Gå til innhold

Mine tanker går nå til dere med helseangst.

Anbefalte innlegg

Det må da være en utrolig utfordrende tid for dere? Får dere hjelp? Hvordan fungere psykiatrien nå i disse dager? Det har sikkert vært på nyhetene, men jeg har gått litt i Coronaoverload og raser kun gjennom Aftenposten hver morgen for å få med meg det viktigste. Orker ikke se på nyhetene.

Fortsetter under...

Ja, de med helseangst har jeg også gitt en tanke eller to til de siste dagene. Det må være ekstra utfordrende. Også for de som strever med OCD og tanker og trang til å måtte vaske hender mye når det er så økt fokus på det i samfunnet for øvrig. Dette er ment som omtanke og ikke "stakkars deg, så synd det er på deg". Ta det heller som en oppmuntring og støtte på veien til å mestre hverdagen så godt du kan om du er en av de som strever. Og om du er som meg, og ikke strever med det, så tror jeg at vi kan være glade for det.

Jeg tror dette også kan virke litt omvendt. Nå er jo de fleste småbekymret, så de med helseangst vil lettere få forståelse for sin bekymring. Og en del av de med OCD fremstår jo akkurat nå som de aller mest kompetente på unngåelse av smitte. All atferden som for to uker siden ville blitt betraktet som "skrullete" av omgivelsene, kan nå ikke like lett kritiseres. 

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Føler at jeg er en av de akkurat nå 😞

Men "ungene" din vel etter all sannsynlighet klare seg greit gjennom en infeksjon? Du har skrevet lite om infeksjoner hos den ene etter at immunsvikten ble oppdaget og medisiner gitt? De aller, aller fleste får jo uhyre lette infeksjoner. 

Annonse

Nicklusheletida
5 minutter siden, frosken skrev:

Men "ungene" din vel etter all sannsynlighet klare seg greit gjennom en infeksjon? Du har skrevet lite om infeksjoner hos den ene etter at immunsvikten ble oppdaget og medisiner gitt? De aller, aller fleste får jo uhyre lette infeksjoner. 

Nå har jeg ikke tenkt å brodere ut noe mer om dem 😊

Jeg er redd for alle i disse tider. 

Risikovurdering. Man må ta en del valg underveis og jeg er redd for å gjøre feil valg.

Sikkert ikke bare jeg som har det slik. Har det ikke like ille gjennom hele dagen, men merker at det tar på

Endret av Nicklusheletida
.
Nicklusheletida
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Risikovurdering. Man må ta en del valg underveis og jeg er redd for å gjøre feil valg.

Sikkert ikke bare jeg som har det slik. Har det ikke like ille gjennom hele dagen, men merker at det tar på

Men føler for å svare på det du spurte om.

Det var mange lungebetennelser og et par sykehusopphold før han fikk medisiner. Ingen lungebetennelse etter at han fikk medisiner. Det er nå 15 år siden. Det er jo en trøst 🙂

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Sikkert ikke bare jeg som har det slik. Har det ikke like ille gjennom hele dagen, men merker at det tar på.

Beklager hvis du syntes jeg skrev for mye. Ble litt overrasket over at du skrev du var så redd, men det er selvfølgelig lett for meg som akkurat nå har to boende med sannsynlig covid 19 - og som har lite symptomer. 

Retningslinjene er forresten utrolig inkonsistente når det gjelder reglene for folk som er forkjølet. Dersom du har testet positivt, så sa retningslinjene i alle fall tidligere i dag, at du vanligvis må holde deg hjemme i SYV dager etter at du er symptomfri. Dersom du derimot er forkjølet - og ikke blir testet - så skal du holde deg hjemme i EN dag etter at du er symptomfri. Og i det første tilfellet skal de du bor sammen med i hjemmekarantene, mens i det andre tilfellet kan de du bor sammen med leve som vanlig (dvs ikke karantene). 

Nicklusheletida
5 minutter siden, frosken skrev:

Beklager hvis du syntes jeg skrev for mye. Ble litt overrasket over at du skrev du var så redd, men det er selvfølgelig lett for meg som akkurat nå har to boende med sannsynlig covid 19 - og som har lite symptomer. 

Retningslinjene er forresten utrolig inkonsistente når det gjelder reglene for folk som er forkjølet. Dersom du har testet positivt, så sa retningslinjene i alle fall tidligere i dag, at du vanligvis må holde deg hjemme i SYV dager etter at du er symptomfri. Dersom du derimot er forkjølet - og ikke blir testet - så skal du holde deg hjemme i EN dag etter at du er symptomfri. Og i det første tilfellet skal de du bor sammen med i hjemmekarantene, mens i det andre tilfellet kan de du bor sammen med leve som vanlig (dvs ikke karantene). 

Ojsann, håper det går bra både med deg og de andre.

Reglene endres hele tiden og nå klarer ikke en gang jeg som stort sett  "støvsuger" nyhetene å følge med lenger.

Endret av Nicklusheletida
.
AnonymBruker

På dette tidspunkt tenker jeg de med smitteangst er en stor del av befolkningen. Tallene fra Italia kan jo skremme fanden på flatmark. De det virkelig er synd på er de som har fått dette, og må leve med usikkerheten noen dager evnt ett par uker.

Anonymkode: 23fbf...6b2

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper mesteparten av ressursene brukes på mennesker som faktisk er syke, ikke på de som tror de er det. 

