Gå til innhold

Er jeg en «helt» eller ofrer jeg familien min her?🙈

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en helsefagarbeider som er i ulønnet permisjon med babyen min. Far er for tiden permittert og vi har i tillegg en lillebror på 2 år.. Det var meningen jeg skulle være i permisjon fram til juni, men har meldt meg ledig til kommunen hvor jeg jobber i tilfelle personal nød. Det tok ikke lang tid før de tok kontakt. Så nå er jeg satt opp på 4 vakter neste uke.

Etter dette har jeg kun fått negative tilbakemeldinger fra familie og venner. Først om fremst fordi smitteomfanget er såpass uklart på dette tidspunktet. Vi vet jo ikke sikkert før om et par uker hvor mange som faktisk går rundt og er smittet uten at de vet det. Så nå vil jeg gå oppi kollegene mine og tett/intimt oppi pasienter som igjen har vært tett på kolleger, i en svært usikker tid.

Vi bruker håndsprit, hansker og munnbind innimellom, men ellers spares det på smitteutstyret. Ingen pasienter er foreløpig smittet.

Nå får jeg høre at jeg nærmest ofrer familien min for å gå på jobb fordi jeg vil bli langt mer smitteutsatt nå enn om jeg hadde fortsatt den solidariske karantenen hjemme. Det vil nå måtte gå enda lengre tid før besteforeldre for se barnebarn igjen fordi jeg kan være smittebærer som overføres på dem som igjen blir smittebærere osv osv.

Så nå lurer jeg på om det rett og slett ikke var et riktig valg jeg gjorde her. Det var godt ment...men føler jeg får negativ respons nesten uansett hva jeg velger på den ene eller andre måten😔

Hva tenker dere om dette? Gjør jeg det rette eller burde jeg holde meg hjemme?

Anonymkode: 0857d...255

Fortsetter under...

Jeg mener du gjør det rette.

Du har kompetanse som er stort behov for nå, du hever blikket ditt, ser at den er etterspurt og du vil bidra. 
Har du spurt disse som er uenige om de ikke ønsker å ha helsepersonell tilgjengelig om de skulle bli syke eller ha behov for hjelp/stell? For å sette det litt på spissen, slik at kanskje de også hever blikket litt?

All honnør fra meg! 

Du gjør det rette.  Jeg trodde ikke man hadde noe valg egentlig, at man blir innkalt fordi man trengs og unger får barnehageplass dersom man trenger det.  Men familien er jo selvsagt redde for sine egne, det er naturlig.

Annonse

På 19.3.2020 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Jeg er en helsefagarbeider som er i ulønnet permisjon med babyen min. Far er for tiden permittert og vi har i tillegg en lillebror på 2 år.

Hva tenker dere om dette? Gjør jeg det rette eller burde jeg holde meg hjemme?

Uenig med resten. Det er behov for alle at du er frisk både nå og senere. Jeg skjønner godt at de rundt deg er skeptiske, og med spedbarn og en toåring ville jeg ikke selv valgt som deg, nå. Du trengs hjemme nå, samtidig har du egen vilje. Oppsummert: Velg selv. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
2 timer siden, Kayia skrev:

Uenig med resten. Det er behov for alle at du er frisk både nå og senere. Jeg skjønner godt at de rundt deg er skeptiske, og med spedbarn og en toåring ville jeg ikke selv valgt som deg, nå. Du trengs hjemme nå, samtidig har du egen vilje. Oppsummert: Velg selv. 

Tror du ikke faren klarer å ivareta barna?

Anonymkode: 49a0a...811

AnonymBruker
20 timer siden, Kayia skrev:

Takk for ditt synspunkt. Etter første vakt, ble jeg faktisk enda mer usikker igjen her. Smittevern tiltakene var elendige og det var rett og slett litt skremmende. Kjenner jeg ikke vil være en del av dette. Tar vaktene jeg er satt opp på nå, men trekker meg litt tilbake til de ‘skjerper seg. Skjønte på kollegaer at de fleste tenkte likt meg i starten om dette...men så bare sklir det ut og ingen tenker på det mer. Kort fortalt, ingen pasienter eller ansatte er enda smittet og alt personalet oppfører seg som før..Ferdes ute før de kommer på jobb, jobber tett sammen og intimt overfor svake pasienter i den største risikogruppen. Dette må jo bare gå galt.

