Worrisome Plenty Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 10 minutter siden, Dorthe skrev: Kan du ikke søke om å få hjemmesykepleie? Det fikk jeg da jeg hadde tredjegradsforbrenning etter å ha mistet en kokende kopp vann i fanget. I starten kom de flere ganger om dagen for såret væsket noe voldsomt, men etterhvert ble det annenhver dag til det var grodd. Hun har jo luftveissymptomer. Da er kanskje ikke hjemmesykepleien med sine gamle syke pasienter det rette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 7 timer siden, Dorthe skrev: Kan du ikke søke om å få hjemmesykepleie? Det fikk jeg da jeg hadde tredjegradsforbrenning etter å ha mistet en kokende kopp vann i fanget. I starten kom de flere ganger om dagen for såret væsket noe voldsomt, men etterhvert ble det annenhver dag til det var grodd. Ja, jeg har allerede hjemmesykepleie som kommer med medisiner, så planen er at legevakten bare ber de om å komme oftere og at de skal komme og stelle såret fremover, men det er ikke ferdig behandlet av lege forstod jeg. En lege ville i hvert fall se på det etter at det hadde gått to dager. Senere skulle hjemmesykepleien ta over og deretter tilsyn av fastlegen eller legevakten. Tror jeg velger fastlegen for å unngå mye venting på legevakten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 12 timer siden, frosken skrev: Så sant du ikke har tydelig pollenallergi, så kan du ikke vite at symptomene dine _ikke_ skyldes corona. Du bør derfor ringe legevakten på forhånd og informere om at du er forkjølet. Jeg har nå tatt kontakt med legevakten og orienterte om forkjølelsessymptomer og at jeg har vært i kontakt med en som høyst sannsynlig er coronasmittet for 10-11 dager siden. Fikk beskjed om å henvende meg som normalt i skranken ved skadeavdelingen og de sa at jeg ville få utdelt munnbind. Skrevet i pannen: "Hold deg unna - smittefare!". Det er bra de tar slike forholdsregler i disse tider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 7 timer siden, Worrisome Plenty skrev: Hun har jo luftveissymptomer. Da er kanskje ikke hjemmesykepleien med sine gamle syke pasienter det rette? Det er sant at hjemmesykepleien er mye i kontakt med mennesker i risikogruppen, men jeg klarer ikke å stelle såret uten bistand. Samboeren min ser dårlig og kan heller ikke hjelpe meg. Vanskelig situasjon. Jeg lar det være opp til legevakten å bestemme. Mulig hjemmesykepleien kan iføre seg munnbind og de bruker selvsagt hansker og er nøyen med håndhygiene? Forkjølelsessymptomene er uendret fra i dag sammenlignet med i går. De virket verre med en gang jeg våknet kl. 6.30 i dag, men nå når jeg har vært våken en stund, er jeg bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Kloke og nyanserte betraktninger fra en som har peiling. Hentet fra Kjetil Rolness’ Facebook-side. KRs opprinnelige innlegg, som kommentaren refererer til, ligger dessverre bak betalingsmur hos Aftenposten. ——— E-post fra en lege som nå jobber med korona-pasienter. Anonymisert og gjengitt med tillatelse. Kloke og nyanserte betrakninger av offentlig interesse. "Kjære Rolness Takk for et usedvanlig balansert og godt innlegg i Aftenposten. Jeg er anestesilege ved _______ og jobber med disse pasientene på nært hold. Jeg tror mange av oss leger faktisk er like forvirret som deg. Problemet er den store usikkerheten i modellene vi bruker for å regne på smittespredning og dødelighet. Når man har en modell som innebærer eksponensiell vekst, vil små endringer i én variabel gjøre enorme utslag i effekt-estimatet. Hvis man antar at 1 syk person smitter 1,3 i gjennomsnitt, vil han i løpet av 6 uker smitte 5 personer. Men om man antar at han smitter 2 personer, vil han smitte 