk er f.eks. klubb (komle, raspeball), pannekaker eller en bønnegryte. Nå blir det ikke helt riktig når jeg tenker meg om, for vi har jo bacon til både klubb og pannekaker da... :D Vi spiser ikke så mye storfe og svin, men det går en del vilt ettersom gubben kjøper rimelig fra en kollega som jakter selv, kortreist mat! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg bare stusser litt... Pasta? Det er ikke vegansk i utgangspunktet så vidt jeg vet. Pasta er laget av durumhvete og eggeplommer. Jeg har laget det selv fra bunnen av et par ganger. Men mulig det finnes vegansk pasta jeg ikke vet om? Ikke meningen å gjøre hverdagen din mer komplisert, men rett skal være rett om man velger et vegansk kosthold.

Jeg måtte faktisk sjekke nå. Men den vanlige ikke-ferske pastaen vi bruker, er uten egg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Helt enig! :) Vi spiser mindre kjøtt nå enn før, prøver å ha fisk 2 ganger i uka og har ofte 1-2 dager med noe som ikke inneholder verken kjøtt eller fisk. Denne ukas meny er som følger:

Mandag - rømmegrøt

Tirsdag - torsk m/poteter, gulrot og stekt løk

Onsdag - jeg skal bort og spiser ute, antagelig kylling

Torsdag - laks m/potetsalat og grønn salat

Fredag - ostesmørbrød (her er det nok pølser på)

Lørdag - kylling m/ovnsbakte rotgrønnsaker

Søndag - viltgryte

En ganske vanlig middagsuke hos oss dette, om jeg hadde vært hjemme på onsdag hadde det nok muligens blitt en ferdigsuppe eller noe, for da jobber jeg sent og er ikke hjemme fra kl. 20 og da orker jeg ikke lage noe som tar særlig tid. Vi har også grønnsakssuppe på menyen innimellom og andre alternativer som ikke inneholder kjøtt eller fisk er f.eks. klubb (komle, raspeball), pannekaker eller en bønnegryte. Nå blir det ikke helt riktig når jeg tenker meg om, for vi har jo bacon til både klubb og pannekaker da... :D Vi spiser ikke så mye storfe og svin, men det går en del vilt ettersom gubben kjøper rimelig fra en kollega som jakter selv, kortreist mat! 

Prøvde å huske hva vi hadde til middag i forrige uke...:

Mandag: tror det var en grønnsakswok med fullkornris til ... husker ikke helt!

Tirsdag: Komper (hun minste tok da ut kjøttet - funket det, selv om det ble lite protein på henne da.

Onsdag: vegan-vårruller til veganeren, tandoori kylling til oss andre. Salat og fullkornris. 

Torsdag: røstipoteter....

Fredag: hjemmelaget fiskegrateng (18 åringen laget faktisk denne) - veganeren var på overnatting og hadde vegansk taco der.

Lørdag: thaisuppe (rema 1000)

Søndag: rotgrønnsaker (linser, potet, kålrot, gulrot, løk, hvitløk, søtpotet, broccoli,  grønnkål) i langpanna i ovnen, med balsamicoeddik, parmesanost og rømme inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kayia skrev:

Det finnes melkefri ost også.

http://www.veganmisjonen.com/2017/09/vegansk-ost-fra-synnove-finden.html 

http://pranava.no/fast-smeltbar-ost-av-kokosmelk-melkefri-nottefri-vegansk/

Jeg har ikke smakt dem selv, i og med at jeg er laktoseintolerent er ikke det at melk kommer fra et dyr problemet. 

Ja, må få kjøpt inn melkefri ost. Pizzaen er litt stusslig uten ost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
5 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg bare stusser litt... Pasta? Det er ikke vegansk i utgangspunktet så vidt jeg vet. Pasta er laget av durumhvete og eggeplommer. Jeg har laget det selv fra bunnen av et par ganger. Men mulig det finnes vegansk pasta jeg ikke vet om? Ikke meningen å gjøre hverdagen din mer komplisert, men rett skal være rett om man velger et vegansk kosthold.

Det er stort sett ikke egg i pasta, hvis du mener vanlig spaghetti eller makaroni. Det er kun de eksklusive typene som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
23 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er så lei av matlaging for tiden! Vi er to voksne og to tenåringer i huset, og 80-90% av middagslagingen havner i mitt fang. Og jeg liker ikke å lage middag, men jeg "må" jo, ellers blir det ikke noe...

