Gå til innhold

Kan Norge gå tom for medisiner pga Korona Kupton?

Anbefalte innlegg

Ja dere kjenner til virkeligheten våres med korona som herjer nå. Jeg bruker medisiner daglig for psykiske lidelser. Og nå fikk jeg en tanke om at tenk hvis det skjer at all virksomheten i landene som produserer medisinene våre skal stenges. At Norge og mange andre land ikke får medisiner som mange mennesker er avhengige av daglig skal skje. Vil dette skje Kupton? 

Fortsetter under...

Jeg mener at det er svært liten sannsynlighet for at Norge kan gå tom for psykofarmaka. Vi har sett at vi kan gå tomme for enkelte typer i enkelte doser. Det er selvsagt ubehagelig, men en kommer rundt det ved å finne kombinasjoner av andre styrker eller i verste fall bruke en medisin som ligner svært på den en egentlig bruker. F.eks. kan ulike SSRI erstattes av et annet SSRI for en periode uten at det har store konsekvenser for behandlingen.

Det høres fint ut Kupton. Men det som bekymrer meg mest egentlig er hvis det går tomt for Efexor. Hva slags medisin er nært beslektet av den? Hvis det går litt over et døgn etter jeg har tatt en tablett så merker jeg jo ubehag i hodet, helt til jeg tar tabletten igjen. 

Hva med smertestillende? Selv bruker jeg fast OxyContin og tilbys ofte Reltebon om dagen, noe som er uproblematisk for min del, men merker også at flere apoteker er tomme for Ketorax når jeg forsøker å hente ut det. Er det fare for at det kan bli mangel på dette? For min del ville det være katastrofe, men det finnes muligens preparater som kan erstatte OxyCotin og Ketorax, selv om Ketorax er mest effektivt mot blærespasmer.

Alle bedrifter prøver å maksimalisere fortjenesten sin. Dette gjelder dessverre også apotek. Lagerhold er en utgift. Særlig stor vil den være hvis varene går ut på dato før de får solgt dem. Ketorax er ikke noe som selges daglig på alle apotek, og derfor er lagerholdet minimalt.

Dersom du har et fast, forutsigbart forbruk av disse medisinene, kan du ta kontakt med et fast apotek og få disse til å ta inn disse medisinene med faste mellomrom (3 mnd antar jeg).

Jeg har en pårørende som bruker en "sjelden" og dyr medisin. Det er ikke slikt apotekene ligger inne med. Jeg har opprettet et abonnement på Apotek 1. De bestiller og gjør klar medisiner hver tredje måned. Så får jeg en SMS når det er klart for henting. Anbefales for deg også :-)

26 minutter siden, cappella33 skrev:

Det høres fint ut Kupton. Men det som bekymrer meg mest egentlig er hvis det går tomt for Efexor. Hva slags medisin er nært beslektet av den? Hvis det går litt over et døgn etter jeg har tatt en tablett så merker jeg jo ubehag i hodet, helt til jeg tar tabletten igjen. 

Efexor er et SNRI. Den har svært kort halveringstid, og derfor kommer "seponeringssymptomer raskt. Disse skyldes serotoninpåvirkningen og ethvert SSRI vil fjerne disse ubehagene.

Cymbalta/duloksetin er også et SNRI og vil være det beste alternativet til Efexor.

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Alle bedrifter prøver å maksimalisere fortjenesten sin. Dette gjelder dessverre også apotek. Lagerhold er en utgift. Særlig stor vil den være hvis varene går ut på dato før de får solgt dem. Ketorax er ikke noe som selges daglig på alle apotek, og derfor er lagerholdet minimalt.

Dersom du har et fast, forutsigbart forbruk av disse medisinene, kan du ta kontakt med et fast apotek og få disse til å ta inn disse medisinene med faste mellomrom (3 mnd antar jeg).

Jeg har en pårørende som bruker en "sjelden" og dyr medisin. Det er ikke slikt apotekene ligger inne med. Jeg har opprettet et abonnement på Apotek 1. De bestiller og gjør klar medisiner hver tredje måned. Så får jeg en SMS når det er klart for henting. Anbefales for deg også :-)

Jeg bruker medikament som apotekene ikke har på lager. Jeg har avtale med mitt faste apotek at det alltid er inne den mengden jeg henter, dvs at når jeg henter ut, så blir det automatisk bestilt inn nytt. Dermed skaper det ikke problem dersom dosen blir økt i en periode. 

Dette gjør apoteket faktisk med 3 typer jeg bruker, både A og C-preparater.

Så det finnes heldigvis muligheter 😃

1 time siden, kupton skrev:

Jeg får faktisk bare én og én resept utskrevet og jeg ber om ny hver gang, men regner med at det er et ønske fra legen om å følge med at forbruket på dosen er jevnt og ikke øker. Jeg har brukt samme dosering i 6 år nå uten å ha hatt behov for å øke og har fremdeles tilfredsstillende smertelindring. En grei nok ordning for meg selv om det innebærer mer jobb for både meg og legen.

Men et tips til alle her: Jeg pleier å ringe til apoteket på forhånd, jeg bruker et fast apotek, og ber de gjøre klar medisinene mine før jeg kommer for å hente de. Dette kan gjøres også over nettet i flere kjeder. Når du da kommer på apoteket, ligger medisinene klare, du får de i løpet av 20 sekunder og er ferdig ekspedert. Utrolig praktisk, for ellers kan du bli stående i både 5 og 10 minutter mens medisinene klargjøres og kontrolleres.

Andre kan også hente medisinene for deg. Da må de ha med et fullmaktskjema for å hente dine apotekvarer som er fylt ut og signert av deg samt at de må ha med din legitimasjon. Dette har min samboer gjort for meg flere ganger og det fungerer, men det kan være en fordel å informere apoteket om det på forhånd dersom du likevel snakker med de på telefon, men ikke nødvendig.

3 minutter siden, cappella33 skrev:

Men er det ikke problematisk å plutselig stanse på en type medisin og starte på en annen medisin uten stopp Kupton? Jeg aner ikke så derfor spør jeg. 

Det er i hvert fall langt mindre problematisk enn å bråslutte med en medisin uten å erstatte den med noe annet. Med dyktig rådgivning er det uproblematisk i de fleste tilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...