Gå til innhold

På en skala fra 0 til 10, hvor meningsfullt opplever du livet ditt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På en skala fra 0 til 10, hvor meningsfullt opplever du livet ditt?

Anonymkode: 6cf74...75d

Akkurat nå - jeg skal hente jentungen på fredag og i dag har jeg kjøpt meg noe nytt og flott til hobbyen min, stingene etter et lite inngrep har omsider løsnet og hullet etter at jeg trakk en visdomstann har lukket seg - så står livet til en tier! :D 

Annonse

AnonymBruker

Kanskje en 2r. Jeg lever for de små ting. Er drittlei angst og tvangstanker, og jævla katastrofescenarioer. Får jeg noen timer pause fra det er det bedre, men gjennomsnittlig 2.

Anonymkode: a3e10...034

Livet er egentlig ikke meningsfullt i det hele tatt. Jeg har ikke noe spesielt forhold til livet. Det spiller ingen rolle om jeg er levende eller død (sånn bortsett fra for hundene mine). Men jeg er her, så jeg kan likegodt forsøke å gjøre det så bra som jeg får til. Det er litt opp og ned hva jeg får til.

Gjest Gargamel

Det blir kanskje en 7er, uten at jeg legger noe negativt i det. Jeg er ikke akkurat Martin Luther King jr eller Greta Thunberg med en stor misjon og mening med livet. Mye av det jeg gjør er for at jeg selv og mine nærmeste skal ha det best mulig den tiden vi er her. Jeg unner andre også å ha det bra med god samvittighet.

I motsetning til mange på DOL tenker jeg ikke mye på om jeg har "verdi" eller "fortjener å ha det bra".

Annonse

Logisk sett har ikke livet noen mening. Det har oppstått tilfeldig og vil på et tidspunkt være borte. Når det er borte, er det akkurat som det aldri har vært. Men du spør etter opplevd mening, og jeg opplever at livet gir mening. Først og fremst opplever jeg mening ved å ta vare på og hjelpe andre, både mine barn og nærmeste og gjennom jobben. Andre aktiviteter som gjør meg glad, som å vandre i fjellet i timevis eller være på en bra konsert, opplever jeg ikke som mer meningsfylte enn å se på tv, surfe på mobilen eller se maling tørke - jeg bare liker de førstnevnte bedre og opplever at jeg har større utbytte av dem. Jeg ser noen tolker spørsmålet som mening = "lykke". For meg er dette to ulike størrelser som for all del kan henge nøye sammen. Men for meg vil alltid svaret være at livet i bunn og grunn er meningsløst i den store sammenhengen, kan oppleves å gi mening i den lille sammenhengen (i betydningene at vi betyr noe for noen eller enkelt og greit at noe føles meningsfylt) og at min følelse av lykke er uavhengig av forannevnte. 

Jeg opplever at livet gir veldig mye mening når jeg klarer å være helt til stede i det. Jeg får tilbake det jeg gir, så det hviler et stort ansvar på meg selv for å ha det godt. Det er ikke andres jobb å gjøre livet mitt meningsfullt, men jeg kan la dem få en viktig plass i det og jeg har mine interesser som holder hjernen og hjertet i gang. Det er bra, det er sånn det skal være. Jeg trenger ingen stor overordnet mening med livet for å ha det godt. Jeg driter egentlig i alt det der og nyter heller mitt eget lille øyeblikk i tiden.

stjernestøv
På 4.3.2020 den 22.06, Lillemus skrev:

Akkurat nå - jeg skal hente jentungen på fredag og i dag har jeg kjøpt meg noe nytt og flott til hobbyen min, stingene etter et lite inngrep har omsider løsnet og hullet etter at jeg trakk en visdomstann har lukket seg - så står livet til en tier! :D 

Fikk du sting der du trakk tanna? Da grodde det veldig fort her :) 

44 minutter siden, stjernestøv skrev:

Fikk du sting der du trakk tanna? Da grodde det veldig fort her :) 

Nei, stingene satt et annet sted. Visdomstanna ble bare jekket ut og jeg trengte verken sting eller smertestillende utover de to dosene bedøvelse jeg fikk først. 

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Nei, stingene satt et annet sted. Visdomstanna ble bare jekket ut og jeg trengte verken sting eller smertestillende utover de to dosene bedøvelse jeg fikk først. 

Ok. Var nå godt det grodde fint av seg selv da,og bra du slapp betennelse :) 

Jeg har påtatt meg altfor mye det siste året og det har ført til at jeg har løpt fra den ene avtalen til den andre og jeg har så vidt fått tid til meg selv. Når jeg får mareritt av at jeg ikke rekker å gjøre det jeg har sagt ja til, går det for langt. Jeg savner stunder som den jeg har nå, å sitte med PC-en, å ta det med ro, og gjøre som jeg selv vil, men da hviler hele tiden en dårlig samvittighet over meg fordi jeg burde ha gjort noe annet. Jeg jobber for tiden med å redusere organisasjonsverv for å frigjøre mer tid til meg selv.

Men jeg har det veldig bra og trives, bortsett fra at jeg har litt for mye å gjøre og litt for liten tid til meg selv, men jeg setter en 9-er som er på grensen til en 10-er, for jeg har et veldig meningsfullt liv og gjør ting som betyr mye og engasjerer meg :)

Endret av Eva Sofie
påskelilje
På 4.3.2020 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Sånn ytre sett vil nok folk si 9. Min opplevelse er rundt 2. 

Anonymkode: c47f8...e6f

Hva er det som gjør at du opplever dårlig livskvalitet? Høres ille ut å kjenne seg på en toer, dersom du egentlig kanskje kunne ha kjent deg som en 8-9'er?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...