Anonymkode: 13ae4...f4b

Skulle gjerne ha visst hva som ligger bak denne kommentaren. Mener du at det er hypokondere de med OCD som bruker opp ressursene i helsevesenet i dagens situasjon?. Ikke vær redd. Denne gruppen har like lav status som alltid og må tåle andres teorier og meninger om hvordan de sikkert tenker og føler. Svært mange mennesker mister jobbene sine, har økonomiske utfordringer osv. Der går mye ressurser. Nå får svært mange kjenne på kroppen hvordan det er å bli avhengig av økonomisk støtte fra det offentlige. Noe de med stor selvfølgelighet mener de skal ha. De ha gjerne selv gjort narr av «Navere»  tidligere. Avisene skriver at man kan regne med å ha corona hvis man har symptomer på influensa eller forkjølelse. Samtidig får man ikke sjekke seg , man kommer ikke i kontakt med helsevesenet og man hører skrekkhistorier om at man gjerne ikke vil få hjelp om man blir skikkelig syk. Ikke rart at noen blir litt redd. Man har allerede valgt ut grupper man skal bruke ressursene sine på. Så du kan ta det helt med ro. Det er ikke de som har angst og psykiske lidelser som blir prioritert i disse dager. Men at psykologer som nå har hjemmekontor fokuserer litt på denne angsten i samtaler med sine pasienter håper jeg folk kan akseptere. Faktisk lurt å bruke litt ressurser på akkurat det nå. 

Anonymkode: 8ba4d...2dd

En av Wilhelmsens advarsler til de som har helseangst er at de kan kaste bort deler av livet sitt på å bekymre seg for feil sykdom. Tenk deg om du hele livet har bekymret deg og hatt angst for kreft, og så dør du av hjerteinfarkt. Da er jo alle bekymringene bortkastet. Det kunne være interessant å vite hvor mange som har truffet med sin bekymring og gjennom årene virkelig har vært redd for korona?

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, kupton skrev:

En av Wilhelmsens advarsler til de som har helseangst er at de kan kaste bort deler av livet sitt på å bekymre seg for feil sykdom. Tenk deg om du hele livet har bekymret deg og hatt angst for kreft, og så dør du av hjerteinfarkt. Da er jo alle bekymringene bortkastet. Det kunne være interessant å vite hvor mange som har truffet med sin bekymring og gjennom årene virkelig har vært redd for korona?

Syns egentlig at kommentarene til Wilhelmsen noen ganger mangler empati og er med på å stigmatisere en gruppe som faktisk har en lidelse. Strør om seg med morsomme utsagn om denne gruppen og folk ler av de. Jeg har ikke helseangst men PTSD og OCD. De med OCD blir gjerne blant folk flest regnet i samme gruppen som de med helseangst og jeg har såå mange ganger blitt sitert Wilhelmsens utsagn. Angst er angst, depresjon og selvmordstanker er belastende uansett årsak. Bare at jeg må skamme meg over min angst. 

29 minutter siden, kupton skrev:

Interessant tanke. Selv liker jeg ikke tanken på å skulle dø av ALS, men jeg håper og tror at sannsynligheten for det er liten. Da tror jeg det er større sannsynlighet for å dø av kreft eller hjertesykdom. Overleve har ingen gjort hittil, men befolkningen blir eldre og eldre i dagens velferdssamfunn der tilgangen på medisiner og medisinsk utstyr heldigvis er godt.

AnonymBruker

Jeg hadde veldig mye helseangst tidligere.  Jeg gikk på timer hos den kjente hypokonderlegen. Jeg kjenner litt på angsten i disse dager, men langt fra så sterk som jeg hadde den. Jeg er mest bekymret for de i risikogruppen nå. 

Anonymkode: 86003...236

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns egentlig at kommentarene til Wilhelmsen noen ganger mangler empati og er med på å stigmatisere en gruppe som faktisk har en lidelse. Strør om seg med morsomme utsagn om denne gruppen og folk ler av de. Jeg har ikke helseangst men PTSD og OCD. De med OCD blir gjerne blant folk flest regnet i samme gruppen som de med helseangst og jeg har såå mange ganger blitt sitert Wilhelmsens utsagn. Angst er angst, depresjon og selvmordstanker er belastende uansett årsak. Bare at jeg må skamme meg over min angst. 

Jeg har vært på foredrag med Wilhelmsen og jeg satt igjen med samme inntrykk som deg. Men for all del, han har rett i mye av det han sier.

Har selv en terapeut som innimellom svarer meg på en sånn måte at jeg bare må le. Han får meg til å se at på enkelte områder tenker jeg helt feil (gamle innlærte mønstre), men han gjør det med mye empati. Så det kan være mye latter i timene hans, men jeg har heller aldri blitt lei meg eller fornærmet over hans måte å svare på.

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det er jo nesten ingen som har hørt om korona. Man kan ikke være redd for noe man ikke har hørt om. 

Anonymkode: a0ea6...961

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nesten ingen som har hørt om korona. Man kan ikke være redd for noe man ikke har hørt om. 

Anonymkode: a0ea6...961

Det er det som er problemet med helseangst. Plutselig dukker det opp en alvorlig sykdom som en ikke har hørt om og dermed ikke har kommet på å bekymre seg for. Wilhelmsen var ute for det samme selv. Han ble plutselig innlagt med en alvorlig sykdom han ikke hadde hørt om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...