Gå til innhold

Er du FOR eller MOT HOMOTERAPI?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DOL på sitt aller beste. Nytter ikke være saklig her. Nevermind.

 

Jeg blir satt ut av hvor lite engasjement det er her vedrørende denne saken.

Anonymkode: 1cee0...9f7

Det er jo en ikke-sak.

Anonymkode: f2c55...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir satt ut av hvor lite engasjement det er her vedrørende denne saken.

Anonymkode: 1cee0...9f7

En fillesak. Hvor ofte skjer dette? Hvor mange deltar i dette på et år i Norge?

En ting skal homobevegelsen ha: De er meget dyktige lobbyister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, kupton skrev:

En fillesak. Hvor ofte skjer dette? Hvor mange deltar i dette på et år i Norge?

En ting skal homobevegelsen ha: De er meget dyktige lobbyister.

Antageligvis flere enn du aner. Det handler vel også om hvilke holdninger i samfunnet vi vil ha. Et forbud sier tydelig at det er helt ok å være slik man er og at det å være homofil er jevngodt med å være hetero.

Anonymkode: 1cee0...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antageligvis flere enn du aner. Det handler vel også om hvilke holdninger i samfunnet vi vil ha. Et forbud sier tydelig at det er helt ok å være slik man er og at det å være homofil er jevngodt med å være hetero.

Anonymkode: 1cee0...9f7

Folk flest er nok enige i det. Om noen ønsker å frivillig få homoterapi må det være greit.

Anonymkode: f2c55...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

DOL på sitt aller beste. Nytter ikke være saklig her. Nevermind.

 

Jeg blir satt ut av hvor lite engasjement det er her vedrørende denne saken.

Anonymkode: 1cee0...9f7

Syns det er mange som har deltatt i denne tråden. Om andre ikke er enig med deg så betyr deg jo ikke at de er engasjerte.

De som vil bør få homoterapi hvis de ønsker det, akkurat som for eksempel de som vil ha parterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm. Jeg tenker at vi trenger ikke ha homoterapi som en del av samfunnet da det i seg selv åpner opp for at homofili er sykdom. Det kan føre til at mange blir presset av sine familier, venner og trossamfunn til å oppsøke denne terapien. Framfor å bli akseptert og elsket slik man er. 

Hvis enkelte homofile sliter med nettopp det at de er det så tenker jeg psykolog som ikke er påvirket i noen trosretning eller med intensjon om å "kurere" homofilien er mer rette veien å gå. 

Så for å oppsummere er jeg vel i mot homoterapi, men ikke i mot at de som sliter med sin legning får hjelp til å håndtere det. At noen skal jobbe spesifikt med å kurere homofili og få penger for det er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange heterofile går i terapi utelukkende for sin orientering, fordi venner og bekjente ikke aksepterer den?

Du er klar over at sjelesorg også kan fungere som "omvendelsesterapi"? Men for den straighte mann/kvinne så er det helt ok?

Anonymkode: 1cee0...9f7

Tja... Har du hørt om f.eks utroskap, eller tanker om utroskap blant heterofile? Det kan man jo kalle en slags orientering mot noe som venner og bekjente ikke aksepterer? Da er det jo greit å få kunne lufte disse tankene og følelsene til en sjelesørger eller terapeut? 

Hvis sjelesorg fungerer som "omvendelsesterapi" i slike tilfeller, er jo det bare et pluss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fionys skrev:

De som vil bør få homoterapi hvis de ønsker det, akkurat som for eksempel de som vil ha parterapi

Nettopp. Likedan med de som ønsker å prøve andre alternative behandlingstyper innenfor f.eks psykiatri og somatikk. Hvis man selv ønsker å bruke homeopatiske tilnærminger ift sine lidelser, eller oppsøke Småsamannen for den sakens skyld, så må folk få lov til det. Hvis de om så vil bruke tusenvis av kroner på alternative tilnærminger for å bli kvitt det de opplever som plagsomme symptomer, uansett hva det måtte være, så må de få lov til det. Det er et selvbestemt valg. 

Man bør ikke undervurdere den enkeltes valgfrihet. Det er ikke synd på en som heller vil gå til Småsamannen fremfor legen hvis han har kreft. Det er heller ikke synd på en som lurer på om han er homofil, eller er homofil, velger å oppsøke en prest for å få sjelesorg, samtaler, bønn og håndspåleggelse. Så sant mennesker ikke er mentalt tilbakestående så er det ikke synd på dem. De velger det selv. 

Å forby slike ting ved lov, er for det første å undervurdere den mentale kapasiteten til folk, for det andre å undergrave den enkeltes rett til selvbestemmelse. Det vil alltid være et marked tilpasset etterspørselen, så også ved såkalt homoterapi. 

Det som blir feil i mine øyne er om noen aktivt skulle oppsøke og forfølge homofile og andre grupper for å forsøke å "omvende" og helbrede dem. Men når homofile og andre grupper selv og på eget initiativ oppsøker slik type hjelp, er det ikke akkurat nestekjærlig å avvise dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Homoterapi er jeg imot. De lærer i den å skamme seg for den de er. En homofil legning kan ikke "kureres". Som oftest er dette noe som gjøres mot tenåringer som har det vanskelig nok, med å avfinne seg med sin legning. Nei, middelalderens mørke, kan man legge bak seg.