64. Det er ikke enkelt å avgjøre om han vil smitte 1,3 eller 2 personer i snitt. Potensialet for “luftsmitte” har også vært et stridstema i fagmiljøet. Smittevernoverlege Bjørg Andersen har advart mot at dette viruset sannsynligvis har et potensial for luftbåren smitte, men ble sterkt irettesatt av Henrik Vogt i Aftenposten. Vogt har ingen formell kompetanse på området, så jeg undrer meg over at han våget å være så kategorisk. Det kom en eksperimentell studie i New England Journal of Medicine i går, som viser at viruset er viabelt i over 3 timer i aerosol, og overlever inntil 72 timer på plast og metalloverflater. Virusets evne til å leve i disse små aerosolene gir nettopp viruset potensial for luftbåren smitte. Jeg bruker begrepet "luftbåren", nettopp fordi "luftsmitte" har en streng definisjon og ofte brukes feil i media. Det er videre vanskelig for folk flest å forstå forskjell på dråpesmitte og luftsmitte. (Luftsmitte = dråpe-nuclei/partikkelstørrelse < 5 μm, også tørre partikler, dråpesmitte >100μm.) Nye eksperimentelle data understøtter Andersens påstand om at luftbåren smitte kan være et problem. Det er mye usikkerhet, og derfor er det nyttig å lytte til fagfolk med lang erfaring, selvom man ikke liker de scenariene som blir opptegnet. Å henvise til såkalt kunnskapsbasert medisin, er meningsløst i denne sammenheng. Vi står overfor en ny trussel, og studiene kommer fortløpende. Jeg er helt enig med deg i din betraktning av Nyborg. Vi trenger nøkternt alvor, ikke spekulative katastrofe-scenarioer. Men den andre ytterligheten er også skadelig, nemlig kollegaer av meg som uten fagkompetanse i feltet kommer med sine egne såkalte rasjonelle og nøkterne analyser. De fremstår med stoisk ro og påtar seg en type helterolle. Washim Zahids uttalelser og spådommer om at Corona-krisen ville være over i mars, var uheldige og avslører manglende fagkompetanse. Vi trenger ikke disse kjendis-doktorene som uttaler seg om alt fra analsex til pandemier. Vi trenger dyktige fagfolk med formidlingsevne, slik som Richard Hatchett [leder viruskoalisjonen CEPI]. Hans fremlegging av problemet er helt fenomenal. Han anerkjenner virusets potensial for skade, men gir rom for usikkerhet hva gjelder mulige utfall. Alvoret kommer tydelig frem uten at han låser dette til helt bestemte utfall. Han er også helt åpen om usikkerheten. Han tar folk på alvor ved å gi dem informasjon, samtidig som han gir rom for analyse og fortolkning. Han sier stadig: “I don’t want to make any predictions, but the potensial for… etc.” Norske leger har en fremtoning som er mer slik at man må gi folk definitive svar. Folk blir undervurdert hva gjelder evnen til å håndtere usikkerhet. Jeg synes derfor det er viktig å formilde at viruset teoretisk har et potensial for luftsmitte, dermed kan folk gjøre kloke valg og forstår mulig gevinst av å holde avstand. Det er viktig at folk får informasjon om at det nå ligger dødssyke 40 åringer på respirator, som er friske fra før. Selv om de heldigvis ikke er mange. Så må vi også huske på at av de som blir kategorisert som "syke fra før", ofte bare har ganske ufarlige underliggende sykdommer slik som høyt blodtrykk og astma. Og det et er jo en fattig trøst. Det er en veldig liten del av befolkningen som er helt friske. Når dette er sagt, kan det være tilfeldig (clustring) som gjør at vi at vi nå har fått flere unge på respirator, og vi må ikke komme med en forhastet generalisering (de små talls lov). Men det er også tall fra USA nå som viser en yngre populasjon enn det man har sett i Italia og Kina, så det er bekymringsfullt. Ett annet fenomen er at når man oppgir gjennomsnittsalder så kan dette også være misvisende (særlig ved få