Gå til innhold

Har kina stanset viruset, eller lyver de ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kina hevder f.eks at i Jiangxi har det vært 935 corona tilfeller, 1 døde, og kun 2 er nå syke så snart er regionen corona fri (angivelig) tross stort utbrudd

Hvis det er sant hva gjorde de, stengte de ned alle områder med smitte ikke bare wuhan ? Anuhi 990 fikk corona, 6 døde resten friske 0 corona nå...

Er dette troverdige tall, eller lyver de for verden ?

Kjør debatt !

Anonymkode: ea042...fd5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453731-har-kina-stanset-viruset-eller-lyver-de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg tror på at de i hovedsak har stanset viruset, men stoler ikke på at tallene er helt korrekte.

Uten tiltak vil hver smittet smitte 2.6 andre. Hvis man klarer å bringe det tallet under 1 vil sykdommen gradvis dø ut.

Her er det et "morsomt" matematisk paradoks: Hvis man starter med 1 smittet, og sykdommen i gjennomsnitt smitter 0.9 andre, vil det mest sannsynlige utfallet være at 10 personer får sykdommen før den dør ut av seg selv. Altså vil man fortsette å få nye smittede en stund selv om sykdommen er i ferd med å dø ut. (Det er lett å tenke at når en person indirekte fører til 9 andre bli smittede, så vil det vokse i det uendelige, men det er altså feil)

Det er troverdig for meg at tiltakene i Kina har brakt tallet under 1 og jeg er spent på å se om det skjer i Norge også. Uansett vil tallet stige før det synker, så vi kan ikke evaluere før det har gått en stund.

Drømmeautomat

Enig med Gargamel, tror ikke de bevisst skjuler tall i særlig grad. Veldig få land har testkapasitet til å teste alle som kan ha viruset eller sample befolkningen tilfeldig (Sør Korea har testa veldig mange).

Jeg var kritisk til hvordan Kina håndterte dette i januar, men må nå innse at de har takla dette bedre enn de fleste andre land. Det landet som lyver heftigst til innbyggerne og verden om covid-19 nå er USA.

AnonymBruker

Er svært positivt dersom Kina har stanset viruset. Det betyr at med deres tiltak så kan resten av verden stanse det også. 

Dersom Norge klarer å stanse det så må vi huske på at de andre landene kan ha smitte som dras inn igjen i Norge. Men får håpe alle land gjør gode tiltak som får slutt på viruset eller gjør det til et minimum.  

Anonymkode: 2c727...54c

Annonse

På 11.3.2020 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Kina hevder f.eks at i Jiangxi har det vært 935 corona tilfeller, 1 døde, og kun 2 er nå syke så snart er regionen corona fri (angivelig) tross stort utbrudd

Hvis det er sant hva gjorde de, stengte de ned alle områder med smitte ikke bare wuhan ? Anuhi 990 fikk corona, 6 døde resten friske 0 corona nå...

Er dette troverdige tall, eller lyver de for verden ?

Kjør debatt !

Anonymkode: ea042...fd5

Ikke godt å si, men også Sør-Korea melder om god nedgang nå så jeg velger å tro at om ikke tallene er helt korrekte så er det på tilbakegang der borte. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...