Gå til innhold

Er psykose enten eller?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg har vært psykotisk så har det handlet om vrangforestillinger om forfølgelse eller at jeg har sett demoner. Ut over det har jeg utad virket normal. Bortsett fra da jeg klatret på toppen av en gravemaskin fordi fargen til maskinen matchet fargen på kjolen min, noe jeg tok som et tegn. Jeg har aldri trodd jeg var noe annet enn det jeg var. Meg selv. 

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke enten eller. 

Ok. Men som Glitter skriver ovenfor så skriver han at han utad virket normal, kan man være klin psykotisk og utad virke normal? Kan man være psykotisk og utad virke normal? Er usammenhengende tale osv kun tilstede ved schizofrene psykoser eller er det tilstede ved vanloge psykoser også?

Anonymkode: 33204...79f

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke enten eller. 

Ok. Men som Glitter skriver ovenfor så skriver han at han utad virket normal, kan man være klin psykotisk og utad virke normal? Kan man være psykotisk og utad virke normal? Er usammenhengende tale osv kun tilstede ved schizofrene psykoser eller er det tilstede ved vanloge psykoser også?

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fremstå normalt på de aller fleste måter, men likevel tro man er Jesus. Ofte er det misjoneringen og besettelsen som blir "synlig", gjerne i kombinasjon med en etterhvert sviktende hygiene

Annonse

46 minutter siden, kupton skrev:

For de som starter på null og vil lære seg en del om et svært vanskelig emne, anbefaler jeg å låne en lærebok i psykiatri på biblioteket.

Jeg vil anbefale boka "lærebok i psykiatri" av Ulrik Fredrik Malt m.fl., og om en ønsker å  lese mer om f.eks vrangforestillinger, så kan jeg anbefale boka "Vrangforestillinger" av Alv A. Dahl. Anbefalingen min er på at jeg personlig har lest de bøkene og tykte det oppklarte mye, og ikke på noe faglig perspektiv.

Endret av J.R.
AnonymBruker

Jeg opplever ekstremt skremmende bilder som trenger seg inn i hodet mitt. Jeg føler at de er ute etter å ødelegge meg og verden rundt meg oppleves rar. Jeg veksler mellom å være i den ekle forestillingen og i nuet. Er det psykose? Jeg fungerer ellers greit, men aner ikke hvordan jeg skal greie å klamre meg til her og nå.

Anonymkode: f6d45...a5c

Gjest Fastnick
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever ekstremt skremmende bilder som trenger seg inn i hodet mitt. Jeg føler at de er ute etter å ødelegge meg og verden rundt meg oppleves rar. Jeg veksler mellom å være i den ekle forestillingen og i nuet. Er det psykose? Jeg fungerer ellers greit, men aner ikke hvordan jeg skal greie å klamre meg til her og nå.

Anonymkode: f6d45...a5c

Kan jo være grensepsykose? Kanskje en tur til fastlegen vil hjelpe deg med å få en avklaring på det? Hvis du allerede har behandlere, f.eks på DPS, så kan du jo ta det opp der. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...