observasjoner slik vi har i Norge nå) fordi en andel av de døde med veldig høy alder kan trekke gjennomsnittet så mye opp at det ikke blir en veldig god representasjon av populasjonen. Med høy gjennomsnittsalder så får man et intuitivt inntrykk av at unge mennesker ikke dør. (Derfor burde man oppgitt median-range også). Men de døde i Norge foreløpig er heldigvis gamle alle sammen. Disse innsiktene burde nedre folks virkelighetsoppfatning slik at de tar rasjonelle valg, og endrer adferd i tråd med den potensielle risikoen. Jeg traff akkurat på en gjeng med 10 joggere som løp i gruppe forbi meg, mens de pratet, lo og spyttet. Jeg tror de hadde handlet annerledes om de så på dette med et større og velbegrunnet alvor. Men jeg er helt enig med deg i at vi må ha en formidling som ikke skaper panikk. Videre er det et poeng som jeg synes burde kommet mer frem i media: Mange påpeker den store kostnaden som karantene og stengte grenser har for verdensøkonomien. Og de frykter at dette kan skade samfunnet mer enn pandemien. Men la oss tenke oss at vi ikke hadde slike tiltak eller mer liberale sådanne, hvordan tror vi at folk vil reagere når dødstallene stiger til 1000 talls slik som i Italia? Det ville vel åpenbart måtte påvirke økonomien på samme måte? Folk i Italia ville nok ikke bestilt flyreiser til feriedestinasjoner, møtt opp i store forsamlinger på teater og kino, eller dratt ut for å spise slik den rådende situasjonen er i landet nå? Jeg opplever mange nordmenn som redde også. Jeg tror mange ville unngått å gå på jobb eller sendt barna på skolen med økende dødstall på statistikken. Anonymkode: 091ad...ec6 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 12 timer siden, Worrisome Plenty skrev: Hun har jo luftveissymptomer. Da er kanskje ikke hjemmesykepleien med sine gamle syke pasienter det rette? Jeg fant dette om Helse- og Omsorgstjenester i hjemmet og smittevern på Folkehelseinstituttets nettside om hvordan de skal håndtere situasjonen nå i coronatidene: "Ansatte skal følge basale smittevernrutiner, eventuelt bruke beskyttelsesutstyr i tråd med det som tidligere er bestemt for den aktuelle pasienten. Generelt bør munnbind benyttes som beskyttelse mot luftveisagens." og: "I hjemmene til pasienter med symptomer på luftveisinfeksjoner med covid-19 skal: Brukt engangsbeskyttelsesutstyr kastes i lukket pose som restavfall. Avfall med luftveissekret eller andre kroppsvæsker lukkes godt og kastes i dobbel pose som restavfall. Ved bistand til vask av brukte tekstiler og sengetøy, legges dette rett i vaskemaskin og vaskes på minimum 60 grader. Ved bistand til rengjøring bør det utføres grundig rengjøring av overflater, slik som baderomservant, toalett, dørhåndtak og kjøkkenbenk. Vanlige renholdsmidler kan benyttes. For øvrig står det også en egen side om Tiltak i primærhelsetjenesten, også den på Folkehelseinstituttets nettside, hvor det står om munnbind, som jeg fikk opplyst om ved henvendelse til legevakten tidligere i dag. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 3 timer siden, Eva Sofie skrev: Jeg fant dette om Helse- og Omsorgstjenester i hjemmet og smittevern på Folkehelseinstituttets nettside om hvordan de skal håndtere situasjonen nå i coronatidene: "Ansatte skal følge basale smittevernrutiner, eventuelt bruke beskyttelsesutstyr i tråd med det som tidligere er bestemt for den aktuelle pasienten. Generelt bør munnbind benyttes som beskyttelse mot luftveisagens." og: "I hjemmene til pasienter med symptomer på luftveisinfeksjoner med covid-19 skal: Brukt engangsbeskyttelsesutstyr kastes i lukket pose som restavfall. Avfall med luftveissekret eller andre kroppsvæsker lukkes godt og kastes i dobbel pose som