Gå til innhold

Utvikling corona Norge vs Italia osv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

7 er døde i Norge. Snart 2000 er bekreftet smittet. Det hadde vært interessant å vite hvor mange av de første 1000 diagnostiserte som dør. De er vel snart gått igjennom forløpet. Disse var folk med en middels alder på 46. De som ble smittet i Italia og Østerike. De 7 som døde var sykehjemspasienter de fleste av dem med høy alder.

Noen sier Italia har massive mørketall. Og 90% av de som dør er veldig gamle. I Sør-Korea var det en dødelighet på 0,77 men de skiller seg ut ved att det var spessielt kvinner under 40 som ble smittet der. Det var en sekt som det spredde seg i. Mens Italia har flest dødsfall blant eldre /gamle menn. Så det er ikke greit å svare enkelt på spørsmålet.

Det som er sikkert er att det er store mørketall og derfor vanskelig å si noe om hvor mange som dør eller overlever.

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er utviklingen i Norge lik den i Italia og andre land med høy dødelighet? 

Jeg har ikke fulgt med på denne utviklingen og på statistikken, men det skremmer meg at så mange dør i andre land.. 

Anonymkode: 40bad...26f

Jeg satt nettopp å leste om dette nå, hvorfor det kunne gå så galt i Italia. Langt flere er smittet i Kina, men færre er døde. Det kan ha å gjøre med at Italia har en eldre befolkning. De har den nest eldste befolkningen i verden. 23 % av befolkningen i Italia er over 65 år og 13 % av befolkningen i Kina er over 65 år. I Kina ble det dessuten oppdaget tidligere og satt i gang strenge tiltak.

I Italia regner de med at smitten har florert lenge før den ble oppdaget. 

Generasjonene lever  tett med hverandre. Flere generasjoner bor sammen og selv de som ikke bor sammen har gjerne daglig kontakt med hverandre. De unge farter mye rundt og drar med seg smitten hjem til de gamle. Gjennomsnittsalderen på de døde i Italia er 79,5 år. 80 % av de døde er menn. Lurer på hvorfor flere menn dør ?

Jeg håper og tror ikke det utvikler seg like ille her, både fordi vi oppdaget det tidligere og fordi vi ikke lever like tett på de eldre.

Endret av Nicklusheletida
.
AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg satt nettopp å leste om dette nå, hvorfor det kunne gå så galt i Italia. Langt flere er smittet i Kina, men færre er døde. Det kan ha å gjøre med at Italia har en eldre befolkning. De har den nest eldste befolkningen i verden. 23 % av befolkningen i Italia er over 65 år og 13 % av befolkningen i Kina er over 65 år. I Kina ble det dessuten oppdaget tidligere og satt i gang strenge tiltak.

Generasjonene lever  tett med hverandre. Flere generasjoner bor sammen og selv de som ikke bor sammen har gjerne daglig kontakt med hverandre. De unge farter mye rundt og drar med seg smitten hjem til de gamle. Gjennomsnittsalderen på de døde i Italia er 79,5 år. 80 % av de døde er menn. Lurer på hvorfor flere menn dør ?

Jeg håper og tror ikke det utvikler seg like ille her, både fordi vi oppdaget det tidligere og fordi vi ikke lever like tett på de eldre.

Flere menn dør fordi menn generelt lettere dør av hjerte/lunge/kar sykdommer. Har mye med anatomi og fettfordeling å gjøre.

Anonymkode: 597ac...521

Gjest Gargamel

Jeg var pessimist og alarmist før tiltakene ble innført, men forsiktig optimist nå. Jeg synes Norges håndtering ligner mer på Sør-Korea enn på Italia. Vi tester flere enn noen andre land, og innførte ganske strenge tiltak tidlig. 

Det tar tid å se effekten fullt ut, blant annet fordi smitten sprer en stund innad i husstandene.

Det er lov å håpe, i alle fall. Jeg tror ingen kan spå akkurat hvordan dette vil gå. 

Annonse

AnonymBruker

En ting jeg ikke skjønner helt i forhold til smittespredning er hvorfor ikke alle i en husstand settes i karantene når en person blir satt i karantene. Det må jo være større sjanse for at familiemedlemmene blir smitta og smitter andre. Hvis en person får påvist smitte må vel hele familien i karantene.

