Gå til innhold

Når psykotiske symptomer er psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man kan jo ha psykotiske symptomer uten å være psykotisk. Det er det jo forsåvidt mange som har... Så når er det man egentlig er faktisk psykotisk? Er det når psykosen blir så altoppslukende at du ikke klarer å fungere eller hva?

Anonymkode: c3164...8d1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453639-n%C3%A5r-psykotiske-symptomer-er-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ha psykotiske symptomer uten å være psykotisk. Det er det jo forsåvidt mange som har... Så når er det man egentlig er faktisk psykotisk?

Når sykdomsinnsikten går tapt. Altså når man ikke lenger forstår at hallusinasjonene ikke er virkelige, eller at man ikke forstår at ens vrangforestillinger mangler helt rot i virkeligheten.

Det er heller ikke mulig for andre å realitetsorientere deg, eller på annen måte få deg til å endre mening ved hjelp av fakta og logiske argumenter. 

AnonymBruker
7 minutter siden, Janus30 skrev:

Når sykdomsinnsikten går tapt. Altså når man ikke lenger forstår at hallusinasjonene ikke er virkelige, eller at man ikke forstår at ens vrangforestillinger mangler helt rot i virkeligheten.

Det er heller ikke mulig for andre å realitetsorientere deg, eller på annen måte få deg til å endre mening ved hjelp av fakta og logiske argumenter. 

Jeg visste ikke en gang at det gikk an å ha en vrangforestilling som man ikke tror på? Isåfall må jeg ha vært psykotisk i årevis..

Gjest Fastnick
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke en gang at det gikk an å ha en vrangforestilling som man ikke tror på? Isåfall må jeg ha vært psykotisk i årevis..

Kanskje jeg har misforstått Janus sitt innlegg, men jeg kan i alle fall ikke se at han skreiv noe om at det går an å ha en vrangforestilling man selv ikke tror på? 

Kan du utdype litt mer om hva du mener? 

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man være psykotisk og paranoid samtidig? Eller kan man bli psykotisk av å være paranoid?

Anonymkode: 50250...81d

Slik som jeg har forstått det, så KAN det å være paranoid være en del av en psykose. Samtidig så KAN en være paranoid uten å være psykotisk. For eksempel finnes det en PF som heter paranoid personlighetsforstyrrelse. Så har du paranoid i dagligtalen. Det blir paranoid fort brukt i mye større og videre grad enn i psykiatrien.

Mulig jeg har misforstått spm ditt her, da får du rette meg her.

AnonymBruker
5 minutter siden, J.R. skrev:

Slik som jeg har forstått det, så KAN det å være paranoid være en del av en psykose. Samtidig så KAN en være paranoid uten å være psykotisk. For eksempel finnes det en PF som heter paranoid personlighetsforstyrrelse. Så har du paranoid i dagligtalen. Det blir paranoid fort brukt i mye større og videre grad enn i psykiatrien.

Mulig jeg har misforstått spm ditt her, da får du rette meg her.

Du svarte på akkurat det jeg lurte på. Jeg prøver å forstå meg selv på best mulig måte og det er ikke snakk om bruk i daglitalen.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte på akkurat det jeg lurte på. Jeg prøver å forstå meg selv på best mulig måte og det er ikke snakk om bruk i daglitalen.

Om dette er noe som plager deg, så kan du søke hjelp (om du ikke allerede har gjort det). Fastlegen din vil vite om du skal henvises videre til spesialisthelsetjenesten

Endret av J.R.
AnonymBruker
28 minutter siden, J.R. skrev:

Om dette er noe som plager deg, så kan du søke hjelp (om du ikke allerede har gjort det). Fastlegen din vil vite om du skal henvises videre til spesialisthelsetjenesten

Det plager meg innimellom, men jeg orker ikke å snakke med fastlegen min om det for da må jeg til spesialisthelsetjenesten og det har jeg ikke overskudd til. Jeg prøver å finne ut av det selv og jeg er glad for at det er noen som svarer meg.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det plager meg innimellom, men jeg orker ikke å snakke med fastlegen min om det for da må jeg til spesialisthelsetjenesten og det har jeg ikke overskudd til. Jeg prøver å finne ut av det selv og jeg er glad for at det er noen som svarer meg.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig mtp overskudd og lignende. Men det er veldig lurt å involvere helsevesenet

Endret av J.R.
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ekte vrangforestilling tror en på. Så finnes det grensetilfeller - eksempel: En dame med velbehandlet, men kronisk psykoselidelse ringer meg og sier: "I dag når jeg var på butikken, følte jeg at alle snakket stygt om meg. Bør jeg øke medisinene?". Hun har såpass innsikt i sykdommen sin at hun vurderer om det hun føler ikke nødvendigvis trenger å være sant.

Så kan en kanskje si at de som har angst har vrangforestillinger som de ikke tror på. De tørr ikke gå i søsters bursdag, men de vet at det er få eller ingen holdepunkter for at folk blir alvorlig skadet i søsterbursdager.

Gjest Fastnick
2 timer siden, kupton skrev:

En ekte vrangforestilling tror en på. Så finnes det grensetilfeller - eksempel: En dame med velbehandlet, men kronisk psykoselidelse ringer meg og sier: "I dag når jeg var på butikken, følte jeg at alle snakket stygt om meg. Bør jeg øke medisinene?". Hun har såpass innsikt i sykdommen sin at hun vurderer om det hun føler ikke nødvendigvis trenger å være sant.

Så kan en kanskje si at de som har angst har vrangforestillinger som de ikke tror på. De tørr ikke gå i søsters bursdag, men de vet at det er få eller ingen holdepunkter for at folk blir alvorlig skadet i søsterbursdager.

Takk, da forstår i alle fall jeg litt bedre, selv om det ikke var meg du svarte. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...