Gå til innhold

Nabooppussing / psykisk terror

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en nabo som har holdt på å pusse opp leiligheten i flere måneder ikke like ille hver dag, men begynner hver dag ved 7-8 tiden og når man er ufør og sliter med å komme seg ut døra så er dette vanskelig å takle :(. Får ikke lengre sove ordentlig og har også blitt fysisk syk p.g.a dette.
Selv med ørepropper inne i øret med hørselvern rundt så er det ikke mulig å få ro :(.

Finnes det noe regelverk for hva som er lovlige m.t.p støy fra oppussing ?. Har formidlet til vedkommende at dette er ett stort problem, men virker ikke som om det taes særlig hensyn.

Noen som har råd å komme med?

Anonymkode: 998ea...420

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453605-nabooppussing-psykisk-terror/
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en nabo som har holdt på å pusse opp leiligheten i flere måneder ikke like ille hver dag, men begynner hver dag ved 7-8 tiden og når man er ufør og sliter med å komme seg ut døra så er dette vanskelig å takle :(. Får ikke lengre sove ordentlig og har også blitt fysisk syk p.g.a dette.
Selv med ørepropper inne i øret med hørselvern rundt så er det ikke mulig å få ro :(.

Finnes det noe regelverk for hva som er lovlige m.t.p støy fra oppussing ?. Har formidlet til vedkommende at dette er ett stort problem, men virker ikke som om det taes særlig hensyn.

Det er lov å pusse opp leiligheter selv om man forstyrrer naboene. Når det er anledning å la håndverkere starte om morgenen, avhenger av om det finnes husordensregler i sameiet som setter ytterligere begrensning enn alminnelig lovverk gjør. Generelt sett så er det ok å begynne arbeider klokken 7 00 om morgenen. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/stoyende-arbeider-hos-naboen/

Endret av frosken

Det er ikke så mye hensyn naboen din får tatt. Det er ingen som liker lyden av sirkelsaga, eller slagdrillen, eller hva enn det skulle være av oppussingslyder. Men skal man få jobben gjort, må man bråke. Og leier han inn folk til å gjøre jobben, begynner de gjerne kl 7. De har en arbeidstid, som alle andre. Det er forskjellig hva de ulike borettsagene har av regler. I følge loven skal det være nattero mellom kl 23.00 og 06.00 (naboloven § 2). Utover det kan f.eks borettslag eller kommunen ha egne forskrifter.

Jeg forstår at dette er plagsomt for deg, men du kommer nok lenger ved å endre litt på dine egne rutiner, enn å irritere deg over naboen. Du kan f.eks legge deg litt tidligere på kvelden, slik at du har fått nok søvn når klokka blir 7. Også kan du prøve å tenke at ja, lyden er skikkelig irriterende for deg, den må være grusom for den som står og lager lyden. Og hadde ingen laget lyden, hadde heller ikke du hatt tak over hodet. Jeg kan love deg at hadde det gått an å skru av lyden, hadde den som laget lyden, gjort det for lenge siden.

AnonymBruker
3 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke så mye hensyn naboen din får tatt. Det er ingen som liker lyden av sirkelsaga, eller slagdrillen, eller hva enn det skulle være av oppussingslyder. Men skal man få jobben gjort, må man bråke. Og leier han inn folk til å gjøre jobben, begynner de gjerne kl 7. De har en arbeidstid, som alle andre. Det er forskjellig hva de ulike borettsagene har av regler. I følge loven skal det være nattero mellom kl 23.00 og 06.00 (naboloven § 2). Utover det kan f.eks borettslag eller kommunen ha egne forskrifter.

Jeg forstår at dette er plagsomt for deg, men du kommer nok lenger ved å endre litt på dine egne rutiner, enn å irritere deg over naboen. Du kan f.eks legge deg litt tidligere på kvelden, slik at du har fått nok søvn når klokka blir 7. Også kan du prøve å tenke at ja, lyden er skikkelig irriterende for deg, den må være grusom for den som står og lager lyden. Og hadde ingen laget lyden, hadde heller ikke du hatt tak over hodet. Jeg kan love deg at hadde det gått an å skru av lyden, hadde den som laget lyden, gjort det for lenge siden.

Har endret rutinene, men får jo ikke lett sove 3-4 timer før vanlig leggetid selv med sovetabletter, i tillegg er man redd for å ikke få sove p.g.a av att man vet at kl.7 starter borringen.
Skjønner at folk må pusse opp en gang i blant, men når 3-4 leiligheter totalrenoveres i løpet av ett par år så begynner det å tære på.
Så vidt jeg kan skjønne så må jeg anskaffe formstøpte ørepropper som kan blokke ut al lyd. For håpe det kan bli en løsning.

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan snu døgnet litt slik at du står opp kl 7 istedet? Det gjorde jeg en periode det var mye bråk rundt meg 🙂 

Anonymkode: 2aa33...cb6

AnonymBruker

Da jeg fikk nytt kjøkken, stilte montøren opp klokken 6.00. Han begynte med en gang. Fikk ikke klager.