restavfall. Ved bistand til vask av brukte tekstiler og sengetøy, legges dette rett i vaskemaskin og vaskes på minimum 60 grader. Ved bistand til rengjøring bør det utføres grundig rengjøring av overflater, slik som baderomservant, toalett, dørhåndtak og kjøkkenbenk. Vanlige renholdsmidler kan benyttes. For øvrig står det også en egen side om Tiltak i primærhelsetjenesten, også den på Folkehelseinstituttets nettside, hvor det står om munnbind, som jeg fikk opplyst om ved henvendelse til legevakten tidligere i dag. Ett sted må du jo få hjelp. Jeg bare tenkte legevakten var "sikrere". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 5 timer siden, Worrisome Plenty skrev: Ett sted må du jo få hjelp. Jeg bare tenkte legevakten var "sikrere". Jo, og det er kanskje det de tenker. Jeg følges nå fremover opp av legevakten med jevnlige avtaler der som får kyndig veiledning av plastikkirurgen på sykehuset ved å oversende bilder. Jeg følte meg godt ivaretatt. Jeg satt på behandlingsbenken i tre timer i dag og de hadde kun avsatt ett eneste rom til behandling av pasienter me coronasmitte eller mistanke om coronasmitte. Siden min skade tok tre timer, ble det jo lang tid for de neste pasientene å vente. Jeg fikk høre at noen pasienter med små skader hadde valgt å dra hjem igjen. Jeg spurte hvorfor de hadde så få behandlingsrom tilgjengelig sammenlignet med 6-7 rom tidligere, og tidligere var det større pågang på legevakten fordi folk var mer aktive. Nå er mange hjemme og de beregner derfor mindre pågang og skader. En annen hovedgrunn var at de ikke ønsket å ha smitte på for mange rom på legevakten, men de var åpne om at en slik situasjon der de kun hadde ett behandlingsrom tilgjengelig kunne ikke fortsette i lengden. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 Rett før nyttår satt jeg å lurte på hva jeg kom til å bekymre meg for det neste året. Det skulle jeg ikke tenkt. Men men. Jeg regner med jeg ikke er så viktig att denne epidemien handler om meg...... Anonymkode: c0ca7...4af 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fastnick Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett før nyttår satt jeg å lurte på hva jeg kom til å bekymre meg for det neste året. Det skulle jeg ikke tenkt. Men men. Jeg regner med jeg ikke er så viktig att denne epidemien handler om meg...... Anonymkode: c0ca7...4af Det er ikke rart å bekymre seg for Corona-viruset og alt hva den medbringer av vanskeligheter i samfunnet. Det handler ikke om du er viktig nok til at dette handler om deg, det handler jo strengt tatt om oss alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 3 minutter siden, Fastnick skrev: Det er ikke rart å bekymre seg for Corona-viruset og alt hva den medbringer av vanskeligheter i samfunnet. Det handler ikke om du er viktig nok til at dette handler om deg, det handler jo strengt tatt om oss alle. Selvfølgelig handler det om alle. Jeg bare synes det var så rart, for jeg så for meg litt mindre bekymringsangst, så kom dette. Dette vet jeg jo selvfølgelig ikke bare gjelder meg. Det er folk som er mer i risikogruppene enn meg, så det var bare en ubetenksom kommentar fra meg. Det finnes folk som er helt fra seg nå. Noe sånt er jo nesten uhørt, og det kom så brått. Siste gangen var vel spanske syken. Og det er lenge siden. De eneste som ikke trenger bekymre seg er små barn, men de kan jo lure på hva som vil skje med besteforeldrene. Svineinfluensaen var bare en liten fotnote sammenlignet med dette. Anonymkode: c0ca7...4af 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/453863-informasjon-om-korona-covid-19-fra-og-med-18-mars/page/4/#findComment-3963324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.