Gå til innhold

Ville du ha reist? (Corona)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

jeg skal etter planen reise på weekendtur til et europeisk land som har ca. lik smitteutbredelse av corona som Norge. Usikker på om jeg skal gjennomføre reisen. Jobber i helsevesenet, noe som gjør meg ekstra i tvil.

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 7999f...a5e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453720-ville-du-ha-reist-corona/
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg skal etter planen reise på weekendtur til et europeisk land som har ca. lik smitteutbredelse av corona som Norge. Usikker på om jeg skal gjennomføre reisen. Jobber i helsevesenet, noe som gjør meg ekstra i tvil.

Hva ville du gjort?

Hvis det er en privat kosetur hadde jeg avlyst. Er det i regi av jobb hadde jeg spurt arbeidsgiver hva vedkommende ville at jeg skulle gjøre.

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Hvis det er en privat kosetur hadde jeg avlyst. Er det i regi av jobb hadde jeg spurt arbeidsgiver hva vedkommende ville at jeg skulle gjøre.

Takk for svar. Det er privat «kosetur». Litt kjedelig å avlyse siden turen er betalt, og det er for sent å få tilbake pengene. 
Jeg er ikke nervøs for å bli smittet selv, men har lite lyst til å bli sittende i karantene, eller (enda verre) bringe med meg smitte til pasientene. 

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er privat «kosetur». Litt kjedelig å avlyse siden turen er betalt, og det er for sent å få tilbake pengene. 
Jeg er ikke nervøs for å bli smittet selv, men har lite lyst til å bli sittende i karantene, eller (enda verre) bringe med meg smitte til pasientene. 

Sikker? Det er kommet endel endringer på dette i forbindelse med utbruddet. Jeg ville sjekket med byrået. Hadde forøvrig ikke reist selv.

Anonymkode: 3b703...42c

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker? Det er kommet endel endringer på dette i forbindelse med utbruddet. Jeg ville sjekket med byrået. Hadde forøvrig ikke reist selv.

Har ikke brukt noe byrå, men «snekret» turen selv, med bl.a AirBnB.

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva ville du gjort?

Jeg tror jeg hadde reist, men ikke holdt meg til de mest folkerike stedene.  Hadde spurt litt rundt (slik du gjør her).  Hva mener f.eks. de på arbeidsstedet ditt.

Anonymkode: 2a333...dd0

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva ville du gjort?

Jeg hadde ikke reist. Man risikerer å trekke mange med seg i ettervirkninger av en slik tur, for eksempel dersom smitteutbredelsen i det aktuelle landet raskt endrer seg. 

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Hva ville du gjort?

Jeg skal på reise til nær familie i utlandet i mai måned. Vet virkelig ikke om vi kommer oss dit på lang tid. Vi skal til et land som har langt færre smittede enn Norge. 

Anonymkode: 3d839...fb5

AnonymBruker

Jeg skal til et land som ikke har noen smittede i slutten av april.  Jeg har gledet meg i mange måneder og betalt turen for lengst.  Jeg regner fremdeles med å dra på den turen, men er forberedt på å ikke kunne.  Situasjonen har snudd i Kina.  De har stoppet utbruddet og jeg regner med at mye skjer de neste ukene.

påskelilje

Jeg ville ikke ha reist til utlandet nå. Var veldig heldig med at jeg var på utenlandsferie like før koronautbruddet, så lever på det. Skal til Danmark med jobben i juni, men aner ikke om det blir noe av. Vi skal imidlertid få besøk fra utlandet om ikke lenge hjemme hos oss. Er veldig i tvil på om vi skal ta i mot det besøket pga fare for smitte fra flyplasser og det landet de kommer fra, eller om de besøkende i det hele tatt bør komme hit pga faren for å bli smittet her i Norge, for deres del.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det slik at halvparten av befolkningen kommer til å få viruset om kort tid uansett ? Eller?  

Anonymkode: 3d839...fb5

Nei, det er ikke noe uansett. Alle tiltak går på å bremse smittespredningen. Det er to kritiske faktorer her: 1. Antall syke til enhver tid og 2. Antall fraværende/syke helsepersonell.  Da sier det seg selv at det å dra ut smittespredningen over lang tid er langt bedre enn om alle blir syke i løpet av en kort periode.

Det er mulig at halvparten blir smittet, men det er ikke likegyldig når. Hvis vi forsinker spredningen, vil også flere kunne bli vaksinert før smitten når dem.

Annonse

AnonymBruker

Jeg har mat og medisiner, holder meg mest hjemme, vasker hender, planlegger ingen ferie før dette har roet seg. Har bil, så må jeg noe så dropper jeg kollektivtransport. Har mel så jeg kan bake brød. Venner som jobber med eldre og syke avlyser avtaler med meg, og jeg avtaler heller ikke noe med andre nå. Vi har Internett og mobil. Bøker og Netflix. Nå må vi alle ta dette på alvor. 

Anonymkode: 210b7...88d

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke brukt noe byrå, men «snekret» turen selv, med bl.a AirBnB.

Om du drar utenlands må du ihvertfall være obs på at det ikke er sikkert du klarer komme deg hjem til landet.

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle synspunkter! Pga. utviklingen bare det siste døgnet, er jeg ikke lengre i tvil om at det å droppe turen er det rette. Ser at de fleste her er enige. 

Situasjonen her i Norge har snudd så dramatisk det siste døgnet at jeg ville ikke reist.  Jeg sa i går at jeg ville sannsynligvis ha reist, men ikke nå i kveld.  Jeg håper toppen er nådd.  Nå er nordmenn begynt å smitte hverandre så det er viktig å ikke bære med seg smitten til andre land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...