Gå til innhold

Egen Corona tråd, spm, hjelp og støtte.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte det kunne være lurt med en egen tråd her inn på psykiatriforumet så vi kan støtte hverandre etter beste evne og roe ned de av oss som sliter med økt angst og andre psykiske plager som ofte bli verre når man må leve i isolasjon, noe som sikkert kommer til å skje med mange av oss i de kommende månedene. Kan også være lurt å ta opp ting her først så vi ikke belaster diverse hjelpetelefoner etc. hvis det ikke er akutt .

Anonymkode: 48eb7...b31

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det kunne være lurt med en egen tråd her inn på psykiatriforumet så vi kan støtte hverandre etter beste evne og roe ned de av oss som sliter med økt angst og andre psykiske plager som ofte bli verre når man må leve i isolasjon, noe som sikkert kommer til å skje med mange av oss i de kommende månedene. Kan også være lurt å ta opp ting her først så vi ikke belaster diverse hjelpetelefoner etc. hvis det ikke er akutt .

Husk at det finnes mange hjelpegrupper på facebook også dersom du trenger hjelp med noe. Har sett flere "koronahjelp"-grupper i helgen tilknyttet ulike byer

Anonymkode: 041da...790

Jeg tror det lureste rådet nå er:

Har du tegn på en luftveisinfeksjon (feber, muskelsmerter/ubehag, uvelhet, hodepine, tungpust, tett nese, sår hals, vondt i brystet eller hoste), hold deg hjemme 14 dager uten kontakt med andre. 

Blir du så dårlig at du trenger akutt medisinsk behandling, ringer du lege.

Med mindre det er snakk om sykehusinnleggelse er det fint lite legen kan gjøre med en luftveisinfeksjon uansett. Sånn sett er det egentlig ikke så farlig om du har corona eller influensa, det eneste som betyr noe er at du ikke smitter andre eller blir alvorlig syk. 

Endret av ISW
AnonymBruker

Dersom du har lette luftveissymptomer, bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing. Dette er for å begrense bruk av testing og ressurser til fordel for alvorlig syke og sårbare grupper.

Hvis du får mer alvorlige symptomer, kan du ringe fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117.

Informer legen om du har vært i minst én av følgende situasjoner:

• Har vært i land som omfattes av karantenebestemmelsene de siste 14 dagene.
  • Har hatt nærkontakt med en person som er bekreftet syk med covid-19 i løpet av de siste 14 dagene.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/#hva-gjoer-du-hvis-du-mistenker-at-du-er-syk-med-det-nye-koronaviruset

Anonymkode: 041da...790

Gjest Fastnick

Disse tallene som f.eks VG lister opp hver dag med antall smittede vil vel miste sin verdi og troverdighet når bare de alvorligste syke heretter skal bli testet. Mørketallene vil jo være store, så disse listene kommer ikke til å si noe særlig om hvordan det egentlig står til her i landet. 

Eller tar jeg feil? Det skal sies at jeg ikke er noen matematiker (eller logiker), og derfor nok ikke skjønner meg så mye på dette her 😅 så fint om noen kan forklare. 

Gjest Fastnick

Annonse

AnonymBruker
43 minutter siden, Fastnick skrev:

Disse tallene som f.eks VG lister opp hver dag med antall smittede vil vel miste sin verdi og troverdighet når bare de alvorligste syke heretter skal bli testet. Mørketallene vil jo være store, så disse listene kommer ikke til å si noe særlig om hvordan det egentlig står til her i landet. 

Eller tar jeg feil? Det skal sies at jeg ikke er noen matematiker (eller logiker), og derfor nok ikke skjønner meg så mye på dette her 😅 så fint om noen kan forklare. 

Nei, listen med antall smittede er ganske ubrukelig m.t.p hvor mange som er smittet. Er veldig mange som har symptomer som er så svake at de ikke ville tenkt tanken på at de har Corona, i tillegg har vil alle de som nå ikke får testet seg.

På den positive siden betyr det at dødsraten vil være lavere enn oppgitt. Her i Norge er det ikke så mange dødsfall enda, men utifra det jeg har lest fra Kina så ligger den vel ett sted i mellom 6-10 av vanlig influensa, altså 0.6-1 prosent (men ikke ta disse som korrekte).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...