Gå til innhold

Noen råd til hvordan man skal holde ut :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter med panikkagst, generell angst, dystemi etc. og vet ikke hvordan jeg skal holde ut dette hvis det skal vare over ett år etc. eller bare ett par måneder.

Har doblet dosen beroligende i samråd med legen, men angsten for at verden skal gå under overstyrer dette :(.

Noen som har beroligende ord eller råd å komme med?. Jeg prøver nå å ikke gå inn på nettaviser og kun se på dagsrevyen.
Tenkte det var en god ide å få med meg debatten for ett par dager siden, men det hjalp ikke :).

Anonymkode: 1a2ae...d21

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det var en god ide å få med meg debatten for ett par dager siden, men det hjalp ikke :).

Nei, akkurat det programmet hjalp ikke særlig mye mot angsten...

Det er fint at du prøver å styre unna det meste av nyheter, og bare konsentrerer deg om Dagsrevyen en gang om dagen. Tror det er en lur strategi. 

Jeg tror generelt at avledning er lurt. Prøve å ikke tenke på dette (bortsett fra denne ene gangen om dagen hvor du ser Dagsrevyen). Gå en tur ut i sola, ringe venner eller familie. Drive med hobbyer, se på Netflix, lese bøker. Ja, du vet sikkert selv hva du synes er ok å avlede deg med. Tror også at det er lurt å holde god og nær kontakt med fastlege og evt andre behandlere du måtte ha, i disse dager/tider. Du er ekstra sårbar når du sliter psykisk. 

Jeg for min del har heldigvis god oppfølging. Nå i dag var det nødvendig for meg å be om noe beroligende å ta ved behov. 

Vi må prøve å tenke positivt. Husk hva blant andre Erna sa forleden. Hun sa at dette vil gå over, og at vi snart igjen kan treffe hverandre på vanlig måte, være sosiale igjen og gi hverandre en klem. Denne vanskelige perioden vil gå over! (Fritt etter hukommelsen). :)

Gjest Gargamel
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med panikkagst, generell angst, dystemi etc. og vet ikke hvordan jeg skal holde ut dette hvis det skal vare over ett år etc. eller bare ett par måneder.

Har doblet dosen beroligende i samråd med legen, men angsten for at verden skal gå under overstyrer dette :(.

Noen som har beroligende ord eller råd å komme med?. Jeg prøver nå å ikke gå inn på nettaviser og kun se på dagsrevyen.

Ikke akkurat beroligende, men epidemier er normalen i historien og korona er langt fra den verste. Spanskesyken for 100 år siden var verre. Det var masse karantener, panikk og styr akkurat som nå, men så gikk det over.

For 200 år siden ville folk knapt lagt merke til korona. Kanskje presten hadde grunnet over at det var en hard vinter for de gamle, og noe flere begravelser enn i fjor. De hadde større bekymringer å tenke på.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lureste, tror jeg, er å kun forholde seg til FHI, dersom man får angst av dette. Media skriver så mye man hverken vil eller trenger å lese. Foreløpig er det også veldig liten sannsynlighet for å bli smittet og enda mindre sannsynlighet for å bli alvorlig syk. Ifølge FHI er 34583 personer testet. 4,5 % av disse har fått påvist korona. I begynnelsen ble mange testet, men kun dersom man hadde symptomer. Nå er det bare helsepersonell og alvorlig syke som blir testet. Blir man veldig syk, har man altså mest sannsynlig noe annet enn korona. Og siden det kun er helsepersonell og alvorlig syke som blir testet, er ikke tallet representativt for befolkningen. Ser man på hele befolkningen, har ca 0,25 promille fått påvist smitte. Det er selvfølgelig flere som har blitt smittet, men da har det vært milde tilfeller. Eller, milde nok til å ikke bli registrert ihvertfall. Av alle som har fått påvist korona, har 6,6 % blitt innlagt på sykehus. 0,4 % har dødd. Det vil altså si, mest sannsynlig blir du ikke smittet. Blir du smittet, blir du mest sannsynlig ikke alvorlig syk, blir du alvorlig syk, vil du mest sannsynlig overleve.

Verden går ikke under. Den har bare tatt en nødvendig pause. Verden har overlevd svartedauen,spanskesyken og to verdenskriger, selvfølgelig overlever verden dette også. Gå ut i sola. I sta så jeg en sommerfugl. Altfor tidlig, syns jeg. Men folk blir ofte glad av slike vårtegn. Alt der ute kommer til liv igjen. Kanskje du finner en hestehov 😊

AnonymBruker

Takker for fine svar :). Er så ufattelig sliten og nedbrutt. Etter å ha opparbeidet meg litt treningsrutiner ute så fikk jeg for en 5 ukers tid siden en virusinfeksjon som gjorde at jeg ikke måtte smitte andre, så kommer denne Corona driten og nå i tillegg fikk jeg en bakteriell infeksjon og må gå på antibiotika :(. Har vanligvis god helse, men er ikke akkurat optimal oppladning til dette her.

Måtte nesten le da jeg så at antibiotikaen jeg fikk kunne gi akutte lungesymptomer, tungpust, hoste etc. fikk han rask til å bytte til en annen :).

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte nesten le da jeg så at antibiotikaen jeg fikk kunne gi akutte lungesymptomer, tungpust, hoste etc.

Typisk. Som om man ikke klarer tenke på seg nok symptomer, så skal man få dem som bivirkninger i tillegg 😅 Godt du fikk byttet. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...