Nå driver de å river balkonger og setter opp nye, her i borettslaget, da begynner de klokken 730 og holder på i 12 timer.

Dette tar tid. Du kommer nok ikke noe vei med klaging, folk må jo jobbe når det er arbeidstid. Støyreduserende hodetelefoner er nok veien å gå.

Anonymkode: 9f38f...5e2

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff degben jobb da. Fins mange jobber der man kan jobbe helt alene uten noe form for støy hvis det er det som er problemet med å jobbe.

Anonymkode: 7ee7a...a68

Hadde jeg vært frisk nok til å være i arbeid hadde jeg selvsagt det og da ville jo ikke dette vært ett problem, men takker for innspill :).

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Musikk på øret. Og legg deg tidligere hvis 07 er for tidlig å stå opp.

Anonymkode: f94a0...bf7

Annonse

29 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg har brukt ørepropper og støyreduserende hodetelefoner oppå der igjen, ved mye bråk. Formstøpte ørepropper er visstnok ikke verdt pengene, da vanlige propper er like gode. Men anbefaler støyreduserende hodetelefoner. 

Samme her.

Har søkt om å få dekket formstøpte ørepropper nå da, for å se om det er om det er mer hjelp i.

Jeg har investert i skikkelig støydempende headset, det er noe av det lureste jeg har gjort, både til bruk hjemme ved støy utenfor, ved reise, sykehusopphold mm. Brukte litt tid på å finne den typen som passet meg best og de er nå en av mine beste venner 😊

7 minutter siden, Shira! skrev:

Samme her.

Har søkt om å få dekket formstøpte ørepropper nå da, for å se om det er om det er mer hjelp i.

Jeg har investert i skikkelig støydempende headset, det er noe av det lureste jeg har gjort, både til bruk hjemme ved støy utenfor, ved reise, sykehusopphold mm. Brukte litt tid på å finne den typen som passet meg best og de er nå en av mine beste venner 😊

Jeg satte de på en gang da jeg gikk gjennom en flyplass med mengder av mennesker.  Det var befriende og jeg var plutselig mer våken og tilstedet uten all støyen. 

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke mulighet for å reise bort litt/dra et annet sted en gang innimellom så du får en pause fra det av og til? Noen du kan overnatte hos en helg f.eks. Men nå vet jeg ikke om de jobber i helgene akkurat. Du kan leie deg en hytte noen dager hvis økonomien tillater det. Ellers vil jeg anbefale å ta deg en tur ut på formiddagene, men du skriver jo at det er vanskelig for deg... Det som hjelper mot støy i tillegg til ørepropper/hørselvern etc er å ha på noe som støyer inne hos deg selv, men da noe du orker å høre på. Det demper lyden fra dem.

Anonymkode: 0fd8a...73b

1 time siden, cathlin skrev:

Jeg satte de på en gang da jeg gikk gjennom en flyplass med mengder av mennesker.  Det var befriende og jeg var plutselig mer våken og tilstedet uten all støyen. 

Det har faktisk en utrolig effekt, jeg skulle kjøpt for flere år siden! 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har endret rutinene, men får jo ikke lett sove 3-4 timer før vanlig leggetid selv med sovetabletter, i tillegg er man redd for å ikke få sove p.g.a av att man vet at kl.7 starter borringen.
Skjønner at folk må pusse opp en gang i blant, men når 3-4 leiligheter totalrenoveres i løpet av ett par år så begynner det å tære på.
Så vidt jeg kan skjønne så må jeg anskaffe formstøpte ørepropper som kan blokke ut al lyd. For håpe det kan bli en løsning.

Nei, det er sant. Er ikke lett å legge seg tidligere enn man pleier. Men du trenger vel ikke være redd for å ikke få sove? Det er vel ikke så farlig å være litt trøtt en dag. Men dersom du blir vekket hver dag i 7-8 tiden og dette har pågått i flere måneder, og du fortsatt ikke klarer legge deg tidlig nok, da trenger du kanskje ikke mer søvn enn du får nå? Hvis du stort sett bare er inne i leiligheten din, er det vel begrenset hva du bruker av energi. Jeg tror det henger sammen med hvor mye søvn man trenger.

Jeg tror ikke støydempende headset vil hjelpe deg i dette tilfellet. De er konstruert slik at de fanger opp lyden og lager en negativ lyd som utligner den andre lyden. Men plutselige lyder vil du fortsatt høre. Tror nok hørselvern er bedre i ditt tilfelle. Det er forskjell på hvor mye lyd de stenger ute, så da gjelder det bare å finne de som stenger ute mest, både høye og lave frekvenser.

Jeg kjøpte meg øretelefoner jeg brukte til å se tv/høre med der jeg bodde tidligere pga en nabo som spilte på trommer både titt og ofte og funket fint. Bruker de av og til nå om naboer bruker maskiner noe som heldigvis ikke er så ofte. Lyden fra øretelefonene gjør at borelyder og maskiner omtrent ikke er hørbare. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...