Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke lese journal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg leser i journalen, det er greit å vite hva de skriver syns jeg. Det må jo stemme med virkeligheten og da. 

Nesten ingenting av de de skrever står jo på helsenorge.no, for å få med deg alt de skriver må du med om utskrift av hele journalen din i posten.

Anonymkode: d24e8...7e1

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nesten ingenting av de de skrever står jo på helsenorge.no, for å få med deg alt de skriver må du med om utskrift av hele journalen din i posten.

Står ikke alt der? Det trodde nå jeg, de kan vel ikke skrive på to plasser? Det tror jeg ikke de gidder. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Står ikke alt der? Det trodde nå jeg, de kan vel ikke skrive på to plasser? Det tror jeg ikke de gidder. 

Nei langt ifra alt.

Dessuten står ingenting eldre enn 2015 der.

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei langt ifra alt.

Dessuten står ingenting eldre enn 2015 der.

Å, det visste jeg ikke. 

Nei det er jo ganske nytt det der journal på helse Norge. 

Skrevet
12 timer siden, kupton skrev:

Her tar du opp noe særdeles viktig. For den som vil lære mer om det, anbefaler jeg sterkt

Mentaliseringsboken. Per Wallroth. ISBN 978-82-8220-040-0. Ca 150 sider.

Jeg kjøpte den i bokklubben for 299 kroner. Den kan sikkert lånes på biblioteket. Den er skrevet i et enkelt språk og krever ingen forkunnskaper i psykologi.

Takk for tips til denne boken :) Ser veldig interessant ut for egen del og jeg tror den blir gitt i bursdagsgave til en god venninne av meg som er interessert i å lære om seg selv og mellommenneskelige relasjoner og det meste om hva som foregår i hodene på oss tenkende individer. Fant den til en noe billigere penge på Adlibris, men det er kun snakk om 40 kr. Ser også at de har boken inne på biblioteket her i byen med en 2 måneders venteliste, men pr. nå er alle bibliotekfilialer stengt pga. coronaviruset i første omgang til 26. mars. Leit for meg som er en ivrig kunde av biblioteket, men absolutt et nødvendig tiltak.

Skrevet

Jeg ba om journal fra dps for em stund siden, dette var samtaler fra 10 år tilbake.  Jeg fremstår som veldig umoden, noe som jeg sikkert var. Men det jeg stusser på er hvordan behandleren uttrykker at jeg vil innlegges og synes det var en grei løsning. Det han sa var at enten så reiste jeg i politibil eller taxi. Jeg sa selvfølgelig taxi og trodde da at jeg ble frivillig innlagt, men endte med lukket avdeling og forbud mot å gå ut alene.

Så betraktninger om meg som menneske reagerer jeg ikke så mye på, det er deres mening. Men at de beskriver et sånt forhold på den måten når det er langt fra sannheten gjør meg litt forbanna. Har slitt en del med å stole på behandlere mtp innleggelser etter dette og vært forsiktig med hva jeg sier i tilfelle det samme skal skje igjen.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Bia_ skrev:

Jeg ba om journal fra dps for em stund siden, dette var samtaler fra 10 år tilbake.  Jeg fremstår som veldig umoden, noe som jeg sikkert var. Men det jeg stusser på er hvordan behandleren uttrykker at jeg vil innlegges og synes det var en grei løsning. Det han sa var at enten så reiste jeg i politibil eller taxi. Jeg sa selvfølgelig taxi og trodde da at jeg ble frivillig innlagt, men endte med lukket avdeling og forbud mot å gå ut alene.

Så betraktninger om meg som menneske reagerer jeg ikke så mye på, det er deres mening. Men at de beskriver et sånt forhold på den måten når det er langt fra sannheten gjør meg litt forbanna. Har slitt en del med å stole på behandlere mtp innleggelser etter dette og vært forsiktig med hva jeg sier i tilfelle det samme skal skje igjen.

Min erfaring er at det er helt vanlig å være på lukket og ha forbud mot å gå ut alene, selv om man er frivillig innlagt. Jeg tror også det er positivt for deg at det står at du syntes det var en grei løsning. 