 

Dette er en religiøs uting. Det er ikke verdinøytral homoterapi, det er kristne og muslimske menigheter som  driver med denne kvakksalverske dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi bruker formuer på å hjelpe folk med kjønnsidentitetsproblemer kirurgisk, burde vi også kunne gjøre det psykoterapeutisk - hvis det bare hadde vært virksomt. Så lenge effekten ikke er dokumentert i studier, er det såkalt alternativt. Da skal en være forsiktig med å nyttiggjøre seg folks bankkonto og gi dem falske forhåpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visma skrev:

Tja... Har du hørt om f.eks utroskap, eller tanker om utroskap blant heterofile? Det kan man jo kalle en slags orientering mot noe som venner og bekjente ikke aksepterer? Da er det jo greit å få kunne lufte disse tankene og følelsene til en sjelesørger eller terapeut? 

Jeg snakker om seksuell orientering, det kan ikke sammenlignes med å være utro.

 

 

2 timer siden, Visma skrev:

Hvis sjelesorg fungerer som "omvendelsesterapi" i slike tilfeller, er jo det bare et pluss. 

 

Hvorfor det?

 

Anonymkode: 1cee0...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fionys skrev:

De som vil bør få homoterapi hvis de ønsker det, akkurat som for eksempel de som vil ha parterapi.

Når du sidestiller parterapi med "homoterapi" skjønner jeg at du aldri har opplevd diskriminering fordi du er homofil. 

Anonymkode: 1cee0...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Elektronet skrev:

Hvorfor skal ikke homofile få lov å få terapi? Er det ikke homofobisk å støtte dette forbudet? 

Det er jeg forsåvidt enig i at det er. "Homofile kan ikke ta egne avgjørelser", snakker om umyndiggjøring! Ser sånne folk ned på homofile og ser på dem som annenrangs borgere?

Anonymkode: 8d707...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

En fillesak. Hvor ofte skjer dette? Hvor mange deltar i dette på et år i Norge?

En ting skal homobevegelsen ha: De er meget dyktige lobbyister.

Helt sant.

Anonymkode: 8d707...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antageligvis flere enn du aner. Det handler vel også om hvilke holdninger i samfunnet vi vil ha. Et forbud sier tydelig at det er helt ok å være slik man er og at det å være homofil er jevngodt med å være hetero.

Anonymkode: 1cee0...9f7

Hvorfor skal man si at det er riktig, når flertallet i verden mener det motsatte? Ikke at folk er mindre verdt, men at det finnes rett og galt.

Anonymkode: 8d707...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Når vi bruker formuer på å hjelpe folk med kjønnsidentitetsproblemer kirurgisk, burde vi også kunne gjøre det psykoterapeutisk - hvis det bare hadde vært virksomt. Så lenge effekten ikke er dokumentert i studier, er det såkalt alternativt. Da skal en være forsiktig med å nyttiggjøre seg folks bankkonto og gi dem falske forhåpninger.

Det bør selvsagt være 100% gratis.

Anonymkode: 8d707...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Når vi bruker formuer på å hjelpe folk med kjønnsidentitetsproblemer kirurgisk, burde vi også kunne gjøre det psykoterapeutisk - hvis det bare hadde vært virksomt. Så lenge effekten ikke er dokumentert i studier, er det såkalt alternativt. Da skal en være forsiktig med å nyttiggjøre seg folks bankkonto og gi dem falske forhåpninger.

Det er ikke riktig å kalle det alternativt på grunn av manglende dokumentert effekt i studier, det blir mer korrekt å kalle det eksperimentelt. I motsetning til krystallhealing og homoepati så er det å fjerne homofili med psykoterapi noe som ikke kan avkreftes med sunn fornuft på en to tre, det er faktisk godt mulig at det lar seg gjøre for en pasientgruppe som helhjertet hater legningen sin.

Anonymkode: 4a095...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man si at det er riktig, når flertallet i verden mener det motsatte? Ikke at folk er mindre verdt, men at det finnes rett og galt.

Anonymkode: 8d707...62f

Hva mener du?

Anonymkode: 1cee0...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om seksuell orientering, det kan ikke sammenlignes med å være utro.

 

 

Hvorfor det?

 

Anonymkode: 1cee0...9f7

Du har rett i det, det var en dårlig sammenligning, for det kan jo ikke sammenlignes. 

Når du spør "hvorfor det" på min uttalelse om at det er et pluss at noen kan bli "omvendt" med tanke på utroskap (som var det jeg tok opp og feilaktig sammenlignet med) , så sier det vel seg selv. Ingen er tjent med utroskap, og da er det bedre å få en samtale med noen som kan få en på bedre tanker. Som f.eks. å ta et oppgjør med den du er bundet til og enten da forsøke å få det bedre med denne, eller å ta skrittet med å avslutte forholdet. 

Men igjen, det er jo ikke slike ting denne tråden handler om. Det var jeg som kom litt ut på viddene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...