Anonymkode: 87d3b...5e5

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg ikke skjønner helt i forhold til smittespredning er hvorfor ikke alle i en husstand settes i karantene når en person blir satt i karantene. Det må jo være større sjanse for at familiemedlemmene blir smitta og smitter andre. Hvis en person får påvist smitte må vel hele familien i karantene.

Karantene er basert på føre-var-prinsippet. Mange av dem blir ikke syke. Det ville vært for inngripende å sette alle i husstanden i karantene. 

Anonymkode: ada7e...984

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er utviklingen i Norge lik den i Italia og andre land med høy dødelighet? 

Hvem har sagt at dødeligheten er høy i Italia? Tror ingen vet det.

Altså du kan sammenligne antall "bekreftede" smittede i italia for 2 uker siden, med hvor mange som er døde frem til idag, også får du et tall på 60% eller noe, også kan du skremme folk med det om du vil, det tar 2-3 uker fra folk dør av smitten, så du kan ikke bruke tallet med smittede frem til idag og døde frem til idag som gir 7-8% som du sikkert har lest og ble skremt av)

Men hverken dette 8% tallet, eller 60%! tallet, sier noe som helst, fordi vi vet ikke hvor mange som ikke er testet, fordi det gikk bra med dem og/eller mangel på tester.

den reelle dødeligheten vil bli høyere om sykehus ikke kan gi behandling pga mengden pasienter, eller om større andel av de faktisk smittede er eldre/syke. Om det har skjedd vet ikke jeg, og trolig ikke du heller, så vi får se det an tror jeg.

Anonymkode: ca386...26d

Nicklusheletida
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er rart, men har tenkt på om årsaken kan være at det ikke er noen mål å stoppe smitten, men heller bremse smitten. 

At tanken er å oppnå en flokkimmunitet over tid. 

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I Kina var også de fleste døde, menn. En ting de der snakket om var røyking. I Kina røyker over 50% av mennene, mens det ikke er så vanlig at kvinnene røkte. Har ikke noe link da jeg hørte dette på radioen.

Gjest Gargamel

Jeg er spent på utviklingen i Italia fremover. De stengte skolene for 15 dager siden. Hvis nedstenging fungerer bør toppen bli nådd snart, og dødstallene vil flate ut og synke. Det tar i gjennomsnitt 14 dager å dø. 

Det sier en del om hva vi kan forvente også. Hvis det snur i Italia nå, vil det snu i Norge lenge før det blir så ille som Italia, siden vi trykket på stoppknappen mye før. 

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er spent på utviklingen i Italia fremover. De stengte skolene for 15 dager siden. Hvis nedstenging fungerer bør toppen bli nådd snart, og dødstallene vil flate ut og synke. Det tar i gjennomsnitt 14 dager å dø. 

Det sier en del om hva vi kan forvente også. Hvis det snur i Italia nå, vil det snu i Norge lenge før det blir så ille som Italia, siden vi trykket på stoppknappen mye før. 

Når startet det i Italia?

Worrisome Plenty
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når startet det i Italia?

Det startet i februar. Det har antagelig smittet veldig mange før det ble oppdaget. Mange av de som er smittet i Norge fikk smitten i Italia, det er snakk om minst 50 stykker, og da kan man tenke seg det florerte der allerede i februar.

Nicklusheletida
22 timer siden, emilie321 skrev:

I Kina var også de fleste døde, menn. En ting de der snakket om var røyking. I Kina røyker over 50% av mennene, mens det ikke er så vanlig at kvinnene røkte. Har ikke noe link da jeg hørte dette på radioen.

Samme tendensen i Norge. 73 % av intensivpasientene i Norge er menn. Gjennomsnittsalderen er 59 år. 

Leser også at røykevanene i Norge har vært ganske like blant kjønnene de siste årene. 

Tidligere var det flest menn som røkte også i Norge, så spørs det da om 50-åringene tilhører en generasjon hvor det er flest menn som røyker. 

Jeg er i 50- årene selv og har ikke inntrykk av at det er slik, men mulig det er sånn. 

Vi får vel svar på det etter hvert hva som er grunnen til dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...