Anonymkode: 40aa4...740

AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2020 den 19.13, kupton skrev:

Nei. Jeg spurte etter en bra bok, fikk gode tips, men fant den ikke hos bokklubben. Derfor kjøpte jeg denne av samme forfatter. Har lest den nå og mener at den absolutt kan anbefales for pasienter og andre som ønsker å lære noe viktig om seg selv og om relasjoner med andre.

Veldig kort og svært forenklet kan en si at mentalisering handler om å se seg selv utenfra og andre innenfra. Evne til mentalisering er svært viktig for relasjoner.

Takk. Jeg klarte å finne den andre boken ved å søke på forfatter. Endte med å kjøpe den grunnet teksten bak. Jeg har gått på ett kurs i mentalisering tidligere, som pasient, og håper at jeg kanskje kan litt ny fokus på det i hverdagen. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det er helt vanlig å være på lukket og ha forbud mot å gå ut alene, selv om man er frivillig innlagt. Jeg tror også det er positivt for deg at det står at du syntes det var en grei løsning. 

Jeg har vært innlagt mange ganger og hvis de er frivillige har de aldri vært på lukket avdeling. Jeg har vært på poster der jeg måtte ha følge, men aldri lukket avdeling frivillig.

Jeg vet ikke helt hvorfor det er bra for meg at det står i journalen?

Men for min del så påvirket det oppholdet meg veldig, den følelsen av at andre tok så kontroll over mitt liv, enda jeg samarbeidet det var overraskende ekkelt. Følte jeg mistet helt grepet pg mistet litt tillitten til behandler etter dette.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Bia_ skrev:

Jeg har vært innlagt mange ganger og hvis de er frivillige har de aldri vært på lukket avdeling. Jeg har vært på poster der jeg måtte ha følge, men aldri lukket avdeling frivillig.

Jeg trodde at alle akuttpsykiatriske poster var lukkede. Jeg har vært der noen ganger, og alt er låst. Og jeg har vært der frivillig. 

Anonymkode: cfc30...985

Skrevet
17 minutter siden, Bia_ skrev:

Jeg har vært innlagt mange ganger og hvis de er frivillige har de aldri vært på lukket avdeling.

Dette er feil. Det finnes lukkede akuttavdelinger som også har frivillig innlagte pasienter.

Skrevet
5 minutter siden, Bia_ skrev:

Jeg vet ikke helt hvorfor det er bra for meg at det står i journalen?

Men for min del så påvirket det oppholdet meg veldig, den følelsen av at andre tok så kontroll over mitt liv, enda jeg samarbeidet det var overraskende ekkelt. Følte jeg mistet helt grepet pg mistet litt tillitten til behandler etter dette.

Jeg har vært frivillig innlagt flere ganger på lukket, så det går fint an. Har også vært der under tvang. 

Jeg prøver å tenke på at behandler vil meg vell selv om jeg ikke alltid har vært enig. Prøver også å tenke at de tenker litt klarere enn meg (spesielt når jeg er syk)

Har selv blitt "lurt" inn på lukket. Da jeg begynte å tenke klart, så var jeg glad for dette. Alternativet hadde vært å bli båret inn, noe som for meg, hadde vært mye verre.

Går det an å prøve og tenke annerledes på det du har opplevd? Det ligger mye omsorg i det å bli lagt inn så skånsomt som mulig.

Skrevet
8 minutter siden, kupton skrev:

Dette er feil. Det finnes lukkede akuttavdelinger som også har frivillig innlagte pasienter.

Jeg snakker om mine innleggelser. Ingen har lagt meg inn på lukket hvis jeg har godtatt innleggelse. 

Skrevet
11 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har vært frivillig innlagt flere ganger på lukket, så det går fint an. Har også vært der under tvang. 

Jeg prøver å tenke på at behandler vil meg vell selv om jeg ikke alltid har vært enig. Prøver også å tenke at de tenker litt klarere enn meg (spesielt når jeg er syk)

Har selv blitt "lurt" inn på lukket. Da jeg begynte å tenke klart, så var jeg glad for dette. Alternativet hadde vært å bli båret inn, noe som for meg, hadde vært mye verre.

