Gå til innhold

Slik kan karantenetiden påvirke deg psykisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
32 minutter siden, zerou skrev:

Ja, du verden. Det kan nok føre til livsvarige skader å være noen få uker hjemme med barna, partner, god mat, Internett, varmt vann og annen komfort. 

Seriøst, dagens pysete befolkning hadde aldri kommet seg gjennom flere år med okkupasjon, diktatur og rasjonering. 

Det er virkelig mye sannhet i det gamle munnhellet "Gode tider skaper svake mennesker". 

Anonymkode: 2c84d...c6c

AnonymBruker

Jeg ville rådet de fleste til å begrense å se på nyheter til ett minimum, alt media dekning både på NRK og i nettavisene skaper unødig redsel som igjen skaper angst. Forhold deg til de retningslinjer som er gitt og for guds skyld ikke se pandemi filmer på Netflix :). se heller på noe hyggelig. 

Anonymkode: 4b039...ea1

3 timer siden, zerou skrev:

Eller man kan velge å gjøre det beste ut av situasjonen man har havnet i - for har vi reelt sett noe valg? Jeg er selv i to ukers selvpålagt hjemmekarantene akkurat nå etter at jeg var i kontakt med en venninne som legen mener at trolig er smittet av coronaviruset og jeg tenker at to uker går egentlig ganske fort tross alt. I hvert fall når vi ser tilbake på tiden som har gått, så hører i stadig - "hvor har tiden blitt av?". Jeg tenker at jeg vil benytte meg av tiden til å få gjort en hel del jeg ikke får tid til å gjøre ellers, all den tid jeg selv holder meg frisk og rask selv, noe jeg selvsagt håper.

Jeg fant en fin artikkel på Dagbladet, riktignok en Pluss-artikkel som ligger bak betalingsmur, som heter "Familieliv i coronaens tid" hvor parterapeut Bjørg Mateasdatter kommer med gode råd til å holde husfreden og praktiske tips til i en familie for å holde ut dagene når man er i hjemmekarantene. Jeg kan jo selvsagt ikke sitere artikkelen pga. opphavsrettigheter, men jeg kan forsøke å kort oppsummere med egne ord.

• Sammenligne deg med de som kanskje har det verre enn deg. Du er hjemme og dette er tidsbegrenset. Du er ikke på sykehuset, men kan være hjemme hos deg selv.
  • Let etter en mening i det du gjør - det er et lite offer i den store sammenhengen. Det er bra for andre at du er i hjemmekarantene, for da kan viktige funksjoner i samfunnet som bl.a. helsevesenet opprettholdes og ikke bli overbelastes.
  • Skap mer mening for deg selv og ring noen. Vær noe for andre.
  • Let etter det gode. Du har det - strøm, mat, internett, TV, tak over hodet osv. Du har kanskje også brettspill. Ta det i bruk! Les bøker høyt for hverandre.
  • Er det noe du går glipp av som det er OK å gå glipp av? Forsøk å registrere det.
  • Takknemlighet er viktig og skaper positivitet. Forsøke å takke hverandre for det dere er og det dere gjør for hverandre. Sett ord på det som er bra.
  • Ikke klag og ikke anklag hverandre. Istedenfor kan du starte setninger med "jeg" istedenfor "du..." - da blir det bedre luft.
  • Rutiner og rammer er viktig. Innfør rutiner innen arbeid, måltider, lek, samvær og tid hver for dere hver dag. Sørg for at det er noe å glede seg til, f.eks. noe på TV, noe å spise e.l.
  • Ikke ha oppmerksomhet på corona konstant. Sett av en tidsbegrenset periode (f.eks. en halv time) et par ganger hver dag med dette fokuset for å oppdatere dere på nyheter og snakke om det som skjer.
  • Bestem praktiske gjøremål som rydding, renhold, matlaging og praktisk ansvar for barna. Ikke la den ene ta alt ansvar.
  • Er det noe du kan tenke deg å lære deg i denne perioden? Eller noe du kunne tenke deg å lære barna om du har ansvar for barn?
  • Kan du endelig få tid til noe som lenge har ventet på deg? F.eks. bildealbum, rydde i skapet, selvangivelsen, strikke, male lage mat fra bunnen av osv.
  • Ha fokus på fysisk aktivitet
  • Sørg for tilstrekkelig med nok søvn. Det holder humøret oppe og møte hverandre med positivitet.
  • Om du er i karantene alene, hold kontakt med andre over telefon/video og sosiale medier. Og skriv takknemlighetsbok.
  • Når karantenetiden er over har du blitt en erfaring rikere og du kan spørre: Hva har jeg lært av dette og hva kan jeg ta med meg videre? Kan jeg kanskje er det noe du vil endre på pga. erfaringene du har gjort deg etter dette.
  • Når karantenetiden er over har du blitt en erfaring rikere og du kan spørre: Hva har jeg lært av dette og hva kan jeg ta med meg videre? Kan jeg kanskje er det noe du vil endre på pga. erfaringene du har gjort deg etter dette.

Mange av de som sliter, sitter jo mye alene fra før av og nå blir det enda verre for disse.   Mange av disse har tidligere måttet stå i veldig vanskelige ting og nå kommer mer isolasjon og mindre hjelp på toppen av alt annet. Ja, vi må gjøre det beste ut av dette, men skjønner veldig godt at mange sliter ekstra nå. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...