AnonymBruker

Skjønner så godt situasjonen du er i

Jeg mener du gjør rett

Jeg er litt i samme situasjon selv. Jeg er uføretrygdet men har helseutdanning og vil så klart ikke pga sykdommen min klare å yte 100 prosent i lang tid men jeg vil garantert kunne bidra en god del hvis jeg fokuserer på å jobbe og bare hvile hjemme etterpå

De rundt meg er negative, så klart redde for meg. De mener jeg er tryggere hjemme. Mine voksne barn støtter meg dog

Jeg prøver å få folk til å forstå at jeg vet at jeg kan bli smittet, at det å jobbe når jeg er uføretrygdet vil ta all energien min, at jeg da må holde meg unna alle mennesker på hjemmebane men...hvis alle, inkl meg selv, skulle tenke egosentrisk at det er tryggest hjemme så kan det hende at den dagen en av mine kjære havner på sykehus og trenger hjelp så kanskje de ikke kan få all den hjelpen de trenger fordi det er mangel på helsepersonell

Den situasjonen vi er i er hard for oss alle, alle som blir syke og/eller dør har folk som er glade i dem. Alle monner drar og det er i høyeste grad en tid for å tenke «oss» og ikke «meg»

Lykke til

Anonymkode: d28d2...593

På 21.3.2020 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke faren klarer å ivareta barna?

Hva får deg til å tenke at jeg mente dét? Her er det snakk om en familie med en liten, sårbar, nyfødt baby og et nytt virus vi ikke kjenner, og selv ville jeg valgt å vente til permisjonen var over. Det er lite som tyder på at behovet for helsepersonell er mindre etter trådstarters permisjon er over. 

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Hva får deg til å tenke at jeg mente dét? Her er det snakk om en familie med en liten, sårbar, nyfødt baby og et nytt virus vi ikke kjenner, og selv ville jeg valgt å vente til permisjonen var over. Det er lite som tyder på at behovet for helsepersonell er mindre etter trådstarters permisjon er over. 

Vi vet vel ikke at babyen er nyfødt? 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet vel ikke at babyen er nyfødt? 

Hva er det du egentlig problematiserer? Mener du begrunnelsen bak mitt råd er for dårlig/svakt, eller mener du TS har for dårlig begrunnet tvil? Svar på dette du, så vet jeg hva det egentlig er du vil fram til.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for ditt synspunkt. Etter første vakt, ble jeg faktisk enda mer usikker igjen her. Smittevern tiltakene var elendige og det var rett og slett litt skremmende. Kjenner jeg ikke vil være en del av dette. Tar vaktene jeg er satt opp på nå, men trekker meg litt tilbake til de ‘skjerper seg. Skjønte på kollegaer at de fleste tenkte likt meg i starten om dette...men så bare sklir det ut og ingen tenker på det mer. Kort fortalt, ingen pasienter eller ansatte er enda smittet og alt personalet oppfører seg som før..Ferdes ute før de kommer på jobb, jobber tett sammen og intimt overfor svake pasienter i den største risikogruppen. Dette må jo bare gå galt.

I min kommune gjøres det et arbeid for å kartlegge tilgjengelig helsefaglig kompetanse med tanke på å kunne kalle inn ved behov. Dette vet jeg andre kommuner også gjør. Som jeg sa i det forrige svaret antar man at det vil være behov for ekstra personell og ressurser i lengre tid framover, og det at du er hjemme og holder deg frisk nå betyr at du kan ta over dersom mange helsefaglige personer blir syke. Dette vil kunne være et vel så godt bidrag som å ta del i arbeidet allerede nå. Som en av mine kollegaer så riktig sier - vi løper ikke 400 meter nå, vi løper maraton, og må spare på krefter for å holde distansen ut.

Jeg ville dessuten hatt fokus på å unngå at mitt spedbarn ble utsatt for smitte av et nytt, ukjent virus om jeg var i din situasjon. I perioden mellom fullamming og at barnet ennå ikke har fått alle vaksiner er de jo ganske så sårbare for smitte.

Det viktige og vanskelige er at dette er ditt valg, som du må gjøre i samråd med de rundt deg. Andre kan ikke gjøre valget for deg :)  

Endret av Kayia
AnonymBruker
52 minutter siden, Kayia skrev:

Hva er det du egentlig problematiserer? Mener du begrunnelsen bak mitt råd er for dårlig/svakt, eller mener du TS har for dårlig begrunnet tvil? Svar på dette du, så vet jeg hva det egentlig er du vil fram til.

Jeg anser det som en vesentlig forskjell om barnet er nyfødt eller ca ett år gammelt. Dersom barnet er nærmere ett år, så mener jeg at en permittert far kan ivareta barnet og dets søsken på en god måte, slik at mor med god samvittighet kan dekke behov for faglært hjelp i helsetjenestene akkurat nå. Men som sagt, jeg mener barnets alder er av stor betydning. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser det som en vesentlig forskjell om barnet er nyfødt eller ca ett år gammelt. Dersom barnet er nærmere ett år, så mener jeg at en permittert far kan ivareta barnet og dets søsken på en god måte, slik at mor med god samvittighet kan dekke behov for faglært hjelp i helsetjenestene akkurat nå. Men som sagt, jeg mener barnets alder er av stor betydning. 

Ok. Som du ser av de andre svarene mine til Ts får vi bare konkludere med at du og jeg gir ulike råd i denne tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...