Går det an å prøve og tenke annerledes på det du har opplevd? Det ligger mye omsorg i det å bli lagt inn så skånsomt som mulig.

Jeg mener ikke at det ikke går an å bli lagt inn frivillig på lukket, da har jeg ordlagt meg feil. Jeg mener at jeg aldri har blitt det. Og jeg har hatt mange innleggelser.

Det jeg reagerer på er at han skriver i journalen noe helt annet enn det som skjedde. Og det at han "lurer" meg til å godta innleggelse under falske premisser. Jeg hadde aldri gått med på lukket avdeling. Og jeg skjønner jo at innleggelser alltid blir gjort i beste mening, og jeg var aldri sint på noen som la meg inn før heller, selv om jeg egentlig ikke ville. Men denne opplevelsen og måten det ble gjort på, det har påvirket min tillit til behandleren og generelt behandlere etter denne. 

Skrevet

Det finnes dessverre mye bruk av "frivillig tvang" i psykiatrien. Jeg opplevde en gang å skulle bli kroppsvisitert. Jeg gjorde motstand fordi det var ubehagelig å stå der helt naken, særlig når man har en fortid med overgrep i oppveksten, og plutselig ble rommet fylt av 8 ansatte. "Gjør du dette frivillig eller blir vi nødt til å tvinge deg?" fikk jeg spørsmål om. Jeg tenkte med meg selv; hvilken frivillighet snakker dere om? Om jeg oppførte meg pent, var det bare to kvinner til stede, om jeg gjorde motstand, var det 8 personale av kvinner og menn til stede klare til å holde meg fast om nødvendig mens de kledde av meg, løftet på brystene, strakte ut armene mine osv.

Skrevet
4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det finnes dessverre mye bruk av "frivillig tvang" i psykiatrien. Jeg opplevde en gang å skulle bli kroppsvisitert. Jeg gjorde motstand fordi det var ubehagelig å stå der helt naken, særlig når man har en fortid med overgrep i oppveksten, og plutselig ble rommet fylt av 8 ansatte. "Gjør du dette frivillig eller blir vi nødt til å tvinge deg?" fikk jeg spørsmål om. Jeg tenkte med meg selv; hvilken frivillighet snakker dere om? Om jeg oppførte meg pent, var det bare to kvinner til stede, om jeg gjorde motstand, var det 8 personale av kvinner og menn til stede klare til å holde meg fast om nødvendig mens de kledde av meg, løftet på brystene, strakte ut armene mine osv.

Har blitt sjekka med klær på, men aldri naken. Det hadde ikke jeg heller greid

Skrevet

Pleier selv å sjekke journal for å sjekke om det som skrives samsvarer med det behandler sier. Da vet jeg om jeg bør bytte behandler eller ikke. 

Skrevet
På 21.3.2020 den 21.46, Bia_ skrev:

Jeg mener ikke at det ikke går an å bli lagt inn frivillig på lukket, da har jeg ordlagt meg feil. Jeg mener at jeg aldri har blitt det. Og jeg har hatt mange innleggelser.

Det jeg reagerer på er at han skriver i journalen noe helt annet enn det som skjedde. Og det at han "lurer" meg til å godta innleggelse under falske premisser. Jeg hadde aldri gått med på lukket avdeling. Og jeg skjønner jo at innleggelser alltid blir gjort i beste mening, og jeg var aldri sint på noen som la meg inn før heller, selv om jeg egentlig ikke ville. Men denne opplevelsen og måten det ble gjort på, det har påvirket min tillit til behandleren og generelt behandlere etter denne. 

Jeg skjønner godt hva du mener. Hadde en lignende opplevelse som gjorde at jeg mistet litt tillit til behandler. De sa at hvis jeg la meg inn frivillig kunne jeg være på åpen post og plutselig satt jeg på lukket avdeling. 

Skrevet

I henhold til det med journalen sin tror jeg det er viktig å være på et bra sted psykisk. Jeg begynte å lese min, og følte meg helt fryktelig etterpå. Uansett om man har selvinnsikt kan det være tøft å lese hva andre skriver om en, det blir jo veldig personlig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...