Hovedutfordringen er at den ene dattera nå er veganer. Ikke bare pescetarianer, som hun var først, eller vegetarianer som hun var frem til sommeren,  men nå er det kun plantekost som gjelder. Tidligere har hun ikke vært så nøye på det, slik at jeg kunne ha litt egg/melk/fløte i diverse retter,  men må er det nulltoleranse for animalsk mat.

Jeg har sagt hun må ta ta mer ansvar sjøl, men det gidder hun ikke... og jeg er så lei av å måtte passe på at hun får i seg nok næring... 

Bare et oppgitt sukk fra meg, som har laget en sjokoladekake i dag til kaffebesøk,  med de uhyrlige ingrediensene egg og rømme i... 😮🙁

Jeg gjentar nok bare det andre sier:

Ta en prat og vær ærlig på at det handler om dine grenser. Si at det er for mye jobb for deg, men at du samtidig føler ansvar for at hun får i seg nok næring. Hvilken løsning foreslår hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg hadde aldri lagt til rette for et slikt kosthold.

De som ikke vil ha middagen jeg lager hjemme, de får spise brødskiver eller gå sultne. Jeg er ingen slave for andres sære innfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde aldri lagt til rette for et slikt kosthold.

De som ikke vil ha middagen jeg lager hjemme, de får spise brødskiver eller gå sultne. Jeg er ingen slave for andres sære innfall. 

Hmmm er du nå så sikker på dét når det kom til stykket.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde aldri lagt til rette for et slikt kosthold.

De som ikke vil ha middagen jeg lager hjemme, de får spise brødskiver eller gå sultne. Jeg er ingen slave for andres sære innfall. 

Jeg kunne sagt det samme som deg, men virkeligheten er ofte annerledes. En periode hadde jeg en tenåring som ville spise svært lite og da prøvde jeg alt jeg kunne for gi henne ting og i en form jeg visste hun likte.  Nå er ikke det helt det samme, men hvis en mor begynner å bli redd for at barnet hennes ikke får nok næring, så vil mange legge til rette for at barnet spiser. Uansett om det er en spiseforstyrrelse eller om barnet er veganer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde aldri lagt til rette for et slikt kosthold.

De som ikke vil ha middagen jeg lager hjemme, de får spise brødskiver eller gå sultne. Jeg er ingen slave for andres sære innfall. 

Enig med deg i utgangspunktet.  Men kan likevel tenke meg tilfeller der man vil være litt mer ettergivende, tenker spesielt på om det har vært noen «issues» når det gjelder vedkommendes forhold til mat. Spiseforstyrrelser finnes i mange valører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
På 28.10.2019 den 19.29, Kayia skrev:

Hmmm er du nå så sikker på dét når det kom til stykket.. ;) 

Ja, det er slik jeg har praktisert det i hverdagen. Jeg lager ikke to middager eller spesialmiddager. Det var en ting jeg og x faktisk var enige i :)

Nå skal det sies at det er en vegetar i familien. Når denne personen kommer som gjest gjør jeg unntak selvfølgelig. Han er jo gjest. Ikke en av barna mine.

I hverdagen må det spises det som lages. Slik var det da ungene var små og slik er det nå.Nå skal det sies at ungene ikke er sære i matveien, så det gjør jo ting ganske enkelt. 

Unntak fjøres selvfølgelig hvis syke og har lyst på noe spesielt. Jeg strekker meg langt når noen er syke, men hverdagene vil ikke fungere hvis det blir for mye dilling med mat. 

Jeg har jo fått et bonusbarn nå.  Han er/ har vært litt særere. Snill og god, men veldig enebarn. Jeg vet ikke om det er jeg som har lært han å like det eller om han bare er høflig, men nå spiser han både pinnekjøtt og fårikål og sier det er kjempegodt :) Han er en hølflig gutt, så jeg vet ikke hvor ærlig han er. 

Men jeg er såpass grei at jeg ikke putter oliven i salaten da, men tar det i en skål ved siden av .

