Gå til innhold

Har jeg forstått reglene rett?

Anbefalte innlegg

påskelilje

5 personer i husstanden:

A - frisk: hjemmeskole. Får være ute alene eller sammen med 1-4 andre, gå tur eller jogge. Kan gå i butikken.

B - frisk: som A

C - frisk: som A og B, bare med hjemmekontor i stedet for hjemmeskole 

D - frisk, kom fra utlandet i går: Skal være i karantene i 14 dager. Kan være ute på tur, men unngå butikker og andre mennesker enn husstanden.

E - forkjølet/luftveisinfeksjon siden søndag: Ikke butikk eller kontakt med andre enn husstanden. Kan imidlertid gå på tur ? Holde dette så lenge en kjenner seg syk + 1 dag.

Lurer altså mest på D og E.

Vi unngår nærkontakt med andre (f.eks gamle i familien) alle sammen. 

Er det korrekt oppfattet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/453920-har-jeg-forst%C3%A5tt-reglene-rett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, påskelilje skrev:

5 personer i husstanden:

A - frisk: hjemmeskole. Får være ute alene eller sammen med 1-4 andre, gå tur eller jogge. Kan gå i butikken.

D - frisk, kom fra utlandet i går: Skal være i karantene i 14 dager. Kan være ute på tur, men unngå butikker og andre mennesker enn husstanden.

E - forkjølet/luftveisinfeksjon siden søndag: Ikke butikk eller kontakt med andre enn husstanden. Kan imidlertid gå på tur ? Holde dette så lenge en kjenner seg syk + 1 dag.

Jeg vet ikke om dette er riktig men jeg reagerer på at A og B treffer andre mennesker når E kanskje er bærer av smitte. Hva hjelper det da at D er i karantene?

Anonymkode: a8b4b...a2f

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om dette er riktig men jeg reagerer på at A og B treffer andre mennesker når D (kanskje også E) muligens er bærer av smitte. Hva hjelper det da at D er i karantene?

Rettet.

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

5 personer i husstanden:

Ja, det tror jeg :)

Jammen ikke lett å følge med. Faren til ungene sitter i karantene, men hun yngste drar jo mellom oss for hun er ikke i karantene og den eldste drar på jobb på sykehuset for hun har heller ikke karantene. 

Reglene er tulleruske og umulig å forstå, så man får bare prøve å henge med så godt man kan 🙂

Ellers er vi 2 stk her som tror vi har viruset pga trykk over brystet, men vi har heller ikke karantene fordi vi  ikke har typiske forkjølelsesymtomer eller feber. Nå later vi som vi er i karantene likevel da, bortsett fra at vi må ha mat, så må på butikken. 

Endret av Nicklusheletida
.
påskelilje

Hm...

A, B og C har ingen nærkontakt med andre utenom familien. De går tur/ treffer på andre på butikk, men holder avstand. Ingen besøk hjemme hos oss eller hos andre.

Ingenting tyder på at D er smittet (men det vet en jo ikke) Har ikke vært i nærkontakt med noen som er påvist smittet.

E har ikke vært i nærkontakt med noen som er smittet.

Det er da ikke sånn at hele familien til en som har vært utenlands, skal i karantene?

Alle 5 er veldig nøye med hygiene. Men jeg er altså litt usikker på om vi gjør det rette...

påskelilje
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det tror jeg :)

Jammen ikke lett å følge med. Faren til ungene sitter i karantene, men hun yngste drar jo mellom oss for hun er ikke i karantene og den eldste drar på jobb på sykehuset for hun har heller ikke karantene. 

Reglene er tulleruske og umulig å forstå, så man får bare prøve å henge med så godt man kan 🙂

Ellers er vi 2 stk her som tror vi har viruset pga trykk over brystet, men vi har heller ikke karantene fordi vi  ikke har typiske forkjølelsesymtomer eller feber. Nå later vi som vi er i karantene likevel da, bortsett fra at vi må ha mat, så må på butikken. 

Jeg tror også det blir rett. 

Siden vi er 3 stk som uten problem kan handle, er det disse som gjør det. Forhåpentligvis kan vi alle 5 ut på en tur i skogen i helga, uten nærkontakt med andre?

Annonse

Nicklusheletida
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg tror også det blir rett. 

Siden vi er 3 stk som uten problem kan handle, er det disse som gjør det. Forhåpentligvis kan vi alle 5 ut på en tur i skogen i helga, uten nærkontakt med andre?

Jada, vi går tur hver kveld, men går i bue rundt folk. Jeg tror ikke det er meningen at befolkningen ikke skal få luft 🙂

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hm... har tenkt at de som er i karantene ikke kan ta imot besøk. Men når regnes man som besøk og når en som bor der delvis? Ville det vært forskjell på fx små barn som bor annenhver uke hos hver av foreldrene og store ungdommer som dropper innom etter innfallsmetoden? Da min sønn fylte 18 ville han ikke lenger være hos faren annenhver helg, men droppe innom etter innfall. Et man da besøk eller en som bor delvis hos den forelderen? 

Nicklusheletida

Jeg ville tenkt en som bor delvis hos faren. 

Hun yngste vår på 18 år har adresse hos meg, men hun går fritt mellom meg og faren og er ca halvparten hos meg eller kanskje litt mer. Men jeg tenker ikke at hun er på besøk når hun er hos faren sin. Jeg tenker at hun bor der, selv om adressen er hos meg. Det synes jeg har liten betydning. Hun kan ikke ha to adresser 🙂

Annonse

19 timer siden, påskelilje skrev:

5 personer i husstanden:

Vi har også et tilfelle D i slekten, ikke i familien her i huset da. Hun er i karantene og må holde seg hjemme i 14 dager, kan gå ut en tur, men får ikke være hos venner eller gå i butikken. Resten av familien får leve som normalt, de er ikke i karantene, men som de fleste nå er de også mest hjemme og kun en tur på butikken når det er nødvendig.

Jeg har hentet jentungen hit for noen dager siden, hun hadde da vært inne hjemme hos faren og de var friske også. Vi bor nå ikke i samme kommune lenger, men gjorde det allikevel, har ikke kommet noe forbud mot å krysse kommunegrensa foreløpig.

AnonymBruker
20 timer siden, påskelilje skrev:

5 personer i husstanden:

Hvordan vet du med 100% sikkerhet at A ikke omgås personer som er smittet, og at A holder 1-2 meters avstand hvert sekund av stunden hn er med andre? For det er ditt ansvar som forelder å kunne garantere det. Det er ikke nok med å tro det, regne med det eller stole på ungen.

Du skal vite det med 100% sikkerhet.

Anonymkode: 90292...fbe

påskelilje
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du med 100% sikkerhet at A ikke omgås personer som er smittet, og at A holder 1-2 meters avstand hvert sekund av stunden hn er med andre? For det er ditt ansvar som forelder å kunne garantere det. Det er ikke nok med å tro det, regne med det eller stole på ungen.

Du skal vite det med 100% sikkerhet.

Anonymkode: 90292...fbe

Hun har forstått alvoret i situasjonen,  er 16 år og vet at hun må passe på. Jeg kan ikke vite med 100% sikkerhet at de holder 1-2 meters mellomrom, men vet at hun har ekstremt få personer hun treffer ( det har vært 3 personer ute siste uka) og at hun er ganske så ansvarlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...