Gå til innhold

ammeproblemer, til helsesøster!


jomfruen78

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ei lita jente på to uker. Jeg får henne ikke til å suge på puppen. Hun smatter og sutter på brystvorten, hun klarer ikke å gape godt over brystet. Det hender av og til at jeg klarer å hekte henne på, men det varer ikke lenge før hun slipper. Dette gjør at hun ikke får i seg nok mat.

Alle jeg har snakka med sier jeg må bare øve og øve, men det er lettere sagt enn gjordt. Hun kan jo ikke gå en hel dag uten mat bare for at jeg vil at hun skal suge på puppen!

Med mine to hender får jeg det rett og slett ikke til!!

Jeg pumper meg og gir henne melka fra flaske, da blir hun mett og fornøyd. Men, det er veldig tungvint.

På barselavd sa de at det kunne ta opptil to uker før hun lærte seg og suge, men hun kan da vel ikke gå så lenge med minimalt med mat!!??

Når jeg pumper meg får jeg en drøy deciliter tilsammen fra begge brystene, er det nok?

Er det noen som har gode råd?

Ikke si at hun lærer seg å suge etterhvert for det har jeg prøvd gang på gang. Hun kan ikke være sulten etter hvert måltid.

Vi kan heller ikke øve oss mellom da jeg gir henne flaske, for da er hun mett, og da vil hun ikke suge!!

Hun trenger mat, jeg vil ikke at hun skal være sulten over lange perioder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 5barnsmor

dette har jeg vært med på med første mann.

han var en og enhalv uke da han fikk det til, jeg tror grunnen til at babyen ikke får det til er fordi du gir flaske....

etter at jeg hadde prøvd å amme ham (viktig å alltid prøve før man gir melk, da forbinner de brystet med melk) så gav vi melken med et slikt medisinbeger som du får piller i på sykehuset, helt litt og litt inn i munnen på barnet.....prøv det og gjem flasken innerst i skapet til ammingen går greit....

når det gjelder mengden så tror jeg ikke du skal være redd for det....de aller fleste har for mye melk i begynnelsen. en nyfødt skal ha ca 15% av kroppsvekten i døgnet (3500kg* 15%=525ml) men som du sier selv; er barnet fornøyd så er det mett.....

ikke gi deg for dette klarer du, barnet må bare lære å suge riktig først....skal tenke på deg og skriv gjerne igjen hvis du vil....

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære jomfruen.Noen barn har problemer med å suge i starten av ulike grunner.Har du fått sjekket om barnet har strammt tungebånd? Tungespissen vil da være hjerteformet og tungebåndet er festet langt fremme på tungen. Noen barn suger på tungen den første tiden, slik at ikke tungen kommer fram over nedre gumme før barnet får tak. Få noen på helsestasjonen til å se på barnet og spør om hjelp til å få barnet på brystet. Gi barnet tid til å lære. Erfaringsmessig skjer store forandringer i utvikling av munnen i løpet av de første 4-6 ukene.Da er det fint å opprettholde en god melkeproduksjon ved å pumpe og å gi morsmelken på andre måter. Hvis man velger å gi med flaske, stimuler barnet til å gape høyt og få tungen fram før flasken blir tilbudt.Barnet spiser ca 15 % av kroppsvekten idøgnet. Eks: et barn på 3600g spiser ca 540ml i døgnet.Legg barnet nær inntil brystet ditt når du gir flaske. Tilby brystet når barnet ikke er alt for sultent så ofte du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...