Gå til innhold

Hva slags tall bruker FHI om corona?

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-22-mill-kan-bli-smittet/72232634

Hvis jeg leser det rett mener de at 1% av de smittede vil ha behov for å innlegges, og at 0.25% vil trenge intensivbehandling. 

Er ikke dette riv ruskende galt? Har de gjort en kommafeil? Jeg skjønner at dødeligheten kan være mye lavere enn det som går fram av statistikken, men dette er så hinsides langt unna. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453727-hva-slags-tall-bruker-fhi-om-corona/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Når situasjonen nå har gått fra smitting fra utlandet til smitting i Norge,  er det mye vanskeligere å finne smittekilden og mye vanskeligere å begrense smitten. Så at en tredel av befolkningen vil bli smittet er vel et scenarium fhi må planlegge etter? Tror ikke det er kommafeil.

Det er påvist personer med smitte i lokalområdet der vi bor, trolig også på skolen til ene dattera. Gjennom skole,  jobb, håndball, treningssenter og kirke treffer vi veldig mange tett på i løpet av uka. Nå er det om å gjøre å bremse tempoet på spredningen. Jeg regner nå med at vi kommer til å bli smittet, selv om vi er nøye med hygienen.

Gjest Gargamel
48 minutter siden, påskelilje skrev:

Når situasjonen nå har gått fra smitting fra utlandet til smitting i Norge,  er det mye vanskeligere å finne smittekilden og mye vanskeligere å begrense smitten. Så at en tredel av befolkningen vil bli smittet er vel et scenarium fhi må planlegge etter? Tror ikke det er kommafeil.

Det er påvist personer med smitte i lokalområdet der vi bor, trolig også på skolen til ene dattera. Gjennom skole,  jobb, håndball, treningssenter og kirke treffer vi veldig mange tett på i løpet av uka. Nå er det om å gjøre å bremse tempoet på spredningen. Jeg regner nå med at vi kommer til å bli smittet, selv om vi er nøye med hygienen.

Jeg reagerer ikke på tallet 2.2 millioner smittede.

Jeg reagerer på at de anslår at kun 1% blir innlagt og at bare 0.25% av de smittede trenger intensivbehandling. Det ligner ikke på noen andre tall jeg har sett. Selv om jeg er optimistisk anlagt selv synes jeg det blir i overkant. 

påskelilje
23 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg reagerer ikke på tallet 2.2 millioner smittede.

Jeg reagerer på at de anslår at kun 1% blir innlagt og at bare 0.25% av de smittede trenger intensivbehandling. Det ligner ikke på noen andre tall jeg har sett. Selv om jeg er optimistisk anlagt selv synes jeg det blir i overkant. 

Du sier noe...

Altså - 2,2 millioner smittet (41 % av befolkningen 😮) - Dette tallet er jo høyst usikkert. En vet jo per i dag ikke noe om hvor mange som er smittet i Italia, men det er jo grunn til å tro at smitten spredte seg godt før det ble fullt fokus på den, så det er godt mulig at dette er reelt.

Av disse anslås 1/3 å bli syke - 733.000. Dette tallet er jo også usikkert, for per i dag er det jo kun de som har symptomer som blir testet (og bare de som har størst grunn til å tro at de har blitt smittet av korona)

Av disse 733.000 anslår de at 22.000 vil bli innlagt på sykehus. Altså 3 % av de som blir syke. Her er jeg enig med deg i at det høres litt lite ut, særlig når en hører hvor stort press det er på italienske sykehus nå. Men de er jo over 10 ganger flere der enn i Norge (aner ikke hvordan sykehuskapasiteten er ift folketall, men jeg hørte at befolkningen der er eldre, altså færre unge i populasjonen).

Av disse 22.000 anslås det at 5.500 vil kunne trenge intensivbehandling.

Alle disse tallene er basert på modeller om smitte og det vi vet om sykdommen per i dag, for hele det kommende året. De tror altså ikke at alle disse blir syke på for eksempel 3 mnd.

Det er jo stor usikkerhet her. Jeg tror ikke det er noen kommafeil, men at kun 3 % av de som får små eller store symptomer må på sykehus, høres litt lite ut. Men - hvordan er det med vanlig influensa? Det er vel ikke så vanlig å bli innlagt på sykehus med det? Det er vel heller ettersykdommer, som lungebetennelse som kan gi store konsekvenser for de som er i risikogrupper og som har dårlig immunforsvar?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...