Men ikke søren om jeg hadde tatt meg tid til å planlegge middager uten fisk og kjøtt hver dag for en hel familie hvis en i familien hadde fått et slikt innfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 28.10.2019 den 21.42, Xtra skrev:

Enig med deg i utgangspunktet.  Men kan likevel tenke meg tilfeller der man vil være litt mer ettergivende, tenker spesielt på om det har vært noen «issues» når det gjelder vedkommendes forhold til mat. Spiseforstyrrelser finnes i mange valører.

Ja, da blir det jo noe annet, men her er jeg usikker på hva som er riktig å gjøre, om det i slike tilfeller er riktig å dille med slike «issues» eller om det vil gjøre vondt verre.

Ville ha søkt eksperthjelp før jeg hadde tatt noen avgjørelse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 16.20, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde aldri lagt til rette for et slikt kosthold.

De som ikke vil ha middagen jeg lager hjemme, de får spise brødskiver eller gå sultne. Jeg er ingen slave for andres sære innfall. 

Hvis jeg ikke hadde tatt hensyn til hennes livssyn og kosthold, hadde hun trolig ikke fått i seg nok proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hvis jeg ikke hadde tatt hensyn til hennes livssyn og kosthold, hadde hun trolig ikke fått i seg nok proteiner.

 

Jo, og der kommer jo inn det som gjør det komplisert. Som forelder til en under 18 år er man ansvarlig for å få i sitt eget barn de riktige og nødvendige næringsstoffer. I verste konsekvens, kan det bli oppfattet som omsorgssvikt om man ikke ivaretar barnet sitt. Samtidig tenker jeg at som mor vil det være naturlig, om man har tid og kapasitet, å involvere ungdommen i planlegging og tilberedning av måltider slik at hun selv blir i stand til å lage sine egne måltider den dagen hun flytter ut av redet. Da bør hun være i stand til selv å vite hva hun må passe på å få i seg nok av og kan erstatte annet med når hun velger bort viktige kilder i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, påskelilje skrev:

Hvis jeg ikke hadde tatt hensyn til hennes livssyn og kosthold, hadde hun trolig ikke fått i seg nok proteiner.

Det skjønner jeg veldig godt, men samtidig er det viktig, både for deg og henne, at hun blir gjort ansvarlig for dette valget ved at hun må delta i planlegging og laging av sine egne måltider når de avviker fra resten av familiens. Ikke gjør henne den bjørnetjenesten at du danser etter hennes pipe bare hun sier at hun ikke spiser kjøtt  / fisk / animalske produkter lenger og dermed forventer at du skal trylle frem noe spesielt til bare henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det er slik jeg har praktisert det i hverdagen. Jeg lager ikke to middager eller spesialmiddager. Det var en ting jeg og x faktisk var enige i :)

Nå skal det sies at det er en vegetar i familien. Når denne personen kommer som gjest gjør jeg unntak selvfølgelig. Han er jo gjest. Ikke en av barna mine.

I hverdagen må det spises det som lages. Slik var det da ungene var små og slik er det nå.Nå skal det sies at ungene ikke er sære i matveien, så det gjør jo ting ganske enkelt. 

Unntak fjøres selvfølgelig hvis syke og har lyst på noe spesielt. Jeg strekker meg langt når noen er syke, men hverdagene vil ikke fungere hvis det blir for mye dilling med mat. 

Jeg har jo fått et bonusbarn nå.  Han er/ har vært litt særere. Snill og god, men veldig enebarn. Jeg vet ikke om det er jeg som har lært han å like det eller om han bare er høflig, men nå spiser han både pinnekjøtt og fårikål og sier det er kjempegodt :) Han er en hølflig gutt, så jeg vet ikke hvor ærlig han er. 

Men jeg er såpass grei at jeg ikke putter oliven i salaten da, men tar det i en skål ved siden av .

Men ikke søren om jeg hadde tatt meg tid til å planlegge middager uten fisk og kjøtt hver dag for en hel familie hvis en i familien hadde fått et slikt innfall.

Livet -både på og utenfor dol - har lærtmeg meg at manaldri skal si aldri, og det er lettere sagt enn gjort å si «jeg ville aldri...» før man selv står i situasjonen. Vi er mange hønemødre her inne som har strukket strikken innimellom... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎10‎.‎2019 den 15.42, Gargamel skrev:

Hovedutfordringen er at den ene dattera nå er veganer.

La henne selv ta ansvar for sin egen psykdom, og la henne selv lage sin egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...