Gå til innhold

Skille psykisk smerte fra korona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skiller man brystsmerter pga psykisk smerte og korona?

Anonymkode: 440c1...b21

Brystsmerter alene er ikke noe typisk korona-symptom. (Ja, jeg vet det finnes utypiske forløp, men da kommer vi fort dit at alle kan være smittet uten å vite det.) Har du verken feber, tørrhoste eller tung pust, og ikke har vært i kontakt med noen som beviselig er smittet, er det ingen grunn til å tro det er korona i første omgang.

Et stykke nedi denne artikkelen er det en tabell med stikkord for typiske likheter og forskjeller mellom korona og annet: https://www.nettavisen.no/nyheter/ekspert-dette-er-forskjellen-pa-korona-influensa-og-forkjolelse/3423935175.html

Her er det også info: https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/covid-19-versus-influensa/

Endret av laban

Annonse

Gjest Fastnick

Kanskje kan denne testen hjelpe deg til å finne ut av om du er syk med Corona? 

https://www.vg.no/symptomtest/?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Basert på svarene dine får du vite om det er nødvendig å søke lege, eller ikke. Men den skiller jo ikke på hva som kan være psykisk av dette, da. Likevel kanskje verdt å sjekke ut testen? 

AnonymBruker
3 minutter siden, Fastnick skrev:

Kanskje kan denne testen hjelpe deg til å finne ut av om du er syk med Corona? 

https://www.vg.no/symptomtest/?utm_source=vgfront&utm_content=row-3

Basert på svarene dine får du vite om det er nødvendig å søke lege, eller ikke. Men den skiller jo ikke på hva som kan være psykisk av dette, da. Likevel kanskje verdt å sjekke ut testen? 

Takk. 

Testen peker i retning av at du kan håndtere symptomene dine på egen hånd, og at du ikke behøver å ringe legen på nåværende tidspunkt.

Dersom du har lette luftveissymptomer, bør du ifølge Folkehelseinstituttet holde deg hjemme inntil ett døgn etter at du er helt symptomfri. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing. Unntaket er hvis du er helsepersonell, eller har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19.

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk jo akkurat svar på det i linken?

Anonymkode: 726a2...0b2

Så da er du kupton m.a.o? 
Du skjønner, jeg jobber på sykehus, men det er kanskje ikke verdt å bruke tid pp meg? 

AnonymBruker

Tråden var konstrutiv og jeg håpet noen kunne hjelpe i en sånn situasjon. Men jeg skjonner at ingen kan hjelpe og at heller ikke kupton har noen kompetanse på dette. 
Får satse på at dette er psykisk og ikke korona. Jeg skal ikke være til noens bry mer. 

AnonymBruker

Takk til dere som forsøkte å hjelpe meg. Situasjonen har vært vanskelig. Men min mann har begynt å få samme symptomer som meg, så da kan det ikke være bare psykisk stress hos meg. Jeg skal snakke med min leder på jobb i morgen og spørre hva jeg skal gjøre. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere gått til lege med svake symptomer? Jeg bryr meg ikke om jeg er smittet og evt stryker med. Men jeg tenner som sagt på andre. Er bare det som bekymrer meg. Men skjønner om ingen kan hjelpe meg :( 

Nei, man går ikke til lege med slike symptomer for tiden. Man holder seg hjemme fra jobb og unnlater nærkontakt med andre mennesker. Hvis man jobberi helsevesenet, så undersøker man muligheten for å bli testet dersom symptomene ikke er borte etter et par dager. Hvis man ikke kan bli testet, så skal man være hjemme i to dager etter symptomfrihet. 

Worrisome Plenty

Du skal i alle fall ikke gå på jobb. Det er umulig for folk på nett å si om du har angst eller korona, EVT mest sannsynlig forkjølelse. Men i disse dager tar man ingen sjanser, har man luftsveissymptomer blir man hjemme, spesielt om man jobber i helsevesenet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...