Gå til innhold

Hypomani/mani på våren/sommeren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På gruppenivå er det slik du beskriver. Det er en topp for innleggelser pga mani i april og mai.

På individnivå er det slik at de fleste har sin egen årsrytme dvs at de oftest får hhv oppover og nedoversvingninger på samme tid av året. Husker godt et par pasienter jeg hadde. Begge hadde sine maniinnleggelser innenfor en bestemt uke på våren de gangene de var innlagt.

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Det er sånn for meg. Henger sammen med mer lys, tror jeg.

Samme her. Jeg blir mye lettere oppstemt når sola skinner til langt ut på kvelden enn på høst og vinter. Jeg må være svært påpasselig med å bruke solbriller på ettermiddagen og kvelden. Bare noen få minutter med sol i øynene på kveldstid er nok til at jeg ligger våken hele natten. 

Annonse

AnonymBruker

Alle blir jo gladere av sol og lysere tider. Jeg blir også mer oppstemt på våren, og jeg har IKKE bipolar!

Håper du ikke sykeligjør det selv mer enn du må og klarer å se forskjell på å være normalt mer glad og oppstemt og det å være manisk.

Anonymkode: 5e6bf...38e

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle blir jo gladere av sol og lysere tider. Jeg blir også mer oppstemt på våren, og jeg har IKKE bipolar!

Håper du ikke sykeligjør det selv mer enn du må og klarer å se forskjell på å være normalt mer glad og oppstemt og det å være manisk.

Det er en vesentlig forskjell på å være oppstemt og å være manisk.... En blir ikke innlagt når en er oppstemt. 

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva vanlig glad og oppstemt er. 

Og jeg vet at det ikke innebærer f.eks:

Våken i over 45 timer, og vil fortsatt ikke sove.
Hallusinasjoner.
Ekstremt pengeforbruk utenom det vanlige.
Begynner å leke med fremmede barn i skolegården (i skoletiden) selv om en er voksen.
Drar impulsivt til utlandet uten å fortelle det til noen, bare for å kjøpe et spesielt godteri.
+++++++

Og det innebærer heller ikke at legen skriver ut sterke medisiner til deg. Eller at politiet kjører det til sykehus, der du må være mot din vilje. 

Vær nå litt grei.

Anonymkode: fb5bf...a19

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet man noe om det er mer mani på vårparten i de landene som ligger nær ekvator og har tilnærmet like lange dager og netter året rundt?

Anonymkode: ce689...540

De er maniske og psykotiske hele året der nede. Skjønner ikke at noen tør å dra ned dit på ferie.

Anonymkode: 34fcd...94d

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet man noe om det er mer mani på vårparten i de landene som ligger nær ekvator og har tilnærmet like lange dager og netter året rundt?

Anonymkode: ce689...540

Tviler på det. Det høres sannsynlig ut at det er mer jevnt.

Anonymkode: fb5bf...a19

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...