Gå til innhold

Informasjon om korona - covid 19 - fra og med 18. mars

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
9 minutter siden, cilie skrev:

"– I Italia ser vi at av alle som er smittet ligger dødeligheten på syv prosent av alle smittede, det er et uhyggelig tall." 

Sier Mads Gilbert. Veldig sterke meninger og veldig slurvete med fakta.

15 minutter siden, Gargamel skrev:

"– I Italia ser vi at av alle som er smittet ligger dødeligheten på syv prosent av alle smittede, det er et uhyggelig tall." 

Sier Mads Gilbert. Veldig sterke meninger og veldig slurvete med fakta.

Jeg blir mer bekymret når flere og flere leger ber om strengere tiltak enn hva regjeringen iverksetter. Hvem kunne tro at vi skulle være her vi er nå. Helt uvirkelig. 

Gjest Gargamel
7 timer siden, cilie skrev:

Jeg blir mer bekymret når flere og flere leger ber om strengere tiltak enn hva regjeringen iverksetter. Hvem kunne tro at vi skulle være her vi er nå. Helt uvirkelig. 

Jeg er bekymret uansett.

Hvis det var så enkelt som å sette inn strengeste mulig tiltak så ville jeg vært helt med, men da måtte alle land vært med til viruset var helt utryddet. 

Hvis vi skulle lykkes med å stoppe smitten i Norge vil det umiddelbart starte om igjen med smitte fra andre land, straks vi letter på tiltakene. 

Jeg tror vi må:

* Forsinke og undertrykke smitten mest mulig, uten å rasere økonomien og demokratiet.

* Bruke tiden til å øke kapasiteten på sykehusene.

* Utvikle vaksine og medisiner. Det er den endelige løsningen.

Vi fikk mer tid enn Italia, så vi får bruke den godt. 

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg synes dette er interessant. 80%(!) av de døde er menn. Ingen under 30 år er døde.

Veldig bra nyhet for kvinner, dårlig nytt for meg.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/16/195657703/87-prosent-av-de-corona-dode-i-italia-er-over-70-ar-80-prosent-er-menn

1 time siden, Gargamel skrev:

Forsinke og undertrykke smitten mest mulig, uten å rasere økonomien og demokratiet.

Jeg må si jeg blir undrende når den nye kunnskapsministeren ikke kan utelukke at skoler og barnehager vil åpne om en uke. 

Nicklusheletida
15 timer siden, påskelilje skrev:

Vi burde jo teste mange flere i Norge, slik at en nettopp som du sier, får økt kunnskap om smitteraten til dette viruset. Jeg er blant dem som kan være smittet fordi jeg har en luftveisinfeksjon (begynte søndag), men siden jeg verken er veldig syk eller er helsepersonell, kan jeg ikke regne med å bli testet. 

Vet du noe om hvordan det er blitt gjort ved andre epidemier/pandemier, der en har fått en dødelighet på f.eks 1, 3, 10 eller 30 av de som er smittet. Hvor store mørketall er vanlig å ha?

Det er ikke så mye tvil her lenger. Samboeren har begynt å bli tungpustet. Da regner jeg med at symptomene jeg hadde var Corona. Jeg selv har ikke kjent meg tungpustet før i går da vi skulle gå en rask tur. Da kjente jeg plutselig at det satt noe tungt i brystet på meg, men kjenner det ikke når jeg sitter rolig. 

Nicklusheletida
39 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes dette er interessant. 80%(!) av de døde er menn. Ingen under 30 år er døde.

Veldig bra nyhet for kvinner, dårlig nytt for meg.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/16/195657703/87-prosent-av-de-corona-dode-i-italia-er-over-70-ar-80-prosent-er-menn

Jeg har hørt det samme før du lA ut denne linken. 

59 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ikke så mye tvil her lenger. Samboeren har begynt å bli tungpustet. Da regner jeg med at symptomene jeg hadde var Corona. Jeg selv har ikke kjent meg tungpustet før i går da vi skulle gå en rask tur. Da kjente jeg plutselig at det satt noe tungt i brystet på meg, men kjenner det ikke når jeg sitter rolig. 

Uff, god bedring🌸 

Nicklusheletida
6 minutter siden, cilie skrev:

Uff, god bedring🌸 

Takk, men hvis det bare blir med dette, er det ikke noe huff 🙂. Er mest spent på sambo. 60 år, høyt blodtrykk og astma., men heldigvis godt trent. 

påskelilje
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Håper det går like greit for samboeren som for deg.

Sønnen kommer til Norge i kveld! Det blir godt å få ham hjem ❤ Mannen min  kjører og henter ham - blir langt utpå natta før de er her, men det får heller være. Så blir det jo 14 dagers karantene på ham.

Annonse

33 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er det noen som vet hvor lang tid etter man har hatt corona, man kan regnes som smittefri og begynne å leve normalt igjen ?

Dersom du har forkjølelsessymptomer skal du holde seg hjemme til én dag etter at du har blitt frisk. 

https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon

Nicklusheletida
4 minutter siden, Kalevaala skrev:

Dersom du har forkjølelsessymptomer skal du holde seg hjemme til én dag etter at du har blitt frisk. 

Så ingen vet egentlig hvor lenge Corona er smittsomt ? 

Det er ikke forkjølelse jeg lurer på. 

48 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Så ingen vet egentlig hvor lenge Corona er smittsomt ? 

Jeg tolker dette (se under "Hjemmeisolasjon") som at man skal isolere seg 7 dager etter at man er helt frisk:

Jeg leste et eller annet sted at et typisk forløp var 3 -4 uker: Ganske lette symptomer som lett kan forveksles med noe annet, den første uka - mer tungpust og hoste i uke 2 - og i de to neste ukene blir de aller fleste bedre og symptomfrie, mens en liten andel blir veldig mye verre.

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Er det noen som vet hvor lang tid etter man har hatt corona, man kan regnes som smittefri og begynne å leve normalt igjen ? 

Hvis dere hadde testet positivt, så ville dere blitt pålagt isolasjon i 7 dager etter symptomfrihet. De som ikke er testet, er ikke pålagt å være hjemme mer enn en dag etter de føler seg friske.

påskelilje
28 minutter siden, frosken skrev:

Hvis dere hadde testet positivt, så ville dere blitt pålagt isolasjon i 7 dager etter symptomfrihet. De som ikke er testet, er ikke pålagt å være hjemme mer enn en dag etter de føler seg friske.

Ja, slik har jeg også forstått det. Men det er jo litt ulogisk...? Vil ikke smitten fortsette å spre seg da, hvis en er smittefarlig etter at en er uten symptomer?

Nicklusheletida
55 minutter siden, laban skrev:

Jeg tolker dette (se under "Hjemmeisolasjon") som at man skal isolere seg 7 dager etter at man er helt frisk:

Jeg leste et eller annet sted at et typisk forløp var 3 -4 uker: Ganske lette symptomer som lett kan forveksles med noe annet, den første uka - mer tungpust og hoste i uke 2 - og i de to neste ukene blir de aller fleste bedre og symptomfrie, mens en liten andel blir veldig mye verre.

Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...