Gå til innhold

psykologeller ssri mot sosial fobi?

Anbefalte innlegg

Jeg har litt av sosial fobi (utrygg på meg selv i sosiale situasjoner, noen ganger angst) og har fått cipramil mot det, noe som nesten har fjernet all utrygghet og angsten :o)

Men. jeg skal til psykolog senere i år og lurer på om han vil være til hjelp nå som medisinen hjelper meg så bra.

Jeg mener, hvis jeg ikke brukte medisin, så ville jeg jo merke evt. fremgang pga. terapien.Det vil jeg jo ikke merke nå.

Jeg vil jo helst ikke spise medisiner resten av livet heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45214-psykologeller-ssri-mot-sosial-fobi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss Saigon

Jeg tror ikke medisiner alene vil løse dine problemer. Medisiner kan være en krykke og hjelpe deg på veien. Medisiner vil gjøre ting lettere for deg så lenge du står på dem, men hvis man ikke får arbeidet med det som er vanskelig igjenom samtale terapi tror jeg aldri man vil bli bra. Det er jo ens egen tankegang man må få endret. Og ens tankegang blir ikke endret kun ved bruk av medisiner

Nils Håvard Dahl, psykiater

For deg vil det sikkert være mulig å greie deg uten psykologisk behandling i tillegg til SSRI.

Men hvorfor ikke begge deler? SSRI er utmerket, men å greie seg videre etter SSRI vil gå langt lettere dersom du har fått kognitiv terapi som har endret de uhensiktsmessige tankemønstrene.

Lengden av SSRI-bruk: Sett deg et mål om et funksjonsnivå du ønsker å nå. Når dette er nådd, skal du bruke SSRI i minst et år til i samme dose. Deretter kan du trappe ned over minst et halvt år.

Å bevare et høyt funksjonsnivå etter SSRI vil gå langt lettere om du har fått psykologisk hjelp i form av kognitiv terapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...