Gå til innhold

Kupton/ISW/andre. Stor sannsynlighet for å dø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er fysisk frisk og det er familien min også, men jeg er veldig-veldig redd nå for corona viruset. Det er kommet til vår lille by. Kommer jeg og familien mest sannsynlig til å dø hvis vi blir smittet?

Hilsen redd.

Anonymkode: 24527...ed7

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Det er svært liten sannsynlighet for å dø av dette viruset. Som ved all annen lignende sykdom, feks vanlig influensa, så er det mest de med svak helse fra før av som blir alvorlig syke og kanskje dør. Så det er ingenting å frykte. 

Anonymkode: 8c021...15c

AnonymBruker

Sannsynlig er viruset mindre dødelig enn det som registrerte dødstall viser. Dette fordi mange får veldig mild sykdom. Noen blir bare litt tett i nesen og tenker ikke dette er noe å gå til legen med. Jeg har sett att FHI og andre tror det har en dødelighet på mellom 0,3 og 0,9 prosent. Og att det er verst for de over 80 år. Samtidig som man tror att barn ikke blir syke i stor grad. Og veldig sjeldent alvorlig. De fleste som dør er de som er veldig syke fra før av.

Anonymkode: 6ed23...e76

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og att det er verst for de over 80 år.

Ja, men selv høy alder trenger ikke å være noe farlig. Leste akkurat om ei dame som nesten var 100 år som hadde hatt viruset, men blitt helt frisk igjen! :D

Annonse

Drømmeautomat

Det er veldig avhengig av alder og underliggende sykdom. Se en oversikt her: https://www.statista.com/chart/20860/coronavirus-fatality-rate-by-age/

Hvis du er frisk og under 40 og frisk er sjansen altså 0,2%. Og da må du jo først bli smitta. Anslag for hvor mange som vil bli smitta er 40-70%. La os si det er 50% sjanse for å bli smitta, i så fall er en frisk person under 40 ha 0,5 * 0,0002 = 0,0001% sjanse for å dø. Altså odds 1:10 000 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er farligere å kjøre i trafikken.

Anonymkode: 552c8...04f

Ja, og kreft og andre somatiske sykdommer dør folk som fluer av hver dag her i verden. Sult også. 

Jeg skal være med å avholde et mindre arrangement med 20 deltakere nå til helgen. Der har vi fokus på håndhygiene og følger rådene som norske helsemyndigheter gir når det gjelder luftveissmitte og dråpesmitte, men ellers foretar vi oss ikke andre tiltak enn å be de som har spesifikke tegn på sykdom før arrangementet om å holde seg hjemme.

Synes det ble godt sagt over - det er større sjanse for å dø i trafikken.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fysisk frisk og det er familien min også, men jeg er veldig-veldig redd nå for corona viruset. Det er kommet til vår lille by. Kommer jeg og familien mest sannsynlig til å dø hvis vi blir smittet?

Hilsen redd.

Anonymkode: 24527...ed7

kanskje du bør skjerme deg litt fra nett/media dersom du går rundt å nærmest har dødstanker ?

Anonymkode: 8e7ce...3e6

Jeg synes sammenligningen i media med dødeligheten av sesonginfluensa er absurd.  Poenget er at risikogruppene vaksinerer seg mot sesonginfluensa. Hadde de ikke kunnet gjøre det, hadde man nok sett at dødeligheten av sesonginfluensa godt kunne overstige dødeligheten av dette viruset. 

Risikogruppe har ikke nødvendigvis så mye med alder å gjøre. Det handler mest om sykdommer man har fra før og ikke minst om man har et svekket immunforsvar. Jeg vil også tro røykere kan slite litt mer med dette enn andre, så hvis du røyker er dette en ypperlig anledning til å slutte eller gå over til snus.

Annonse

stjernestøv
9 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes sammenligningen i media med dødeligheten av sesonginfluensa er absurd.  Poenget er at risikogruppene vaksinerer seg mot sesonginfluensa. Hadde de ikke kunnet gjøre det, hadde man nok sett at dødeligheten av sesonginfluensa godt kunne overstige dødeligheten av dette viruset. 

Risikogruppe har ikke nødvendigvis så mye med alder å gjøre. Det handler mest om sykdommer man har fra før og ikke minst om man har et svekket immunforsvar. Jeg vil også tro røykere kan slite litt mer med dette enn andre, så hvis du røyker er dette en ypperlig anledning til å slutte eller gå over til snus.

Ja jeg merker at jeg har dårlige lunger pga røyking, kan man dø da?

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En i vår husstand er i risikogruppen og har fått beskjed om å unngå store folkemengder. 

Anonymkode: 1b1f9...1de

Jeg unngår store folkemengder. Men jeg har jo mann og sønn som går på jobb og kan dra smitten med seg, så har jeg besøk av psykisk helse og fact. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...